Jeg begynte å pugge tidtabeller for alvor på begynnelsen av 80 tallet. Dessverre har de fleste av mine gode gamle tidtabeller forsvunnet opp gjennom årene. Mistenker kona for å ha ryddet litt for hardt noen ganger. Her er noen av rutene jeg husker fra begynnelsen av 80 tallet. Det er sikkert flere, men som sagt det er bare på husken.
København - Nairobi - Johannesburg DC 10
København - Lagos DC8
København - Karachi - Calcutta DC8
København - Jeddah DC8
København - Riayd DC8
København - Lisboa - Rio DC10
København - Anchorage - Tokoyo DC10/747
København - Moskva -Tokyo DC10
København - Bankok - Singapor DC10 og eller 747 husker ikke helt.
København - Los Angeles DC10 og eller 747
København - Chicago DC10 og eller 747
København - New york 747 sikkert DC 10 inni mellom også.
Stockholm - Gardermoen - New York DC10 (Gikk 5 ganger i uken)
Stockholm - Gøteborg - New York (Gikk de to andre dagene. Tror det var tirsdager og søndag)
Det var i perioder ruter mellom Bergen og New york også. Disse starter som oftest en annen plass og tok med seg Bergen på veien. Husker fremdeles både 747'en og DC10 som kom like over hustaket til foreldrene mine.
På den tiden var det to klasser på DC8. En de kalte for Business class, der midtsetet var ledig. Mulig det var et bord der. (På 747 og DC10 het den First Business class). Ellers var det økonomiklasse. Det var ikke første klasse på DC8, i allefall ikke på 80 tallet.
Morro og sitte og mimre litt om gamle flyruter.
Jeg tror ikke Nairobi noengang ble floeyet nonstop fra CPH, mener at den gikk via Zurich inntil den ble lagt ned. SAS hadde fulle trafikk rettigheter ut fra Zurich, og hadde en noksaa gullkantet avtale med en eller flere Sveitsiske Turoperatoerer. Naar det gjelder Riaydh / Jeddah gikk vel ogsaa disse via Athen helt til slutten, naar MD83 overtok for DC-8(tror ikke MD-83 hadde rekkevidde for CPH JED nonstop) Mulig gikk DC-8 en kort tid nonstop...men det var senere enn 83-84
Jeg skal ikke være for påståelig, men jeg er rimelig sikker på at det gikk en rute fra København til Nairobi og videre til Johannesburg uten mellomlanding i Zurich. Det samme gjelder Jeddah. Den ble også fløyet uten stopp i Athen så vidt jeg husker. Riaydh tror jeg kom noe senere. Den varte ikke så lenge før den forsvant igjen. Husker når SAS åpnet (eller reåpnet) den ruten.Jeg tror ikke Nairobi noengang ble floeyet nonstop fra CPH, mener at den gikk via Zurich inntil den ble lagt ned. SAS hadde fulle trafikk rettigheter ut fra Zurich, og hadde en noksaa gullkantet avtale med en eller flere Sveitsiske Turoperatoerer. Naar det gjelder Riaydh / Jeddah gikk vel ogsaa disse via Athen helt til slutten, naar MD83 overtok for DC-8(tror ikke MD-83 hadde rekkevidde for CPH JED nonstop) Mulig gikk DC-8 en kort tid nonstop...men det var senere enn 83-84
Å jo da - NBO/JNB gikk utenom ZRH på slutten. Så ble JNB kuttet, og kort tid etter forsvant NBO også ... tror de ble nedgradert fra DC-10 til DC-8 på slutten fordi tieren ble altfor stor. Der er jeg imidlertid litt uklar. Når jeg tenker meg om lurer jeg på pm ikke DAR og NBO ple kombinert på slutten.
RUH/JED gikk nonstop til og fra JED med MD83, og med 141(?) seter (og blokkerte midtseter i C) gikk dette greit.
Når vi først mimrer om gamle dager:
Når vi flyttet fra Alta, fant jeg i kneveggen en skrytebrosjyre fra SAS som må stamme fra 1983/1984 en gang. Den er åpenbart skrevet kort tid etter SAS ble kåret til Airline of the Year. Brosjyren tar for seg de ulike klassene ombord og gir en beskrivelse av dem. I kjapp rekkefølge omtales
First Class (747/DC10)
First Business Class (747/DC10)
Business Class (DC8)
Euroclass
Økonomiklasse ble ikke omtalt i brosjyren. Som det fremgår så var Businessclass på DC8 innført når denne brosjyren ble trykket. Om First business kan en lese : "Så godt som første klasse komfort og service, til økonomiklassepris." Ut i fra bildene så har det nok skjedd en viss utvikling med stolene, men maten fra den gabgen så unektelig god ut på bildene.
Har du denne brosjyren enda? Noen sjanse for at du kunne scanne den inn og legge den ut her? Hadde vært veldig interessant!!
BF:cool2
SAS fløy på 70 tallet også CPH - XXX - ROB (Monrovia) - GIG (Rio) med crew stopp i ROB i flere dager. Har hørt mang en histiorie fra en tidligere stasjonssjef på ROB.........
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.