Gå ut av fly

aom2

Newcomer
Gå ut av fly

Hvorfor skal det alltid ta så utrolig lang tid å åpne flydøren? I min verden tenker jeg at flyet stopper ved gaten og broen kjøres inntil flyet. Bør kanskje ta et minutt?
Er det ikke da bare å åpne døren og la folk gå av?

Opplys meg om hvorfor ikke.

Nesten unntaksvis står man å "trøkker" i kabinen lenge og vel, og er rimelig keen på å komme seg ut

Re: Gå ut av fly

- Bakkestrøm/APU skal være tilgjengelig før motorene kan slås av
- Motorene slås av
- Motorene skal spoles ned , før antikollisjons-lyset slås av, som signaliserer at det er trygt for bakkemannskap å bevege seg rundt flyet.
- (Chocks skal legges ved hjulene, avhengig av lokale prosedyrer)
- Brua kan kjøres inntil, noen er raskere enn andre i denne prosessen, avhengig av om det er fullt bevegelige bruer eller ikke.

Dette tar vanligvis mellom 2-5 minutter avhengig av lokale prosedyrer på flyplassen.
Ofte er setebeltet slått av etter at en motor er slått av, mens man venter på bakkestrøm for å kunne stenge ned den andre/resterende

Dessuten er det ikke sikkert du merker bevegelse i køen på et par minutter om du står passe langt bak. 6 i bredden skal gå ut single file, etter at de har rasket med seg all carry-on de har spredt utover

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Synes OSL ofte er flinke der. Tre dunk i døra og det er stort sett ikke lenge til man kan forlate skuta. Kan vel ta noe lenger tid der man må finne fram håndbagasje som skal stå klart ved trappa ved mindre maskiner, før paxen slippes ut.

Made in China broene på OSL virker tilsynelatende som mye tregere en de gamle.

Kan skrive under på den der. Ankom fra BCN med 787-9 i går ettermiddag, og parkerte ytterst på pir nord. Først prøvde de å styre broen til dør 1L, noe som de tukla mye med så de ga opp og brukte dør 2L isteden. Tok ikke tiden, men selvom jeg ikke var rastløs kan jeg aldri huske at det har tatt så lang tid...

Kan skrive under på den der. Ankom fra BCN med 787-9 i går ettermiddag, og parkerte ytterst på pir nord. Først prøvde de å styre broen til dør 1L, noe som de tukla mye med så de ga opp og brukte dør 2L isteden. Tok ikke tiden, men selvom jeg ikke var rastløs kan jeg aldri huske at det har tatt så lang tid...

Tar ofte mye lengre tid å kople på en MTB(bevegelig), enn NL(stasjonær).

Det her vært litt tull med broene på pir nord, noe OSL driver å utbedrer for tiden.

Vil også påpeke av prosessen med desarmering av dører også kan ta noe tid.

Vil også påpeke av prosessen med desarmering av dører også kan ta noe tid.

Er vel det som skjer når de sier cabin crew on doors and cross check?
På en del større maskiner har jeg også hørt utropet cabin crew doors safe.

Er vel det som skjer når de sier cabin crew on doors and cross check?

På en del større maskiner har jeg også hørt utropet cabin crew doors safe.

Vanlig på narrowbody er at det sies, double check og at det på widebody sies cross check.

En cross check er at CC går over til motsatt side/bytter side og sjekker at CC på motsatt stasjon har satt døren til armed. En double check et mer sagt fordi at du faktisk ikke trenger å bevege deg for å sjekke begge dører.

Korrekt meg gjerne om jeg er helt på viddene.

Doors safe er prosedyre på Airbus. Der får vi ikke åpne dørene før det er blitt annonsert Doors Safe

Men tilbake til tempo - mitt inntrykk (observert fra vinduet i flyet og fra terminalen) er at man på de store plassene i Norge er veldig godt organisert for en rask dokking (takk til dere på bakken!). Hver man sin oppgave, og så er chocks og kabler på plass raskt, samtidig som brua manøvreres. Om cockpit er på hugget også så går jo ting lynkjapt.

Min erfaring er at BA bruker 3 ganger så lang tid på LHR som på OSL med å åpne døra, så mye ligger på bakkesiden her.

Andre steder ser det ut som en person løper tasser rundt med chocks for så å ta strøm og så opp for å manøvrere brua.

Jeg for min del kan ikke begripe at å komme seg raskest mulig ut av et fly som tilsynelatende er et trygt oppholdssted, er et tema på et forum hvor medlemmene liker å være i et fly. :lol:

Jeg for min del kan ikke begripe at å komme seg raskest mulig ut av et fly som tilsynelatende er et trygt oppholdssted, er et tema på et forum hvor medlemmene liker å være i et fly. :lol:

Mulig vi må begynne å rydde litt blant medlemmene .... :stir

Jeg for min del kan ikke begripe at å komme seg raskest mulig ut av et fly som tilsynelatende er et trygt oppholdssted, er et tema på et forum hvor medlemmene liker å være i et fly. [emoji38]
Du har ju visserligen en poäng, men å andra sidan kan det vara skönt att räcka tåget / bussen. (speciellt om man bara har handbagage)

Sent from my KFFOWI using Tapatalk

Har aldri skjønt stresset med å komme seg ut.

Litt som på supern hvor alle surrer rundt i sine egne små verdner med all verdens tid, men så fort det er mindre enn 10 meter til kassa, da har de det travelt da :)

Har aldri skjønt stresset med å komme seg ut.

Litt som på supern hvor alle surrer rundt i sine egne små verdner med all verdens tid, men så fort det er mindre enn 10 meter til kassa, da har de det travelt da :)

Takk skal du ha og velkommen til forumet.

Scooter01

Back