Gadd ikke jobbe?

Fly high

ScanFlyer Gold
"- I fjor gadd jeg ikke å gå overtid. Jeg ville heller være hjemme med familien og glede meg til jul.
Det sier Hans Jacob Hofgaard, tillitsvalgt for Oslo Kontrollsentral. Siden i fjor høst har både toppledelsen i Avinor og den lokale ledelsen i Røyken blitt byttet ut. Siden september i år har Jesper Krogh vært sjefflygeleder. Han sier det er arbeidsmiljøet som nå gjør at medarbeiderne strekker seg.

Mer HER.
 
det er bra at arbeidsmiljøet for flygelderne nå er så bra at de "gidder" å jobbe overtid!:)
 
Ja, tusen takk til flygelederne... Gledelig jul til dem også! :p

Heldigvis er det få selskaper der fagforeningene bestemmer mer enn ledelsen igjen i denne verden
 
Originally posted by Tommy777

Ja, tusen takk til flygelederne... Gledelig jul til dem også! :p

Heldigvis er det få selskaper igjen der fagforeningene bestemmer mer enn ledelsen igjen i denne verden

du skulle bare visst....
 
Originally posted by CK

Originally posted by Tommy777

Ja, tusen takk til flygelederne... Gledelig jul til dem også! :p

Heldigvis er det få selskaper igjen der fagforeningene bestemmer mer enn ledelsen igjen i denne verden

du skulle bare visst....
¨

He he, du tenker kanskje på det selskapet der de ansatte tjener ca. 40% mer enn de ansatte hos konkurrentene?? ;)
 
Originally posted by CK

det er bra at arbeidsmiljøet for flygelderne nå er så bra at de "gidder" å jobbe overtid!:)


Hvor interessert hadde du vært i å jobbe overtid i jula med kone og unge hjemme?

Tydelig at noen har lite til overs for en viss arbeidsgruppe :rolleyes:
 
Originally posted by GFL

Tydelig at noen har lite til overs for en viss arbeidsgruppe :rolleyes:

Kan ikke se at CK her kritiserer flygelederene, snarere tvert imot. Men det er nå bare min tolkning av det
 
Å HERREGUHD DA!!!

Slutt nå for f*** å mobbe flygelederne!!! Prøv å gå i deres sko!

De prøver bare å gjøre jobben sin, de ER IKKE noen bortskjemte drittsekker!

ALLE (i alle typer jobber) ønsker kun å få lov til å gjøre jobben sin best mulig!!!

Som SAS-desser på 70-tallet, dengang pax opplevde dem som "sure": MEN - jentene var bare lei seg fordi de ikke "fikk lov" å ta seg godt nok av kundene!

IDAG: Førsteklasseservice til lavkostpris??? Duh. :( :cry: :(
 
For noe vås! Flygelederen sier jo selv at han ikke gidder å jobbe overtid og det kommer ikke som en bombe. Og det er jo "magisk" at når flygelederne har presset ut sjefen, gidder de å jobbe igjen..

Muttern er sykepleier og har selvsagt ikke lyst til å jobbe overtid i høytidene. Men i motsetning til flygelederne tar hun et ansvar og gjør det som må gjøres, det har hele familien respekt for. Flygelederne gir en lang mars i om at de ødelegger ferien til folk fordi målet helliger middelet.

Beklager, i motsetning til ansatte i flyselskaper, flygelederne får ikke noe sympati fra meg
 
Det er da vel ikke meningen at man skal basere turnusplanen på overtidsbruk! Dessuten er det ikke fare for liv hvis en som skal med fly fra A til B ikke kommer frem i tide!
 
Originally posted by SAJblue

Det er da vel ikke meningen at man skal basere turnusplanen på overtidsbruk! Dessuten er det ikke fare for liv hvis en som skal med fly fra A til B ikke kommer frem i tide!

Enig med du...
 
Synes det blir for enkelt å legge skylden på flygelederne her. Media gjør selvfølgelig det fordi det er en forhatt yrkesgruppe fra før, og dette fyrer de jo oppunder.
Flygeledere står jo som alle andre fritt til å velge bort overtid om de vil det. Enhver arbeidsgiver som i så stor grad har basert seg på at de ansatte jobber sykt mye overtid har feilet grovt spør du meg. Tatt en spansk en som det heter. Og denne gangen, for Fleslands tilfelle, feilet det miserabelt. Hun må bære fullt ansvar for alt rotet i Avinor siden hun kom i sjefsstolen, er nå min mening.
Å si at problemene oppstår fordi flygelederne ikke gidder å jobbe masse overtid blir for dumt. For meg blir det å si noe sånt som "herregud din idiot som fikk lommeboken din stjålet, du hadde den jo ikke langt nok nede i lommen". Det er så lett å flytte skyld og ansvar på denne måten. Det syns jeg var bra sagt:p
 
Originally posted by F35Landing

Synes det blir for enkelt å legge skylden på flygelederne her. Media gjør selvfølgelig det fordi det er en forhatt yrkesgruppe fra før, og dette fyrer de jo oppunder.
Flygeledere står jo som alle andre fritt til å velge bort overtid om de vil det. Enhver arbeidsgiver som i så stor grad har basert seg på at de ansatte jobber sykt mye overtid har feilet grovt spør du meg. Tatt en spansk en som det heter. Og denne gangen, for Fleslands tilfelle, feilet det miserabelt. Hun må bære fullt ansvar for alt rotet i Avinor siden hun kom i sjefsstolen, er nå min mening.
Å si at problemene oppstår fordi flygelederne ikke gidder å jobbe masse overtid blir for dumt. For meg blir det å si noe sånt som "herregud din idiot som fikk lommeboken din stjålet, du hadde den jo ikke langt nok nede i lommen". Det er så lett å flytte skyld og ansvar på denne måten. Det syns jeg var bra sagt:p

