Gamle SAS ruter

Bizflyer

FinalCall.travel/no
Medlem
Mener å huske at SAS har hatt ruter både til Manila og Rio.

Noen som husker noe mer om hvordan disse rutene gikk og med hvilke flytyper?

Har de noengang hatt andre "eksotiske" ruter som ikke finnes i dag?

BF:cool2

Gravde frem en gammel tidtabell her for lenge siden, og blant de eksotiske rutene fant man en som gikk København - Genevè - Lisboa - Luxor - Natal - Rio de Janeiro - Montevideo - Buenos Aires :)

Luxor? Fra Lisboa via Egypt før den går til Brasil? Hørtes ut som en stor omvei! Er du sikker? Hva slags flytype og årstall var dette?

Luxor? Dakar, tenker jeg ...

En av SAS' siste 'grep' i Sør-Amerika var å legge ned Rio og fly direkte til Sao Paolo med 767-200. Det var desverre ingen suksess .... det heller.

Hvis du vil have rute numre er her lidt
SK955 i "nyere" tid B767-283 CPH-RIO ,,i gamle dage CPH-LIS-RIO-SAO-MVD-BUE-SCL
SK951 CPH-ZRH-BGI-POS
Men dette topic har vøret oppe før.Men jeg kan sagtens give dig flere, hvis du ønsker
Hilsen
Ole

Hvis du vil have rute numre er her lidt
SK955 i "nyere" tid B767-283 CPH-RIO ,,i gamle dage CPH-LIS-RIO-SAO-MVD-BUE-SCL
SK951 CPH-ZRH-BGI-POS
Men dette topic har vøret oppe før.Men jeg kan sagtens give dig flere, hvis du ønsker
Hilsen
Ole

Jatakk, og gjerne den til MNL

På middag hos min far i går så jeg mange flotte kart fra SAS utgitt på 50-tallet. Skal se om jeg ikke kan få scannet inn noen av disse...

Dro fram i all hast en rutetabell fra sommer 1971.

SK Transorient ekspress :

Mandager SK 983: CPH-Frankfurt-Zurich-Roma-Athen-Teheran-Karachi-Bangkok-Manila-Tokyo ( Tilbake som SK 984 )

Torsdager SK 985: CPH-Frankfurt-zurich-Roma-Teheran-Karachi-CALCUTTA-Bangkok-Manila-Tokyo ( Tilbake som SK 986 ).

Flere spørsmål fra 1971, bare spør !:rolleyes:

EDIT: EN SLIK RUTE HADDE VÆRT NOE SOM KLASSETUR FOR OSS FLYGÆRNE !!

Last edited:
Dro fram i all hast en rutetabell fra sommer 1971.

SK Transorient ekspress :

Mandager SK 983: CPH-Frankfurt-Zurich-Roma-Athen-Teheran-Karachi-Bangkok-Manila-Tokyo ( Tilbake som SK 984 )

Torsdager SK 985: CPH-Frankfurt-zurich-Roma-Teheran-Karachi-CALCUTTA-Bangkok-Manila-Tokyo ( Tilbake som SK 986 ).

Flere spørsmål fra 1971, bare spør !:rolleyes:

EDIT: EN SLIK RUTE HADDE VÆRT NOE SOM KLASSETUR FOR OSS FLYGÆRNE !!

Og noen av oss har faktisk reist med noen disse: SK984 i 1967 med DC-8 hele veien fra Tokyo til ZRH med teknisk i Tehran...(Loss of Cabin Pressure en droey time foer THR)...med dertil langt groundstop i Tehran (Jeg klarte kunstykket a bli kjoert ut til flyet for aa gaa paa toalettet, nektet plent aa gaa inn paa flyplass toalettet....ikke akkurat den beste luften der...)

Fant frem et Scanorama fra 1994 - og selv da var det mer snacks enn det er i dag! Både på rutekartet og i flyflåten.

Disse to rutene SK 983/984 startet i CPH kl. 10.10 og ankom begge Tokyo kl 22.45 dagen etter. Fram med regnestav. Har ikke + tiden for Tokyo i hodet.

De dro begge tilbake dagen etter kl. 11.30, så 12 t 45 min der... Da sov vel crewet ut. Ikke så mye utnyttelse av fly p den tiden.:8:

Fikk tid til å studere flere ruter fra sommer 1971 ..

SK 955 TIRSDAGER 18.15 - 13.00 + 1 med DC8 : CPH-ZURICH-LISBOA-RIO-SAO PAULO-MONTEVIDEO-BUENOS AIRES-SANTIAGO DE CHILE

Tilbake torsdager 08.35. Dvs. flyet ble i Santiago 19t. 35 min.

SK 961 SØNDAGER 18.10-13.15 +1 MED DC 8: CPH-ZURICH-ATHEN-NAIROBI-DAR SE SALAAM-JOHANNESBURG .

Tilbake mandag 15.20, så kun en stop på to timer !

Skal si de likte melkeruter den gang!!

Noen som har flere? Hva slags klasser hadde de ombord på DC8 maskinen og hva slags komfort og service ble tilbudt?

Noen som vet hvilke ruter SAS benyttet 747 og DC10?

Tidtabellen sier at DC 8-62 hadde 154 seter, Dc 8-63 hadde 194 og DC 8-55 hadde 142.

Eldste tidtabell jeg har er PA fra 1967, første gang jeg fløy til USA.... Mye "rart" der også.;)

Noen som har flere? Hva slags klasser hadde de ombord på DC8 maskinen og hva slags komfort og service ble tilbudt?

747 og DC 10 ble i alle fall brukt på Stockholm-Oslo-New York ruten. Faren min jobbet i Stockholm på denne tiden og fikk booket meg inn på på denne ruten. Reiste ca 1 gang i måneden med "reiser alene" i begynnelsen :) Det var jappetid og stort sett First Business Class som det het da, skapte en stor interresse for fly dette. Jumboen hadde faktisk monkey oppe - stemmer dette?

Jeg begynte å pugge tidtabeller for alvor på begynnelsen av 80 tallet. Dessverre har de fleste av mine gode gamle tidtabeller forsvunnet opp gjennom årene. Mistenker kona for å ha ryddet litt for hardt noen ganger. Her er noen av rutene jeg husker fra begynnelsen av 80 tallet. Det er sikkert flere, men som sagt det er bare på husken.

København - Nairobi - Johannesburg DC 10
København - Lagos DC8
København - Karachi - Calcutta DC8
København - Jeddah DC8
København - Riayd DC8
København - Lisboa - Rio DC10
København - Anchorage - Tokoyo DC10/747
København - Moskva -Tokyo DC10
København - Bankok - Singapor DC10 og eller 747 husker ikke helt.
København - Los Angeles DC10 og eller 747
København - Chicago DC10 og eller 747
København - New york 747 sikkert DC 10 inni mellom også.
Stockholm - Gardermoen - New York DC10 (Gikk 5 ganger i uken)
Stockholm - Gøteborg - New York (Gikk de to andre dagene. Tror det var tirsdager og søndag)

Det var i perioder ruter mellom Bergen og New york også. Disse starter som oftest en annen plass og tok med seg Bergen på veien. Husker fremdeles både 747'en og DC10 som kom like over hustaket til foreldrene mine.

På den tiden var det to klasser på DC8. En de kalte for Business class, der midtsetet var ledig. Mulig det var et bord der. (På 747 og DC10 het den First Business class). Ellers var det økonomiklasse. Det var ikke første klasse på DC8, i allefall ikke på 80 tallet.

Morro og sitte og mimre litt om gamle flyruter.

Back