Fuelstreik OSL 10 oktober?

Nårh ja, ironi findes ikke Norge.

Ironi finnes, dette ble mest flåsete.
Konflikten har fulgt alle spilleregler, megling er avsluttet uten enighet og da meldte den ene parten at de ønsket å streikte. De følger spillereglene og kan ta ut arbeiderene isne 14 dager senere.

Som blir litt mer seriøst enn at alle plutselig legger ned arbeidet fordi de må ha et superviktig "møte". Som fagbevegelsen selv bedømmer som ulovlig aksjon...

Det som faktiskt slår meg er at fuelfolkene ikke ønsker ta ut alle i streik fordi de vet konsekvensene av det, men heller ta ut noen om gangen slik at de skaper forsinkelser men ikke total nedstengelse. Dette er vel noe våre danske venner burde lære av?

Last edited:
Leser at flyselskapene planlegger å tanke andre steder enn på OSL for å minimere konsekvensene av streiken. Hvilke ruter er det da som vil bli sterkest rammet? Min første tanke er at langdistanserutene ikke kan ha med seg noe særlig ekstra med drivstoff, mens korte ruter i Sør-Norge vil være de som vil være minst plaget av forsinkelser. Stemmer dette? Jeg skal selv fly Widerøe i morgen og antar at de klarer å fly t/r Vestlandet-OSL på én tank?

De korteste rutene er paradoksalt nok de som blir rammet hardest. Det er landingsvekta som begrenser hva man kan laste av fuel på neste leg, så det gjelder for planleggerne å holde tunga rett i munnen. Fredag betyr fulle fly, så det er lite hjelp å få der også. Hovedsaken blir å kunne ha nok fuel ombord til å kunne nå et sted de kan få uplift. Alt bedre enn det er bonus.

Imidlertid regner jeg med at fuelselskapene og handlingselskapene setter opp en plan sammen over hva som skal fueles. Det ville være natrurlig å gi prioritet til langrutene.

Ifølge parat er det en for stor differanse mellom fastsatt minstelønn og faktisk reelt lønnsnivå, noe som kan gi uheldige konkurransefordeler. En slik differanse gjør at man kan hente inn arbeidskraft og lønne de langt under for eksempel norske arbeidere. Virker vel som et fornuftig krav, så kan man heller diskutere hvorvidt streik er et riktig virkemiddel for å komme frem til et slik krav på vgdebatt.

Mitt tips er at Sola-Gardermoen flighter blir hardest rammet, siden Sola ikke refueler innenlandsflygninger for tiden.. Da blir det fort tomt på de flyene som slinges t/r på den strekningen ;)

NAX slinger i alle fall de samme flyene frem og tilbake hele dagen... vet ikke om SAS også gjør det ;)

Streiken avlyst, så da går ting som normalt. Ingen fare for "fagmøder" heller, så da blir det vel en vanlig fredag på OSL.

Back