Bra, F35Landing!
På enhver bedrift er det behov for litt overtid, men om man (som det kommer frem i media) baserer mye av driften på mer eller mindre fast overtid, ligger feilen hos ledelsen. Ikke ansatte, og slett ikke i dette tilfellet hos flygelederne. At den det her gjelder ikke ville jobbe overtid, men heller så verdien av å tilbringe tid med familien, står det respekt av. Akkurat i en slik jobb er det desverre 3. person det går ut over, men det er vel ikke flygelederens feil?
Vet ikke alderssammensetningen på de som har skrevet i denne tråden, men det kan synes som om noen ikke evner å se behovet for fagforbund og organisert arbeidsliv. Dette er ofte tilfellet for den yngre garde.
Det er jo ofte slik at det er fagforbundene og arbeidsgiverorganisasjonene i samarbeid som helt siden 30-tallet har sørget for at flesteparten av arbeidstakerne i dag har det så godt som vi har det, både med rettigheter og lønn.
 
Originally posted by Tommy777

For noe vås! Flygelederen sier jo selv at han ikke gidder å jobbe overtid og det kommer ikke som en bombe. Og det er jo "magisk" at når flygelederne har presset ut sjefen, gidder de å jobbe igjen..

Muttern er sykepleier og har selvsagt ikke lyst til å jobbe overtid i høytidene. Men i motsetning til flygelederne tar hun et ansvar og gjør det som må gjøres, det har hele familien respekt for. Flygelederne gir en lang mars i om at de ødelegger ferien til folk fordi målet helliger middelet.

Beklager, i motsetning til ansatte i flyselskaper, flygelederne får ikke noe sympati fra meg

Ja, ja, du har fått med deg hele bakgrunnen for hvorfor han ikke ville jobbe overtid i førjulstiden skjønner jeg(ja, for det var da, ikke generelt..). Kan si at bemanningen er så skrall i Avinor blant flygeledere så at ved lønnsoppgjøret så var planen å ta ut fire-4 stk i tillfelle konflikt (noe det heldigvis ikke ble), og det ville fått konsekvenser. Kan også nevnes at flere av dagene før jul ifjor da avisene skrev om "sykdom blant flygeledere" var det ikke en eneste syk flygeleder på Røyken, men derimot syke lufttrafikktjenestefullmektiger....

Tommy, ber ikke om din sympati, men ber om at du ikke har et så tabloidisert bilde av virkeligheten.. er vel 4-5 FLL på dette forumet, minst (meg inkludert)
 
Problemet nå er vel ikke Røyken, men Bodø. Noe som rammer sektor syd hard, dvs TRD området. Så og si daglige slotproblemer og forsinkede fly:cry:
 
Originally posted by MD11


Problemet nå er vel ikke Røyken, men Bodø. Noe som rammer sektor syd hard, dvs TRD området. Så og si daglige slotproblemer og forsinkede fly:cry:

Sant, sjelden det ikke er flow der.. Lufta er fast nattestengt og av og til stengt på dagtid når det bare er en på jobb. Det er bare trist egentlig, ikke sånn det skal være. Alle taper på det...
 
Originally posted by JohnnyEagle

Originally posted by MD11


Problemet nå er vel ikke Røyken, men Bodø. Noe som rammer sektor syd hard, dvs TRD området. Så og si daglige slotproblemer og forsinkede fly:cry:

Sant, sjelden det ikke er flow der.. Lufta er fast nattestengt og av og til stengt på dagtid når det bare er en på jobb. Det er bare trist egentlig, ikke sånn det skal være. Alle taper på det...

Er det noe løsning i siktet på dette problemet da:question:
 
Originally posted by MD11

Originally posted by JohnnyEagle

Originally posted by MD11


Problemet nå er vel ikke Røyken, men Bodø. Noe som rammer sektor syd hard, dvs TRD området. Så og si daglige slotproblemer og forsinkede fly:cry:

Sant, sjelden det ikke er flow der.. Lufta er fast nattestengt og av og til stengt på dagtid når det bare er en på jobb. Det er bare trist egentlig, ikke sånn det skal være. Alle taper på det...

Er det noe løsning i siktet på dette problemet da:question:

lenge til enda... kanskje til sommern? litt av problemet i sektoren er at det er så liten opplæringskapasitet da det er får med erfaring igjen(de fleste fra tidligere Trondheim har slutta (en nyutsjekket kan ikke drive opplæring i posisjon)).

Det er også vanskelig å få tilført personell da det ikke er overskudd ved noen enheter, tørr påstå at det er underskudd på samtlige. Men utdanningen av nye flygeledere er godt i gang nå, så en bedring kommer nok om 2-3-4 år...

Bla. sektor central har fått lide(folk er tatt derfra til sør) og sliter også seriøst med bemanningen noe F35Landing merker når han skal lande på Helgeland.. Sjelden han blir radarledet inn der da vi sitter med en range fra Kvernberget til litt nord av Bodø på skjermen.. Sånn det ideelt skal være, skal Helgeland TMA være egen sektor når det er litt trafikk og det skal være 2 stk på central, nå er det stort sett 1 som tar alt sammen (men så ruter mye av trafikken gjennom Sverige da pga dette..)
 
Back
Top