G4S gjør ferien sur
Så var det min tur til å bli tatt av tyttebærpolitiet på Gardermoen - der ferien på Island ble både gjort dyrere og mer upraktisk av en overivrig sikkerhetskontrollør. Nedenfor har jeg limt inn mailen jeg nettopp har sendt Avinor om saken, og vil gjerne ha forumets kommentar.
Jeg kan forøvrig nevne (noe jeg glemte å skrive i mailen), at bensinflasken ikke ble beslaglagt før jeg retorisk spurte kontrolløren hvorfor han ikke tok den også. Han forsto tydeligvis ikke selv hva den var.
Heldigvis er Island så fint og billig (etter svekket valutakurs) at irritasjonen gikk over etter en stund...
Og et spm til: Man er mineralsamler, det er mye mineraler på Island, jeg hadde med ti kg i sekken. Garantert ikke farlig, men kan de se på røntgen at det faktisk er stein det dreier seg om - ellers skulle jo klumpene se litt mystiske ut...
Men, til saken:
---
Fredag 3/7 ble jeg på Gardermoen fratatt et turkokeapparat (primus) for bensinfyring, samt en brennstofflaske. Begge var tomme, tørre og luftet ut, men hadde naturlig nok en svak duft av bensin. Dette skjedde rett før ombordstigning til Icalandairs flight til Keflavik. Begrunnelsen var at alt som det noen gang hadde vært bensin på ikke kunne sendes i bagasjen.
Jeg har hatt disse med i innsjekket bagasje flere ganger uten problemer, hovedsakelig på innenriks mellom Tromsø eller Evenes og Oslo, men også til Island i fjor, og ble derfor svært overrasket for dette, og, må jeg innrømme, sint og opphisset, da verdien av dette utstyret var nesten to tusen kroner. I tillegg måtte jeg bruke tid og penger på å kjøpe en ny (gass-)brenner på Island.
I denne forbindelse ønsker jeg avklart:
- Hvilke regler gjelder for slike beslag? På deres nettsider http://www.avinor.no/avinor/bagasjeoginnsjekking/20_Bagasje nevnes det at det er forbudt å ta med "Motorvogndel som har inneholdt drivstoff", men det nevnes intet om slike brennere som jeg kan se. Dog mener jeg at jeg tidligere har sjekket og funnet ut at kravet nettopp var at beholdere for brennstoff skulle være tørre og utluftet, uten at jeg kan finne det igjen.
- Hva er den flytekniske begrunnelsen for et eventuelt forbud?
- Hvordan kan det ha seg at jeg har hatt dette utstyret med i innsjekket bagasje flere ganger uten noen problemer over de siste to år, mens det nå beslaglegges? Er regelverket endret i løpet av våren (jeg bor i Tromsø, og hadde det med meg fra Tromsø til Oslo i begynnelsen av mai). I motsatt fall innebærer denne saken at sikkerhetskontrollen på norske flyplasser er for dårlig, lite grundig og for avhengig av kontrollørenes skjønn.
- Jeg finner det rettsikkerhetsmessig meget betenkelig at kontrollørene kan frata reisende verdier for tusenvis av kroner etter eget skjønn, og ønsker derfor å se dokumentert de regler fra Avinor, EU etc. som regulerer dette. Kan dere gi meg linker, referanser etc til dette?
- Hvilken instans er jurdisk ansvarlig for kontrollen og beslagene; Avinor eller sikkerhetsselskapet (G4S)?
- Hvem definerer til syvende og sist reglene: Avinor, Samferdselsdepartementet eller EU?
(Kontrollørene viste forøvrig ikke til noen dokumentasjon på at regelverket ga hjemmel for et slikt beslag, de sa ganske enkelt at det ikke var lov, period, og sa maktfullkomment og retorisk "vil du gi den fra deg, vil være med det flyet eller ikke?". De opptrådte aldri høylydt eller fysisk truende, men kunne trengt et pålegg om å dokumentere at de har rett til å gjøre det de gjør.)
- Hvorfor ble jeg ikke tilkalt før, da bagasen tross alt ble innsjekket nesten tre timer før avgang. Hadde jeg fått vite det før kunne jeg i det minste fått sendt sakene hjem i posten. Den muligheten fikk jeg ikke nå.
- Jeg ble bedt om å skrive under et skjema for beslaget, men fikk ingen kopi. Jeg tenkte ikke over det da, men man burde få det automatisk, så man vet hva man har skrevet under på. Hva er regler og praksis for dette?
- Hvorfor finnes det ikke noen mulighet for å lagre beslaglagte eiendeler til man kommer tilbake?
Jeg skriver mail og fordi jeg ønsker dette avklart skriftlig for å kunne dokumentere det ved fremtidige hendelser.
