Gamle SAS ruter

Jeg startet min karriere i SAS paa 80 tallet, og har litt aa tilfoeye (ogsaa etter "husken":
København - Zurich - Nairobi - Johannesburg DC 10
København - Wien - Athen - Nairobi DC 10 (Mulig denne gikk paa slutten av 70 tallet)
København - Dusseldorf - Lagos DC8
Disse gikk via Athen:
København - Athen - Jeddah - Dar Es Salam DC8
København - Athen - Riayd DC8
Denne gikk med DC-10 (mulig 747 ble brukt ved uregelmessigeheter)
København - Anchorage - Tokoyo DC10 (747)
København - Bangkok - Singapore med 747 inntil den ble faset ut, saa DC-10
Tidlig paa 80 tallet gikk denne ogsaa
København - Seattle - Los Angeles DC10
København - Los Angeles DC10 og 747

DC-8 hadde foerste klasse tidlig paa 80 tallet, Lagos hadde saagar en egen konfigurasjon med stoerre F-Klasse (en DC-8-62 om jeg husker riktig). Foesrte Klasse paa Dc-8 forsvant med innfoeringen av Business Class i 1984 ?)

Tidlig paa 80 tallet gikk ogsaa:
København - Stuttgart - Barbados DC-8 (Mulig gikk denne via Zurich paa 80 tallet)

Jeg begynte å pugge tidtabeller for alvor på begynnelsen av 80 tallet. Dessverre har de fleste av mine gode gamle tidtabeller forsvunnet opp gjennom årene. Mistenker kona for å ha ryddet litt for hardt noen ganger. Her er noen av rutene jeg husker fra begynnelsen av 80 tallet. Det er sikkert flere, men som sagt det er bare på husken.

København - Nairobi - Johannesburg DC 10
København - Lagos DC8
København - Karachi - Calcutta DC8
København - Jeddah DC8
København - Riayd DC8
København - Lisboa - Rio DC10
København - Anchorage - Tokoyo DC10/747
København - Moskva -Tokyo DC10
København - Bankok - Singapor DC10 og eller 747 husker ikke helt.
København - Los Angeles DC10 og eller 747
København - Chicago DC10 og eller 747
København - New york 747 sikkert DC 10 inni mellom også.
Stockholm - Gardermoen - New York DC10 (Gikk 5 ganger i uken)
Stockholm - Gøteborg - New York (Gikk de to andre dagene. Tror det var tirsdager og søndag)

Det var i perioder ruter mellom Bergen og New york også. Disse starter som oftest en annen plass og tok med seg Bergen på veien. Husker fremdeles både 747'en og DC10 som kom like over hustaket til foreldrene mine.

På den tiden var det to klasser på DC8. En de kalte for Business class, der midtsetet var ledig. Mulig det var et bord der. (På 747 og DC10 het den First Business class). Ellers var det økonomiklasse. Det var ikke første klasse på DC8, i allefall ikke på 80 tallet.

Morro og sitte og mimre litt om gamle flyruter.
 
Når min flyinteresse ble vekket for alvor så hadde SAS kuttet ut stoppene i Europa på rutene til Afrika og Asia, med unntak av Lisboa på Sør-Amerika. Mener at de må vært borte rundt 83-84 engang. Noen som husker nøyaktig når SAS sluttet å mellomlande i Athen og de andre europeiske byene på vei mot Afrika og Asia?
 
Jeg tror ikke Nairobi noengang ble floeyet nonstop fra CPH, mener at den gikk via Zurich inntil den ble lagt ned. SAS hadde fulle trafikk rettigheter ut fra Zurich, og hadde en noksaa gullkantet avtale med en eller flere Sveitsiske Turoperatoerer. Naar det gjelder Riaydh / Jeddah gikk vel ogsaa disse via Athen helt til slutten, naar MD83 overtok for DC-8(tror ikke MD-83 hadde rekkevidde for CPH JED nonstop) Mulig gikk DC-8 en kort tid nonstop...men det var senere enn 83-84
 
Kan det virkelig ha vært trafikkgrunnlag for å fly til Lagos, Riyad og Jeddah for SAS?

Har SAS noen gang operert med First, Biz og eco konfigurasjon på sine fly eller var det bare first og eco frem til businessclass kom og First forsvant?

BF:cool2
 
Javisst var det trafikk grunnlag til disse byene, rutene gikk ganske saa bra saa lenge en fleoy DC-8. DC-10 ble for stor, derfor ble disse lagt ned naar DC-8 ble utfaset.
Ja baade 747 og DC-10 hadde First, Business og Eco helt til det siste, det var 767 som innfoerte Business og Eco en konfigurasjon som aldri ble brukt paa DC-10 eller 747
 
Kjempeartig å lese - og det ser at historien gjentar seg. Selskapene har godt belegg og god økonomi med en flytype. Så fases den ut til fordel for nye "nyere, større og bedre", og vips så forsvinner lønnsomheten og ruter.
 
Jeg tror ikke Nairobi noengang ble floeyet nonstop fra CPH, mener at den gikk via Zurich inntil den ble lagt ned. SAS hadde fulle trafikk rettigheter ut fra Zurich, og hadde en noksaa gullkantet avtale med en eller flere Sveitsiske Turoperatoerer. Naar det gjelder Riaydh / Jeddah gikk vel ogsaa disse via Athen helt til slutten, naar MD83 overtok for DC-8(tror ikke MD-83 hadde rekkevidde for CPH JED nonstop) Mulig gikk DC-8 en kort tid nonstop...men det var senere enn 83-84

Å jo da - NBO/JNB gikk utenom ZRH på slutten. Så ble JNB kuttet, og kort tid etter forsvant NBO også ... tror de ble nedgradert fra DC-10 til DC-8 på slutten fordi tieren ble altfor stor. Der er jeg imidlertid litt uklar. Når jeg tenker meg om lurer jeg på pm ikke DAR og NBO ple kombinert på slutten.

