• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Full splittelse på Kortbanenettet

Farmer

ScanFlyer Crusty
Full splittelse på Kortbanenettet

Det kan se mørkt ut for distriktsnorge om dette blir en realitet.
I verste fall kan vi få en hel haug mer eller mindre seriøse selskap rundt omkring.
Skal bli spennende å se om SD legger inn krav om fly med trykkabin og toalett som samtlige flyplasskommuner krever i sine høringsuttalelser.
Det skal også bli spennende å se om det legges inn krav til SCAT 1 for presiisjonsinnflyging.





Full splittelse på kortbanenettet
RANA: Når Samferdselsdepartementet legger kortbanenettet i Norge ut på nytt anbud kan flyselskap legge inn anbud på enkeltruter.

Det er langt fra sikkert at det blir Widerøes Dash 8 som trafikkerer på Røssvoll når det nya anbudet trer i kraft 1. april neste år.
Geir-Ketil Hansen frykter kaos på kortbanenettet dersom rutenettet blir splittet opp.
Av: Harald Mathiassen




– En oppsplitting av anbudene på kortbanenettet i Norge kan føre til totalt kaos, mener Geir-Ketil Hansen som er medlem i Stortingets samferdselskomite for SV. Anbudsdokumentene er offentlig innenfor EU, men er ennå ikke offentliggjort i Norge.

Samferdselsdepartementet innhenter anbud for flyging på kortbanenettet, noen av de regionale lufthavnene og Oslo Luthavn for perioden 1. april 2006 til 31. mars 2009.

http://www.ranablad.no/nyheter/article1640899.ece
 
Re: Full splittelse på Kortbanenettet

Da er det bare å ønske velkommen etter til de andre kortbaneflyplassene som nå kanskje får rasert rutetilbudet slik vi har fått det her i byen. Dessverre ser det ut til at nåverende samferdselsminister og statssekretær klarer å ødelegge rutetilbudet på kortbanenettet den kommende anbudsperioden før de pakker sine saker og leverer nøkkelkortene til AP og SV hvis da ikke stortingsflertallet bestemmer noe annet.

Når det gjelder krav til toalett og trykk-kabin viser anbudsdokumentene som Geir-Ketil Hansen har fått tilgang til at man i hvertfall for Narvik og Røst`s del stiller samme krav som sist gang, altså fly med minimum 15 seter, ikke toalett og ikke trykk-kabin. Da vil jeg tro at disse kravene også kommer til å gjelde samme flyplasser som ved forrige anbudsutlysning og jeg blir heller ikke særlig overrasket om man senker kravene ved andre flyplasser i tillegg.
 
Re: Full splittelse på Kortbanenettet

Jeg synes de boer dele trafikken slik at et selskap kun kan fly til og et annet kun kan fly fra kortbaneflyplassene....virkelig spotter vennlig:p
 
Re: Full splittelse på Kortbanenettet

Originally posted by THS
Da er det bare å ønske velkommen etter til de andre kortbaneflyplassene som nå kanskje får rasert rutetilbudet slik vi har fått det her i byen.

Den diskusjonen der har vi hatt tidligere forsåvidt, men det er litt delte meninger om akkurat det. Nå har Narvik fått grini seg til at navnet deres skal stå på Evenes også, og når den er 1 times kjøring unna, så faller sutrekoret for døve ører for oss "søringa".

Fordi, det koster vanvittig mye å opprettholde disse flyplassene over alt og det er *mange* kortbaneplasser som må rustes opp og holdes ved like. Og de fleste andre kortbane-flyplasser har vesentlig mer for seg enn Framnes i forhold til hva som ligger omkring.

Så når det snakkes om rasering av tilbud, er ikke Framnes den første tanken som slår meg i og med at EVE er en time unna. Og, ikke glem at *store* deler av østlandet har minimum en times kjøring til nærmeste flyplass!

Edit: Glemte å komme inn på selve saken.. :).. Det er uansett et poeng at de kortbaneplassene som skal ha et tilbud får skikkelig materiell og ihvertfall tomotors fly!
 
