Nye, brukte busser, til Avinor

Someone

Moderator
Medlem
Avinor har fullført overtagelse av 13 brukte el-busser, som tidligere gikk for ruter. Bussene skal være fordelt utover: Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim, Florø og Tromsø.

Men tanke på Avinor trenger kutte kostnader, så høres det da fornuftig ut kjøpe inn 5 år gamle brukte busser, og gitt både hvor korte turer disse kjører og at de ikke akkurat går 24/7, så høres det da fornuftig ut med brukte el-busser.

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18120505/bybusser-i-ny-drakt?publisherId=17421123&lang=no

I januar inngikk Avinor og Ruter avtale om kjøp av elektriske busser. Nå er alle de 13 elektriske bussene fra kollektivtransporten i Oslo levert og tatt i bruk på flyplasser over hele landet.

9f7174f2-b743-400f-9341-4301ac0a713e-w_960.jpg

Nå er alle bussene levert, til henholdsvis Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim, Florø og Tromsø. Med det er hele Avinors busspark elektrifisert, og all passasjertransport til og fra flyene skjer med elektriske busser.

Javel, jeg mener da ganske bestemt at en og annen gammel Volvo som går på diesel trasker rundt på TOS. Den opereres vel av Bussring, så da går den vel ikke med i regnskapet…

Jeg har aldri vært i Florø, men behøves det buss der?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg har aldri vært i Florø, men behøves det buss der?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, behøver buss til helikopterpassasjerene. Helikopterterminalen er ganske langt unna oppstillingsplassene

Dette er busser som ble brukt av Unibuss på sentrumslinjene fram til april 2023
Anskaffet med gjenkjøpsgaranti fra #Ruter, neppe noe lukrativt prosjekt
Bussene har dårlig rekkevidde, gikk bare 3-4 timer før de måtte ha lading. Det holder vel likevel for flyplasskjøringen, så forhåpentligvis en god løsning
Så en av disse stå på bussanlegget til Unibuss på Alnabru i går

Javel, jeg mener da ganske bestemt at en og annen gammel Volvo som går på diesel trasker rundt på TOS. Den opereres vel av Bussring, så da går den vel ikke med i regnskapet…

Det er fortsatt en del eldre ikke-elbusser rundt om kring på flyplassene,
men en plass må man starte..

Rart Avinor skriver at hele bussparken er elektrifisert da:angry:

Tenker du på teksten lengre opp i tråden? Alle 13 som denne saken omhandler, er alle elektriske ja.
De to gule som er (har vært) på Værnes, er iallfall ikke elektrisk… men flere av disse blir jo nå faset ut i forbindelse med bytte til disse 13 bussene.

Tenker du på teksten lengre opp i tråden? Alle 13 som denne saken omhandler, er alle elektriske ja.
De to gule som er (har vært) på Værnes, er iallfall ikke elektrisk… men flere av disse blir jo nå faset ut i forbindelse med bytte til disse 13 bussene.

LN-HFH (og jeg) tenker nok heller på teksten i pressemeldingen som det var lenket til ovenfor.

Nå er alle bussene levert, til henholdsvis Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim, Florø og Tromsø. Med det er hele Avinors busspark elektrifisert, og all passasjertransport til og fra flyene skjer med elektriske busser.

Avinor har tydeligvis råd til å omlakkere bussene fra rødt til gult av en eller annen grunnn - de er 5 år gamle - skulle tro lakken holdt litt til.....

Det var jo 30 av disse bussene, så kanskje flere er tilgjengelig
Ikke hørt at de har greid å selge noen andre av disse bussene

Avinor har tydeligvis råd til å omlakkere bussene fra rødt til gult av en eller annen grunnn - de er 5 år gamle - skulle tro lakken holdt litt til.....

Så de skulle kjørt rundt med Ruter-røde busser?

Er sikker på at Ruter muligens hadde hatt noe i mot det.

Back