-Frykter giftig gass i cockpit

LN-SEK

ScanFlyer Gold
Er dette oljegass fra motorene som kommer inn airconditionanleggget?

Fra Nettavisen
- Norsk flygerforening frykter piloter skal slås ut av giftig gass som strømmer inn i cockpit på fly i Norge.

- I flere tilfeller har norske flygere måttet ta på seg oksygenmaske og hette for å beskytte luftveier og øyne mot giftig oljedamp som har sivet inn i cockpit. Dette er veldig alvorlig, sier John Kristoffersen i Norsk flygerforbund til VG.

Det er spesielt to flytyper som er utsatt for lekkasje av gass fra olje som siver inn i cockpit. Flyene Bae 146 og Boeings 757 har flere ganger hatt lekkasjer av denne typen.

Ved et tilfelle i 1999 var 70 passasjerer i livsfare da gassen truet med å slå ut pilotene i luften over Sverige. Pilotene klarte å få oksygenmaskene på seg, og gjennomførte en kontrollert landing på flyplassen utenfor Malmö.

Flytypene som er spesielt utsatt brukes ikke av norske selskaper, men ifølge Norsk flygerforbund har det blitt rapportert flere hendelser der gass har sivet inn i cockpit i norsk luftrom.
 
Replying to Topic '-Frykter giftig gass i cockpit'

Originally posted by LN-SEK



og gjennomførte en kontrollert landing på flyplassen utenfor Malmö.

Imponerande att ordet nödlandning inte används här :up:
 
Replying to Topic '-Frykter giftig gass i cockpit'

Originalen pluss litt diskusjon fra pprune. Synes de eldste posterne har mest å fare med.

Litt av luften til aircond tas fra kompressoren i motoren, så det kan lekke hydraulikkolje inn i systemet. Har lenge vært et problem på nevnte flytyper, men forekommer tydeligvis sporadisk på andre. Har opplevd det EN gang, på en 747 for 20 år siden.

Ideelt skal det være at frisk luft utenfra blandes med varmluft fra kompressor, men dette koster visst noen øre i ekstra fuel, så man resirkulerer kabinluften ganske mye...
 
Replying to Topic '-Frykter giftig gass i cockpit'

Originally posted by ANX


Litt av luften til aircond tas fra kompressoren i motoren, så det kan lekke hydraulikkolje inn i systemet. Har lenge vært et problem på nevnte flytyper, men forekommer tydeligvis sporadisk på andre. Har opplevd det EN gang, på en 747 for 20 år siden.

Ideelt skal det være at frisk luft utenfra blandes med varmluft fra kompressor, men dette koster visst noen øre i ekstra fuel, så man resirkulerer kabinluften ganske mye...

All luft kommer fra motorens kompressor, eller apu'ens.. Denne holder over 200 grader og blir kjølt ned ved hjelp av kjøleturbiner og heat exchangere.. Dette gjelder iallefall MD-80, 90 og 737. En har også recirculating fans..
 
Replying to Topic '-Frykter giftig gass i cockpit'

Og i dagens papirutgave av VG , er Dag Johnsen sitert om "problemet".
Finner ikke noe i nettutgaven.

:nor
 
Replying to Topic '-Frykter giftig gass i cockpit'

og "Kamfjord" har lavert bilde av RPU---
 
Replying to Topic '-Frykter giftig gass i cockpit'

Heisann, jo det er på nettutgaven under På gassjakt i norske fly...!

Jeg vil ikke skrive for mye her da jeg ikke er ferdig med dette, men jeg syntes det er trist at kommentarer slik som dette kommer fra en profesjonell organisasjon som skal være objektive og en kilde for informasjon. Dette er fullstendig spekulativt og feil framstilt og skaper kun frykt blant passasjerene.

Dag
 
Replying to Topic '-Frykter giftig gass i cockpit'

Er vår venn Skydrol en av de mistenkte kildene her, Dag?
 
Replying to Topic '-Frykter giftig gass i cockpit'

Heisann "Falcon"... Nei, det er snakk om turbinolje! Problemet er at det igjen er saa mange faktorer som spiller inn, og informasjon blir ofte oppspilt eller neddysset avhengig av hvilken agenda man har.

Dag
 
Back
Top