Gamle og svinedyre piloter i SAS

Siden han her opptrer som en SAS-kaptein, så har han vel lov til å stille i jobb-antrekk? Men SAS og fagforenningen er vel neppe særlig happy. Men denne situasjonen er ikke holdbar, så bra noen tørr å ta bladet fra munnen....

Hvis jeg hadde trivdes i jobben, og kunne fortsatt, da hadde jeg gjort det. Det er synd for de yngre, men sånn er arbeidslivet. Det finnes vel andre selskap...

Men at denne personen som stod frem mangler selvinnsikt er vel å dra det litt langt. Vil heller påstå de pilotene som bedriver sånne barnsligheter som beskrevet mangler selvinnsikt, og bør muligens gå litt i seg selv. Dette er sånn man driver med på ungdomsskolen.

Last edited:
Siden han her opptrer som en SAS-kaptein, så har han vel lov til å stille i jobb-antrekk?

Kun når han på forhånd har fått dette godkjent av sin arbeidsgiver. De fleste arbeidsgivere har veldig strenge regler om hva ansatte har lov å uttale seg om. Det er som regel begrenset til 'Kontakt Informasjonsavdelingen'.

Kun når han på forhånd har fått dette godkjent av sin arbeidsgiver. De fleste arbeidsgivere har veldig strenge regler om hva ansatte har lov å uttale seg om. Det er som regel begrenset til 'Kontakt Informasjonsavdelingen'.

Vil tro MOW er inne på noe her, men personlig syns jeg det er helt utrolig at slike forhold som her beskrives får ulme over sååå lang tid uten at det blir tatt tak i av ledelsen.
Nesten så det er bra noen tør stille opp og gjøre dette offentlig.

E!

Til å være en mann på "den andre siden" synes jeg ikke Arne Strand er så gæren, men i går var han bare ute etter å holde vedlike den stormen han har startet i vannglasset.

Siden han her opptrer som en SAS-kaptein, så har han vel lov til å stille i jobb-antrekk? Men SAS og fagforenningen er vel neppe særlig happy. Men denne situasjonen er ikke holdbar, så bra noen tørr å ta bladet fra munnen....

Hvis jeg hadde trivdes i jobben, og kunne fortsatt, da hadde jeg gjort det. Det er synd for de yngre, men sånn er arbeidslivet. Det finnes vel andre selskap...

Men at denne personen som stod frem mangler selvinnsikt er vel å dra det litt langt. Vil heller påstå de pilotene som bedriver sånne barnsligheter som beskrevet mangler selvinnsikt, og bør muligens gå litt i seg selv. Dette er sånn man driver med på ungdomsskolen.

Han opptrådde jo ikke på vegne av SAS som kaptein - tvert i mot opptrådde han for seg selv, og det er da helt i strid med uniformsreglementet å stille i uniform i en slik sammenheng. Dette vet jo alle som er uniformsbrukere i selskapet!

Forøvrig vil jeg legge til at det er mange sider av denne saken som ikke kommer fram i media - media vil bare kjøre fram mobbing.... Jeg tror jeg kan si at majoriteten av de som kjenner saken fra innsiden, har sympati for de "yngre" pilotene - IKKE for 60+ gruppen....

Det ville vært rart om ikke SAS har slike regler selv.

Alle bedriftene jeg har arbeidet for har hatt slike regler og det er nettopp derfor selskaper har en informasjonsavdeling.

Og jeg mener fremdeles det SAS kapteinen gjorde her er illojalt (og tipper jeg rett ble han neppe mer populær blant sine kolleger etter et slikt idiotisk stunt)

Speedbird - like regler finnes. Ingen ansatte skal uttale seg i media uten å ha koordinert det med informasjonsavdelingen. Og, å stille i selskapets uniform i enhver "ikke-arbeidsrelatert" sammenheng er fy-fy. (tror ikke du skal dra på karneval i naboens uniform heller for å si det sånn).

Hele denne suppa er uansett en stygg sak, som det bør ryddes opp i.

ERM har absolutt INGEN tillatelse til å bære uniform utenom i aktiv tjeneste, inkl. reise til/fra arbeidsted. Forøvrig er ERM en ekstrem "busybody" som liker å høre sin egen stemme mer enn gjerne.
Et problem med 60+ som ikke blir satt nok fokus på, er det faktum at svært mange styrmenn (de fleste ex-LIN) nærmer seg pensjonsalder. De vil få ca. 30-40% av den pensjonen de kunne regne med da de begynte i SAS, og SAS SE har i utgangspunktet dårligere pensjonsbetingelser enn resten av SAS. Disse folkene vil ikke ha annet alternativ enn å måtte jobbe til de er 65.

Hører at noen (få ?) 60+ Piloter fra SAS har begynnt i DY i år.
Med 75.000/mnd i pensjon fra SAS så flyr de vel billig hos DY da vil jeg tro ?
Det gir jo ikke noe mer åpning for , eller sikkring av yngre piloters fremtid det ....

Hører at noen (få ?) 60+ Piloter fra SAS har begynnt i DY i år.
Med 75.000/mnd i pensjon fra SAS så flyr de vel billig hos DY da vil jeg tro ?
Det gir jo ikke noe mer åpning for , eller sikkring av yngre piloters fremtid det ....
Har dem begynt i år så er dem nederst på ansinitet lista, så da må dem nok vike plass for styrmenn som oppgraderes, dessuten har dem ikke så lav lønn, lønnstrinn blir justert etter erfaring.

Så er det på'n igjen , eller kanskje ikke

Eldre piloter går til sak mot SAS

- De oppsagte pilotene ønsker å fortsette å jobbe, og det er det de håper å oppnå med denne saken. Samtlige av dem inngikk i sin tid en avtale med SAS om å jobbe etter fylte 60 år, sier advokat Jon Gisle, som representerer åtte av pilotene, til Finansavisen.
http://e24.no/lov-og-rett/article2933292.ece

Jeg tviler på de har mye å stille opp med. Og det er tydelig at de egentlig ikke er interessert i å jobbe, men kun ute etter pengene. Det skrives bl.a.: "Ingen av pilotene ønsker å uttale seg ettersom de ønsker å inngå forlik med SAS.".

Man inngår ikke et forlik i en slik sak hvis det ikke bare dreier seg om penger...

Ellers kan det være verdt å merke seg en dom fra Stavanger Tingrett hvor piloter fra Helikopter Service ønsket å jobbe etter 60 år. De tapte: http://flyger.no/vis_artikkel.php?id=292

Back