Fulle fly rommer ikke kabinbagasjen

Har irritert meg grenseløst de gangene jeg har flydd med fullprisselskaper og dette skjer.

F.eks.: De fleste gangene jeg har reist mellom AMS og MAD har nesten SAMTLIGE ombord bestått av Spanjoler, som på død og liv skal ha med baggene sine ombord. Hvorfor kan de ikke sjekke den inn når det er gratis!?!?!?!? :headbang :angry:

Boarding/deboarding med de mængder håndbagage der er beskrevet i denne tråd tager dobbelt så lang tid som normalt.
OG visse grupper af passagerer mener de har ALT retten til den plads der er i hylden..
MEn hvis der er en ordentlig gate agent eller en ved trappen( som vi har bl.a her i AAR) ved CRJ afgange, så går alt som en leg...Stille og roligt forklarer vi vore passagerer, at bagagen står uden for flyet når de træder ud...og spørgsmålet er jo også hvorfor hulen det er nødvendigt med et stk håndbagage på 15-18 kgs , som jeg har oplevet mange gange. Ordentligt gate arbejde stopper tit store mængder håndbagage
hilsen Ole

..
MEn hvis der er en ordentlig gate agent eller en ved trappen( som vi har bl.a her i AAR) ved CRJ afgange, så går alt som en leg...Stille og roligt forklarer vi vore passagerer, at bagagen står uden for flyet når de træder ud...

Nå har jeg boardet alt fra Jetstream 31 til A330 og må si det er en vesentlig forskjell, som samtidig er ganske opplagt, nemlig antall pax. Det er mye lettere å forklare håndbagasjereglene stille og rolig nå du kun har 20-50 pax å boarde en når du har 150-400 av dem ;)
Men du har helt rett i at det i grunn er gate-agenten som er den som har mest styring på dette. Ved flyet er det allerede for sent.

Det geniale med SAS sin crj maskin på cph-svg ruten er at det ikke er plass til særlig mye håndbagasje og gateagenten merker trillebager og pax får beskjed om å sette den fra seg utenfor flyet ved boarding og hente den igjen utenfor flyet ved deboarding. Før, når det var Fokker? som ble brukt skjedde dette aldri. Ikke når jeg var passasjer i alle fall. Og om jeg husker rett hadde Fokkeren mindre overhead bins enn crj-en.

Det geniale med SAS sin crj maskin på cph-svg ruten er at det ikke er plass til særlig mye håndbagasje og gateagenten merker trillebager og pax får beskjed om å sette den fra seg utenfor flyet ved boarding og hente den igjen utenfor flyet ved deboarding. Før, når det var Fokker? som ble brukt skjedde dette aldri. Ikke når jeg var passasjer i alle fall. Og om jeg husker rett hadde Fokkeren mindre overhead bins enn crj-en.

Men er hattehyllene på SAS sine CRJ900 NextGen så små da? Jeg sto på OSL forrige uke og så på et bakkestopp med Eurowings CRJ900NG, der var det flere passasjerer som hadde med sin lille trillekoffert inn i kabinen mens de litt større ble plassert på tralla for innlasting i cargo.

Bombardier sin hjemmeside sier at den minste standard trillekofferten skal passe i NextGen-hattehyllene når de ligger på langs.

Da jeg fløy fra New York til Guyana tidligere i sommer, ble 60 kolli håndbagasje lagt i lasterommet fordi det var stappfullt i Delta sin 757.
Det er ene og alene flyselskapenes mangel på håndheving av eget regelverk at dette skjer gang etter gang.

Litt å lære fra LCC, hvor regelverket stort sett overholdes.

Men er hattehyllene på SAS sine CRJ900 NextGen så små da?

Bombardier sin hjemmeside sier at den minste standard trillekofferten skal passe i NextGen-hattehyllene når de ligger på langs.

Når min kone og datter skal hjem fra ferie er ikke trillekoffertene små. :)

Da jeg fløy fra New York til Guyana tidligere i sommer, ble 60 kolli håndbagasje lagt i lasterommet fordi det var stappfullt i Delta sin 757.
Det er ene og alene flyselskapenes mangel på håndheving av eget regelverk at dette skjer gang etter gang.

Litt å lære fra LCC, hvor regelverket stort sett overholdes.

Innenlands i USA er det verste jeg har sett med tanke på håndbagasje. Satt på business MSP-LAS i en Delta 757 og boarding tok en eeeeeeevighet pga. folk hadde 2-3 svære kolli hver. Delta 738 SAN-DTW var ikke noe bedre.

Fløy Malmø - Gdansk i fjor sommer med Wizzair, og da var det så mye håndbagasje at noen passasjerer måtte sitte med kabinkofferten på fanget. Det er vel ikke helt i henhold til forskriftene, men crewet brydde seg ikke noe om det. ;)

Back