Med vennlig hilsen
(Isbamse)
Så var det min tur til å bli tatt av tyttebærpolitiet på Gardermoen - der ferien på Island ble både gjort dyrere og mer upraktisk av en overivrig sikkerhetskontrollør. Nedenfor har jeg limt inn mailen jeg nettopp har sendt Avinor om saken, og vil gjerne ha forumets kommentar.
Jeg kan forøvrig nevne (noe jeg glemte å skrive i mailen), at bensinflasken ikke ble beslaglagt før jeg retorisk spurte kontrolløren hvorfor han ikke tok den også. Han forsto tydeligvis ikke selv hva den var.
Heldigvis er Island så fint og billig (etter svekket valutakurs) at irritasjonen gikk over etter en stund...
Og et spm til: Man er mineralsamler, det er mye mineraler på Island, jeg hadde med ti kg i sekken. Garantert ikke farlig, men kan de se på røntgen at det faktisk er stein det dreier seg om - ellers skulle jo klumpene se litt mystiske ut...
Men, til saken:
---
Fredag 3/7 ble jeg på Gardermoen fratatt et turkokeapparat (primus) for bensinfyring, samt en brennstofflaske. Begge var tomme, tørre og luftet ut, men hadde naturlig nok en svak duft av bensin. Dette skjedde rett før ombordstigning til Icalandairs flight til Keflavik. Begrunnelsen var at alt som det noen gang hadde vært bensin på ikke kunne sendes i bagasjen.
Jeg har hatt disse med i innsjekket bagasje flere ganger uten problemer, hovedsakelig på innenriks mellom Tromsø eller Evenes og Oslo, men også til Island i fjor, og ble derfor svært overrasket for dette, og, må jeg innrømme, sint og opphisset, da verdien av dette utstyret var nesten to tusen kroner. I tillegg måtte jeg bruke tid og penger på å kjøpe en ny (gass-)brenner på Island.
I denne forbindelse ønsker jeg avklart:
- Hvilke regler gjelder for slike beslag? På deres nettsider http://www.avinor.no/avinor/bagasjeoginnsjekking/20_Bagasje nevnes det at det er forbudt å ta med "Motorvogndel som har inneholdt drivstoff", men det nevnes intet om slike brennere som jeg kan se. Dog mener jeg at jeg tidligere har sjekket og funnet ut at kravet nettopp var at beholdere for brennstoff skulle være tørre og utluftet, uten at jeg kan finne det igjen.
- Hva er den flytekniske begrunnelsen for et eventuelt forbud?
- Hvordan kan det ha seg at jeg har hatt dette utstyret med i innsjekket bagasje flere ganger uten noen problemer over de siste to år, mens det nå beslaglegges? Er regelverket endret i løpet av våren (jeg bor i Tromsø, og hadde det med meg fra Tromsø til Oslo i begynnelsen av mai). I motsatt fall innebærer denne saken at sikkerhetskontrollen på norske flyplasser er for dårlig, lite grundig og for avhengig av kontrollørenes skjønn.
- Jeg finner det rettsikkerhetsmessig meget betenkelig at kontrollørene kan frata reisende verdier for tusenvis av kroner etter eget skjønn, og ønsker derfor å se dokumentert de regler fra Avinor, EU etc. som regulerer dette. Kan dere gi meg linker, referanser etc til dette?
- Hvilken instans er jurdisk ansvarlig for kontrollen og beslagene; Avinor eller sikkerhetsselskapet (G4S)?
- Hvem definerer til syvende og sist reglene: Avinor, Samferdselsdepartementet eller EU?
(Kontrollørene viste forøvrig ikke til noen dokumentasjon på at regelverket ga hjemmel for et slikt beslag, de sa ganske enkelt at det ikke var lov, period, og sa maktfullkomment og retorisk "vil du gi den fra deg, vil være med det flyet eller ikke?". De opptrådte aldri høylydt eller fysisk truende, men kunne trengt et pålegg om å dokumentere at de har rett til å gjøre det de gjør.)
- Hvorfor ble jeg ikke tilkalt før, da bagasen tross alt ble innsjekket nesten tre timer før avgang. Hadde jeg fått vite det før kunne jeg i det minste fått sendt sakene hjem i posten. Den muligheten fikk jeg ikke nå.
- Jeg ble bedt om å skrive under et skjema for beslaget, men fikk ingen kopi. Jeg tenkte ikke over det da, men man burde få det automatisk, så man vet hva man har skrevet under på. Hva er regler og praksis for dette?
- Hvorfor finnes det ikke noen mulighet for å lagre beslaglagte eiendeler til man kommer tilbake?
Jeg skriver mail og fordi jeg ønsker dette avklart skriftlig for å kunne dokumentere det ved fremtidige hendelser.
Med vennlig hilsen
(Isbamse)