Re: Full splittelse på Kortbanenettet

Originally posted by dc-8-63
Jeg synes de boer dele trafikken slik at et selskap kun kan fly til og et annet kun kan fly fra kortbaneflyplassene....virkelig spotter vennlig:p
Og så kan vi ha et tredje selskap til å frakte bagasjen til og fra kortbaneflypassene. :D
 
Re: Full splittelse på Kortbanenettet

Originally posted by SK384
Originally posted by dc-8-63
Og så kan vi ha et tredje selskap til å frakte bagasjen til og fra kortbaneflypassene. :D

Yepp . Da blir det nesten som med NSB på Nordlandsbanen.. Om du vil ha med reisegods så må du levere dette dagen før du skal reise, og da sendes kofferten med LASTEBIL !! parallellt med jernbanen ....
:biggrin
 
Re: Full splittelse på Kortbanenettet

Den diskusjonen der har vi hatt tidligere forsåvidt, men det er litt delte meninger om akkurat det. Nå har Narvik fått grini seg til at navnet deres skal stå på Evenes også, og når den er 1 times kjøring unna, så faller sutrekoret for døve ører for oss "søringa".

Fordi, det koster vanvittig mye å opprettholde disse flyplassene over alt og det er *mange* kortbaneplasser som må rustes opp og holdes ved like. Og de fleste andre kortbane-flyplasser har vesentlig mer for seg enn Framnes i forhold til hva som ligger omkring.

Så når det snakkes om rasering av tilbud, er ikke Framnes den første tanken som slår meg i og med at EVE er en time unna. Og, ikke glem at *store* deler av østlandet har minimum en times kjøring til nærmeste flyplass!

Edit: Glemte å komme inn på selve saken.. :).. Det er uansett et poeng at de kortbaneplassene som skal ha et tilbud får skikkelig materiell og ihvertfall tomotors fly!

Nå gidder ikke jeg å komme inn på diskusjonen omkring Framnes igjen for den har vi hatt utallige ganger før og jeg tror de fleste vet mitt standpunkt der. Men argumentasjonen om at "når ikke vi har en flyplass i nærheten (på østlandet eller hvor det nå enn måtte være) skal ikke dere heller ha det" holder ikke vann og faller på sin egen urimelighet.

Poenget mitt var allikevel at tilbudet er blitt rasert etter at det ble satt inn mindre fly og et lite selskap med små ressurser på rutene. Dette vil garantert andre steder også få oppleve hvis de skulle være så uheldige å få mindre fly og ressurssvake selskaper som trafikkerer flyplassene. Og det blir ikke nødvendigvis billigere av den grunn. Flere små flyselskaper har måttet kaste inn håndkleet på disse anbudsrutene de siste årene og for ruten Bodø-Narviks del har staten måttet ut med over 10 millioner ekstra fordi selskapet som nå trafikkerer ruten sa opp sitt anbud og fikk forhandlet en ny kontrakt.

Man bør kunne kreve en standard som gir et godt tilbud og god sikkerhet for kundene når staten tross alt bruker så mye penger på dette. Slik det er nå sparer (?) samferdselsmyndighetene penger og er fornøyd bare det går ett fly, enten det nå er en Cessna 172 eller en Dash 8.
 
Re: Full splittelse på Kortbanenettet

Originally posted by THS
Nå gidder ikke jeg å komme inn på diskusjonen omkring Framnes igjen for den har vi hatt utallige ganger før og jeg tror de fleste vet mitt standpunkt der. Men argumentasjonen om at "når ikke vi har en flyplass i nærheten (på østlandet eller hvor det nå enn måtte være) skal ikke dere heller ha det" holder ikke vann og faller på sin egen urimelighet.

