LN-SEK
ScanFlyer Gold
Er dette oljegass fra motorene som kommer inn airconditionanleggget?
Fra Nettavisen
- Norsk flygerforening frykter piloter skal slås ut av giftig gass som strømmer inn i cockpit på fly i Norge.
- I flere tilfeller har norske flygere måttet ta på seg oksygenmaske og hette for å beskytte luftveier og øyne mot giftig oljedamp som har sivet inn i cockpit. Dette er veldig alvorlig, sier John Kristoffersen i Norsk flygerforbund til VG.
Det er spesielt to flytyper som er utsatt for lekkasje av gass fra olje som siver inn i cockpit. Flyene Bae 146 og Boeings 757 har flere ganger hatt lekkasjer av denne typen.
Ved et tilfelle i 1999 var 70 passasjerer i livsfare da gassen truet med å slå ut pilotene i luften over Sverige. Pilotene klarte å få oksygenmaskene på seg, og gjennomførte en kontrollert landing på flyplassen utenfor Malmö.
Flytypene som er spesielt utsatt brukes ikke av norske selskaper, men ifølge Norsk flygerforbund har det blitt rapportert flere hendelser der gass har sivet inn i cockpit i norsk luftrom.
Fra Nettavisen
- Norsk flygerforening frykter piloter skal slås ut av giftig gass som strømmer inn i cockpit på fly i Norge.
- I flere tilfeller har norske flygere måttet ta på seg oksygenmaske og hette for å beskytte luftveier og øyne mot giftig oljedamp som har sivet inn i cockpit. Dette er veldig alvorlig, sier John Kristoffersen i Norsk flygerforbund til VG.
Det er spesielt to flytyper som er utsatt for lekkasje av gass fra olje som siver inn i cockpit. Flyene Bae 146 og Boeings 757 har flere ganger hatt lekkasjer av denne typen.
Ved et tilfelle i 1999 var 70 passasjerer i livsfare da gassen truet med å slå ut pilotene i luften over Sverige. Pilotene klarte å få oksygenmaskene på seg, og gjennomførte en kontrollert landing på flyplassen utenfor Malmö.
Flytypene som er spesielt utsatt brukes ikke av norske selskaper, men ifølge Norsk flygerforbund har det blitt rapportert flere hendelser der gass har sivet inn i cockpit i norsk luftrom.