Fulle fly rommer ikke kabinbagasjen

Det jeg derimot ikke gjør er å løpe ombord og fylle hyllene forrerst i flyet mens jeg selv sitter bak.

Så nå er også dette galt...?;)

Hva angår håndbaggasje så kan jeg ikke huske sist jeg reiste med innsjekket baggasje når jeg har vært på jobbtur (noe annet når det er ferietur med familien). Meget liten og kompakt laptopveske + en skulderbag i carry-on størrelse. Siden bag'en er myk er den også fleksibel og man får, med litt pakkeerfaring, plass til nok til en 3-4 dagerstur.:)

Det jeg derimot ikke gjør er å løpe ombord og fylle hyllene forrerst i flyet mens jeg selv sitter bak.

Og dette er det mest egoistiske mine medpassasjerer kan gjøre.
Har man betalt ekstra for å sitte foran, så forventer man kanskje at det finnes ledig plass til en 12" laptop og en liten jakke, selv om man ikke er blandt de første 70% som går ombord. Rad 1 er dessuten uten annen oppbevaring enn hattehylla (som gjerne også har redusert plass pga oksygen, tepper, puter osv)
Ekstra ille er det når kabinsjefen har fyllt opp den lille plassen som er med sin private bagasje, og med et likegyldig skuldertrekk henviser den stakkars passasjeren på rad 1 til å se om han finner plass et eller annet sted bak i flyet. :headbang

Selskapene burde helt klart ta mer ansvar her, og begynne å håndheve maksimumsstørrelser på håndbagasje. Det er mange som har med både bager, vesker og poser som de knapt klarer å løfte opp i hylla, og som ikke har sjanse til å plasseres under setet foran.

Dette er jo særdeles morsomt i USA, der folk kommer med ørten kolli håndbagasje i ulik størrelse. Så prøver de å dytte den digre trillekofferten opp i hattehylla, og blir kjempeforbauset når dette ikke går:).

Flyr du i USA, ikkje gå ombord sist:)

Selskapene burde helt klart ta mer ansvar her, og begynne å håndheve maksimumsstørrelser på håndbagasje.

Ja, og gjør de det, så går det stort sett greit.
Noen selskaper er veldig flinke til å håndheve sine egne regler.
Men mitt inntrykk er at andre enten ønsker å virke snille mot sine passasjerer, og gir de lov til å ta med seg mer enn hva som er tillatt. Eller at de er likegyldige over å overholde eget regelverk. Og det er slike som skaper problemer.

På Torp sier KLM at hvis det er mer enn 60 personer som skal ombord i deres Fokker 70, så skal ingen ha med seg trillekoffert ombord. Og det funker bra.

Ryanair er beinharde på kun en kolli - ingen overraskelse at de orverholder eget regelverk.

Og Widerøe begynte for en tid tilbake med DAA (delivery at aircraft), en service som gjør at passasjeren kan få merket sin håndbagasje og levere den ved flytrappen, og få den utlevert ved flytrappen på ankomst.

Håndhever man regelverket, så går det greit.

Ja, og gjør de det, så går det stort sett greit.
Noen selskaper er veldig flinke til å håndheve sine egne regler.
Men mitt inntrykk er at andre enten ønsker å virke snille mot sine passasjerer, og gir de lov til å ta med seg mer enn hva som er tillatt. Eller at de er likegyldige over å overholde eget regelverk. Og det er slike som skaper problemer.

På Torp sier KLM at hvis det er mer enn 60 personer som skal ombord i deres Fokker 70, så skal ingen ha med seg trillekoffert ombord. Og det funker bra.

Ryanair er beinharde på kun en kolli - ingen overraskelse at de orverholder eget regelverk.

Og Widerøe begynte for en tid tilbake med DAA (delivery at aircraft), en service som gjør at passasjeren kan få merket sin håndbagasje og levere den ved flytrappen, og få den utlevert ved flytrappen på ankomst.

Håndhever man regelverket, så går det greit.

DAA funker vel greit på mindre flytyper. Jeg tenkte det som en mulig løsning også for andre, men vil tro at det kan forårsake en del venting og kaos nede ved flytrappa dersom det er DAA på en fullstappa 321 eller noe liknende. Ser ut til at KLM er flinke, mens FR ikke akkurat overrasker med streng policy.

For de som gidder å fort måtte stå en halvtime å vente på bagasjen sin så er den sikkert det.....vi andre prøver å unngå å sende bagasje med mindre vi har mye med oss.

Selvsagt, først meg selv og så meg selv. Sånn er jeg også i praksis. Jeg reiser nesten alltid bare med kabinbagasje. Det var ikke det som var poenget.

Poenget var prinsippet. Det virker merkelig at det skal være galt å legge jakka i hylla (som flere her synes å mene), for eksempel. Eller at det skal være så viktig å få lov til å ta med bagasjen utover håndbagasje inn i kabinen. Praktisk, ja. Men viktig? Og er det riktig prioritering?