RUH/JED gikk nonstop til og fra JED med MD83, og med 141(?) seter (og blokkerte midtseter i C) gikk dette greit.
 
Jeg tror ikke Nairobi noengang ble floeyet nonstop fra CPH, mener at den gikk via Zurich inntil den ble lagt ned. SAS hadde fulle trafikk rettigheter ut fra Zurich, og hadde en noksaa gullkantet avtale med en eller flere Sveitsiske Turoperatoerer. Naar det gjelder Riaydh / Jeddah gikk vel ogsaa disse via Athen helt til slutten, naar MD83 overtok for DC-8(tror ikke MD-83 hadde rekkevidde for CPH JED nonstop) Mulig gikk DC-8 en kort tid nonstop...men det var senere enn 83-84
Jeg skal ikke være for påståelig, men jeg er rimelig sikker på at det gikk en rute fra København til Nairobi og videre til Johannesburg uten mellomlanding i Zurich. Det samme gjelder Jeddah. Den ble også fløyet uten stopp i Athen så vidt jeg husker. Riaydh tror jeg kom noe senere. Den varte ikke så lenge før den forsvant igjen. Husker når SAS åpnet (eller reåpnet) den ruten.

Mulig hukommelsen begynner å svikte (eller at en begynner å bli senil), men det er slik jeg husker det.
 
Når vi først mimrer om gamle dager:

Når vi flyttet fra Alta, fant jeg i kneveggen en skrytebrosjyre fra SAS som må stamme fra 1983/1984 en gang. Den er åpenbart skrevet kort tid etter SAS ble kåret til Airline of the Year. Brosjyren tar for seg de ulike klassene ombord og gir en beskrivelse av dem. I kjapp rekkefølge omtales

First Class (747/DC10)
First Business Class (747/DC10)
Business Class (DC8)
Euroclass

Økonomiklasse ble ikke omtalt i brosjyren. Som det fremgår så var Businessclass på DC8 innført når denne brosjyren ble trykket. Om First business kan en lese : "Så godt som første klasse komfort og service, til økonomiklassepris." Ut i fra bildene så har det nok skjedd en viss utvikling med stolene, men maten fra den gangen så unektelig god ut på bildene.
 
Last edited:
Å jo da - NBO/JNB gikk utenom ZRH på slutten. Så ble JNB kuttet, og kort tid etter forsvant NBO også ... tror de ble nedgradert fra DC-10 til DC-8 på slutten fordi tieren ble altfor stor. Der er jeg imidlertid litt uklar. Når jeg tenker meg om lurer jeg på pm ikke DAR og NBO ple kombinert på slutten.

RUH/JED gikk nonstop til og fra JED med MD83, og med 141(?) seter (og blokkerte midtseter i C) gikk dette greit.


Johannesburg ble kuttet ut in 1985, som en foelge av en FN Resolution og at De Skandinaviske Myndigheter sa opp Luftfarts avtalen med Soer Afrika i protest mot apartheid politikken.
 
SAS fløy på 70 tallet også CPH - XXX - ROB (Monrovia) - GIG (Rio) med crew stopp i ROB i flere dager. Har hørt mang en histiorie fra en tidligere stasjonssjef på ROB.........
 
Når vi først mimrer om gamle dager:

Når vi flyttet fra Alta, fant jeg i kneveggen en skrytebrosjyre fra SAS som må stamme fra 1983/1984 en gang. Den er åpenbart skrevet kort tid etter SAS ble kåret til Airline of the Year. Brosjyren tar for seg de ulike klassene ombord og gir en beskrivelse av dem. I kjapp rekkefølge omtales

First Class (747/DC10)
First Business Class (747/DC10)
Business Class (DC8)
Euroclass

Økonomiklasse ble ikke omtalt i brosjyren. Som det fremgår så var Businessclass på DC8 innført når denne brosjyren ble trykket. Om First business kan en lese : "Så godt som første klasse komfort og service, til økonomiklassepris." Ut i fra bildene så har det nok skjedd en viss utvikling med stolene, men maten fra den gabgen så unektelig god ut på bildene.


Har du denne brosjyren enda? Noen sjanse for at du kunne scanne den inn og legge den ut her? Hadde vært veldig interessant!!

BF:cool2
 
Har du denne brosjyren enda? Noen sjanse for at du kunne scanne den inn og legge den ut her? Hadde vært veldig interessant!!

BF:cool2


Jada. Jeg fisket den frem fra kassen når vi flyttet og satte den i bokhyllen i vårt nye hjem. Har dessverre ikke scanner hjemme, men jeg skal se om jeg kan få ordnet det på jobb etterhvert. Men det blir ikke før på slutten av uken på grunn av undervisning i Porsgrunn de neste dagene.
 
SAS fløy på 70 tallet også CPH - XXX - ROB (Monrovia) - GIG (Rio) med crew stopp i ROB i flere dager. Har hørt mang en histiorie fra en tidligere stasjonssjef på ROB.........

ja, jeg har også vært på ROB .. iflg den samme stasjonssjefen er det ikke så mye som har forandret seg sien han var der .. sånn eksteriørt, ihvertfall ..

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=7932

014.jpg
 
Back
Top