Debatt-innlegg fra en flygeleder

GF1

ScanFlyer Gold
Jeg har en tid hatt tilgang til Agderposten som e-avis - en gratistjeneste som nå forsvinner. Der så jeg i går et innlegg på debattsidene, men dessverre kunne jeg ikke lese navnet på forfatteren. Mange vil sikkert vite hvem det gjelder. Innholdet er følgende:

"SLUTT PÅ RØVERHISTORIER OM FLYGELEDERE?

Det er nærmest opplest og vedtatt at landets flygeledere er noen usolidariske aksjonister. Uansett hva de sier, uansett hvilken støtte de får fra Luftfartstilsynet, Havarikommisjonen og Arbeidstilsynet.

«Informasjons-firmaet» Geelmuyden & Kiese, som Avinor har brukt betydelige penger på, har åpenbart lykkes i sin svertekampanje. De utroligste røverhistorier er blitt servert i hovedstadsavisene, regionaviser og til dels helt ned til lokalavisene.

Jeg har erfaring som flygeleder fra Oslo Kontrollsentral siden 1975. De siste år som flygeleder/supervisor, dvs. operativt ansvarlig for drift av skiftet, ved sentralen i Røyken. Jeg innrømmer at jeg nærmest LØP ut, av glede over å slutte i tjenesten, 8. nov. i år.

Nesten alle fullmektiger, flygeledere og ingeniører sendte misunnelige blikk og ville gjerne løpt med. Det var ikke slik det skulle være, men slik var Avinor blitt. Tjenesten var i ferd med å kollapse. Og det hadde ingenting med Skrede og flygeleder-foreningen å gjøre. Det var et resultat av klare veivalg foretatt av Bondevik-regjeringen og i Avinors styre og ledelse. Problemene i Røyken ble bare den mest synlige biten fordi Røyken er selve krumtappen i det nasjonale lufttrafikksystemet. Her bestemmes sivil-militær luftromsbruk. Her ligger heldøgns kompetansen for trafikkregulering. Selvsagt kan man flytte på kompetansen, men det betinger at man har en kvalitetssikret plan og vet hva man gjør. Flygeledere er profesjonelle og arbeider i et fagmiljø hvor to pluss to er fire. Blårussen i Avinor ville at to pluss to skulle bli fem, og politikerne på høyresiden mente at en kunne bli enige om at det ble fire-og-en-halv. Men det er engang slik at i sikkerhetsfaglige spørsmål så gis det ikke rom for pruting. 2+2=4 og aldri noe annet.

Flere synsere insisterer påå mistenkeliggjøre flygelederne for aksjoner. Dette er og har vært godt tøv. Der var aldri noen aksjoner men jeg merket at det utover året 2005 ble vanskeligere å få bemannet sentralen. Avinor forlangte at operative ledere skulle følge overtidsregler og et krystallklart regelverk. Men nektet samtidig å ta de grep som var nødvendig for å sikre driften. Svært mye av restriksjonene i sørnorsk luftrom skyldes mangel på fullmektiger. De er ikke flygeledere men de spiller en helt vesentlig sikkerhetsrolle. Fullmektigene ved Røyken ble meddelt at de ville miste arbeidet i 2008 i forindelse med automatisering og flytting av sentralen til Sola. De som kunne, begynte selvsagt å si opp sine stillinger med en gang og ta annet arbeid.

Våre svenske flygeledere – som vi «rappet» fra Sverige da de trodde de hadde nok folk - søkte seg bort. Flyselskapene har derfor god grunn til å kreve penger av Flesland-avinor, fordi det som skjedde i forhold til fullmektigene og ingeniørene var en så grov vurderingssvikt at det grenser mot det uansvarlige. Styret ga grønt lys, og departementet foretok ingen kvalitetssikring.

Politikere på høyresiden (st.repr.fra Høyre, Søren F. Voie) har vært sinte og vil si opp flygelederne, mens Per Sandberg (Frp) vil hyre inn polakker. Det er vanskelig å ta slike personer helt alvorlig, for de aner ikke hvilke konsekvenser forslagene deres ville ha.

Som supervisor på Røyken søkte jeg å få stadig flere overtidstimer ut av folk og var kreativ for å få flytrafikken til å gå. Der var et daglig press fra Avinor med hentydninger om aksjoner hver gang unge familiefolk protesterte og sa nok er nok. Men ved å presse folk dag etter dag settes tjenesten inn i en dødsspiral. Det visste alle fra Flesland og nedover. Det måtte gå galt.

Nå er den gamle, destruktive ledelsen borte og erstattet med profesjonelle folk. Nå kommer derfor tiltakene som ble etterlyst for lenge siden. Nå blir drift prioritert. Men det vil ta år før vi er der vi skulle ha vært."

-------------------------------
Er dette et innlegg som har stått i flere aviser?

Replying to Topic 'Debatt-innlegg fra en flygeleder'

Ja, dette innlegget har stått ihvertfall i en annen avis (fra Larvikområdet?), men ikke de store så vidt jeg vet.

Han som har skrevet innlegget er Oscar D. Hillgård som er AP-politiker og nå altså pensjonert flygeleder...

Kyrre

Det har kanskje stått i Sandefjords Blad, siden Hillgaar bor der? Han har forøvrig vært stortingsrepresentant for FrP i sin tid, men brøt ut av partiet og gikk over i Ap.

Ja da, dette innlegget stod i Sandefjords Blad onsdag 21.desember. Skribenten stod frem med navn og bildet. Skribenten er Oscar Douglas Hillgaard fra Sandefjord.

Back