Last edited:

Helt enig med deg i det du sier om at selskapene må håndheve egne regler.

Men til sitatet overfor: Får dere ikke da en del passasjerer som sier "men jeg fikk jo lov i forrige uke" etc?

Helt enig med deg i det du sier om at selskapene må håndheve egne regler.

Men til sitatet overfor: Får dere ikke da en del passasjerer som sier "men jeg fikk jo lov i forrige uke" etc?

Jo. Men vi prøver å forklare at det er lite hylleplass og fullt fly.

På min siste tur til Sierra Leone ble BMI 45 minutter forsinket, ene og alene på grunn av at mange kom med både 3 og 4 håndbagasjer.
Med det systemet Ryanair har til å "oppdra" sine passasjerer, ville dette aldri ha skjedd.
Få - om noen, kommer med to håndbagasjer der igården. Fordi man VET det ikke blir godtatt.
Og så kan man like eller misslike at de følger eget regelverk. Men det gir resultater.

I utgangspunktet ganske enig med imm her. Forklar folk grunnen, og når de vet sørger du for at de holder seg til det.

Selvsagt vil det alltid være noen som klager på at man er lite smidig og lite serviceminded, at man må ha større hattehyller, større fly, "hvorfor fullbooker dere flyene deres når det ikke er plass til MIN håndbagasje" osv. Dem får man heller "krangle" litt med, så lenge de resterende 150 pax som faktisk holder seg innenfor reglene har det bekvemt og bra ombord.

Husker vi reiste på guttetur til HEL for noen år siden, alle gutta med trillekoffert og jeg hadde booket inn alle ved midten av flyet (nødutgang) ,siden det er ett par langbeinte i gjengen. Tenkte ikke på at vi skulle med reise med Avro som har nedsenket tak i midten pga vingene :banghead: Ble litt kluss da, men ordnet seg siden pax foran tydeligvis hadde sjekket inn baggasje...
Kan jeg unngå å sjekke inn bagasje, så gjør jeg det. Og det er utrolig irriterende om du er på en reise med en overnatting, og har liten trillekoffert, så er hyllene ved ditt sete okkupert av de som sitter noen rader foran eller bak.

Irriterende at bagasjereglene ikke håndheves.

Typisk med Norwegian å la folk ha med seg enorme bager og ryggsekker. Sist jeg var i WAW å skulle reise hjem, beklaget flyvertinnen seg over at det var lite plass til håndbagasje pga mange hadde med seg FOR MYE.

Reglene må håndheves, ellers vil det alltid gå utover andre når noen har med seg for mye.

Irriterende at bagasjereglene ikke håndheves.

Typisk med Norwegian å la folk ha med seg enorme bager og ryggsekker. Sist jeg var i WAW å skulle reise hjem, beklaget flyvertinnen seg over at det var lite plass til håndbagasje pga mange hadde med seg FOR MYE.

Reglene må håndheves, ellers vil det alltid gå utover andre når noen har med seg for mye.

Stryk Norwegian og WAW, sett inn Sas og OSL og du har min story. Poenget er at ALLE selskap burde håndheve en stk håndbagasje på nazivis. Gjerne med et lite rullebånd med passelig stort hull. Går den ene bagasjen gjennom=OK, ellers........sorry sam!!!

Traff på denne luringen i USA:
IMG_4735.JPG

Han karen her kunne like godt være på et Iberia fly. For der har jeg ikke sett maken til dårlig kontroll på hva som tas ombord. en hadde med 5 håndbagasjer ombord. Burde jo vært nektet adgang. Flyet var smekk fullt i tillegg, og flyet ble en time forsinket bare pga for mye håndbagasje. Dette skjedde meg 3 ganger tidligere i år.

Når det gjelder USA husker jeg engang jeg gikk ombord i KLM 767 fra ATL til AMS hvor det var temmelig fullt. En amerikaner presterte da og si til mannen som satt på samme rad som seg selv om han kunne ta ut sin håndbagasje fra hattehyllen så han fikk plass til sin egen.

Only in America???

Noe av problemet er jo at det ikke finnes noen felles regler. Dermed er det umulig for flyplassene å håndheve det ordentlig. Her borte er det ihvertfall litt system i galskapen .. FAA tillater 1 kolli plus en 'personlig effekt' (håndveske eller laptopbag f.eks - men ikke begge, jenter .. ;) ). Dermed er det relativt enkelt for gaten å forholde seg til at de får med det meste til de har boardet ca 2/3 av turistlklassen. Deretter går resten av trillekoffertene i lasterommet. Det funker stort sett greit.

Det jeg synes er merkelig i USA er at de tillater at man har håndbagasje under stolene ved nødutgang, har opplevd dette på UA senest i fjor høst.

Back