Det argumentet du presenterer der var ikke min mening. Det som var poenget mitt er at det er 1 times kjøring til Evenes, det må Narviks befolkning tåle på lik linje med resten av landet. 1 times kjøring er faktisk ikke så veldig langt, men at veien kanskje må utbedres, se det er et annet poeng. Og argumentasjonen fra Narvik kommunes side har vært at det er så langt til Evenes... Samtidig som de samme politikere ser det som et problem at folk synes det er lettere å reise den timen for å bedre rutetilbudet. Forstå det den som kan. ;)

Men hovedpoenget mitt - som jeg fremdeles står for - er at når noen kortbaneflyplasser må forsvinne, er Framnes den mest opplagte kandidaten på grunn av nærheten til Evenes. Jeg har også forståelse for at Narviks innbyggere ikke deler mitt syn på saken, men sett utenfra (les: sørfra :)) så er nå dette engang en av de harde realitetene.
 
Re: Full splittelse på Kortbanenettet

Originally posted by Trety
Fordi, det koster vanvittig mye å opprettholde disse flyplassene over alt og det er *mange* kortbaneplasser som må rustes opp og holdes ved like. Og de fleste andre kortbane-flyplasser har vesentlig mer for seg enn Framnes i forhold til hva som ligger omkring.

Siden man allerede er litt off-topic; i landet litt lengre vest, USA, er det jo masse små og mellomstore flyplasser i omtrent hver eneste lille by, tettsted og veikryss (selv der antall hus ikke engang passerer tresifret ligger det ofte en flyplass). Noen som vet hvordan de klarer å opprettholde så mange flyplasser der, ofte med litt rutetrafikk, mens vi i Norge er så keen på å legge ned? I USA er jo også veinettet av betydelig bedre kvalitet, så sånn sett burde jo de også kunne brukt "det er ikke langt å kjøre"-argumentet.

Morten.
 
Re: Full splittelse på Kortbanenettet

Nå er det ikke mange av plassene med like lite folk som her i Norge som har rutetilbud i USA heller da....men de har ofte en GA flyplass.

Det er flere grunner til høye kostnader i norge, bla at det er en del geografiske ting som gjør det norske kortbanenettet dyrt. Så og si samtlige er bygd på plasser som egner seg lite til flyplassdrift. Hvis du ser på de delene av USA som har like ugjestfri geografi, så er det også lite flyplasser. (Det er forskjell på å gjevne på 1000x30 meter med jordbakke, kjøre på pukk og asfaltere, kontra sprenge ut en 1500x200 bred stipe i grunnfjellet eller fylle ut halvparten i en 30 dyp fjord. Flere hundre milloner NOK i forskjell faktisk!) I Norge er også vintervedlikehold ett stort problem på 95% av kortbaneplassene, og står for en stor del av driftsutgiftene. De aller færreste flyplasser av liten størrelse i USA er forventet å holde oppe de få dagene i året snøen faller etc, i Norge har vi forventning om 100% tilgjenlighet. Det koster MYE penger.
I Norge har vi ikke GA å støtte oss på i det hele tatt, i USA er det som kjent meget utbredt, og mange steder er den alene nok til å gi flyplassen inntekter nok til å drive.

PS: For å gi ett eksempel på hvor stor forskjell det er i investerings/driftsutgifter, så kan jeg nevne at flyplassen jeg jobbet på i Skåne hadde 2 installasjoner for VHF samband til fly. Begge lå innenfor flyplassgjerde. Max 2 min kjøring fra kontoret til FNT teknikerene.
Her på Bardufoss har vi 5 installasjons stasjoner for VHF samband, hvor 4 er fra 4 til 50km fra flyplassen, og samtlige er på toppen av div fjelltopper. Alle plassene må Avinor betale for strøm/linjesamband opp til disse toppene. I tillegg må man betale adgang til ett av anleggene via forsvarets heisanlegg. På 2 steder må man betale for brøyting så lenge det går (ca 20km vei totalt). Når ikke det går, bruker FNT teknikerene timevis på snøskuter.

Det er samme situasjon på mange av kortbaneplassene også, og samme sak på navigasjonshjelpemidler og radarer også!
 
Re: Full splittelse på Kortbanenettet

Does anybody know when the tender for Kortbanenettet 2006-2009 is comming out.

3 years ago it was already in mid june.

The Pilot
 
Back
Top