Frokosten (gratis) tilbake

  • Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Ja og den er nesten sterkere enn kjønnsdriften i dette landet...
 
Skal man først bruke forslitte klisjeer, så er det vel misunnelsen som er sterkere enn kjønnsdriften. Janteloven til Aksel Sandemose er atskillig mer omfattende:

Janteloven

1. Du skal ikke tro du er noe.
2. Du skal ikke tro du er like meget som oss.
3. Du skal ikke tro du er klokere enn oss.
4. Du skal ikke innbille deg at du er bedre enn oss.
5. Du skal ikke tro du vet mer enn oss.
6. Du skal ikke tro du er mer enn oss.
7. Du skal ikke tro du duger til noe.
8. Du skal ikke le av oss.
9. Du skal ikke tro noen bryr seg om deg.
10. Du skal ikke tro du kan lære oss noe.

(Axel Sandemose 1933)
 
Originally posted by EB

Ja og den er nesten sterkere enn kjønnsdriften i dette landet...

Jeg vil vel være enig i at likhetstanken er veldig sterkt tilstede hos de fleste nordmenn. Jeg er ikke enig i at dette nødvendigvis har noe med janteloven å gjøre. Det er vel neppe så mange som synes det er problematisk at man f.eks. har to klasser ombord i et fly, men det må vel bli veldig komplisert om alle skulle få service basert på hva de betaler for billettene (i og med at det er tildels stor variasjon i prisene). Det er vel heller ingen her som mener at alle nødvendigvis skal ha samme service, men man etterlyser matservering også i økonomiklasse (dette klarer andre selskaper så hvorfor ikke SAS). Det vil være med på å differensiere produktet SAS leverer i forhold til f.eks. DY i større grad enn det man gjør i dag (hvor kostbart er det for SAS å gi gratis mat til alle passasjerene? Infrastrukturen er vel uansett på plass, og man leverer mat & drikke til flyene i dag som selges så kostnaden for 1 måltid kan vel neppe særlig stor).
 
Men det blir jo viktigere for SAS å skape et skille mellom de ulike klassene... Er man opptatt av pris og har heiet på LCC konseptet og forsvart ordningen med at Narvesen på flyplassene selger billigere VG og frokostpakker - så kan det vel ikke være noe å klage over at man fortsatt for en mulighet til å unngå aviser og mat ombord på flyet. Langt flere vil jo nå havne i en mellomklasse med større skiller til SAS sitt eget LCC konsept bakerst i flyet og ikke minst til de andre LCC-selskapene...

Genialt...og alle får det de ønsker - men innrømmer de det?
 
Originally posted by EB

Men det blir jo viktigere for SAS å skape et skille mellom de ulike klassene... Er man opptatt av pris og har heiet på LCC konseptet og forsvart ordningen med at Narvesen på flyplassene selger billigere VG og frokostpakker - så kan det vel ikke være noe å klage over at man fortsatt for en mulighet til å unngå aviser og mat ombord på flyet. Langt flere vil jo nå havne i en mellomklasse med større skiller til SAS sitt eget LCC konsept bakerst i flyet og ikke minst til de andre LCC-selskapene...

Genialt...og alle får det de ønsker - men innrømmer de det?

Det er sikkert ikke så dumt, men det har vel vært forsøkt tidligere med Braathens. Da ble det også, om jeg husker rett, sagt at de fleste skulle havne foran "gardinen" med dertilhørende service. Dette var vel ikke helt det som ble realiteten, men om det er slik at SAS priser bookingklassene slik at de fleste faktisk havner i Econ Extra så har ikke jeg noe problem med at SAS har en LCC-avdeling i flyet. Det er klart at SAS nok vil ønske å sørge for tilstrekkelig stor forskjell mellom klassene, og det er mulig at differensiering av inflight-service er en måte å gjøre dette på siden mange andre måter å differensiere mellom kundene er fjernet (t/r, over helg, osv.).
 
Back
Top