• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

French Polynesia, here we come !

Ja, og idag pushet kjerra nogenlunde på tid fra OSL også...

Ja, og med disse "tåke"-slotene som de alltid klager på. huffhuff...
Men har jo hørt at fra og med på sommerprogrammet
skal AF gå på samme tidspunkt som KL1140, altså 0640.... elller blir det 0630 på sommerstid?

Ikke godt å vite, men de endrer tida i håp om å unngå slot'en. Evt, så har man ihvertfall 15min ekstra :cheers:

Noen som har lagt merke til at AF aldri streiker lengere?
 
Märkligt detta! Av alla gånger jag har rest via CDG (och det blev en del på tre år) kom alltid min väska fram samtidigt med mig :)
 
Det mystiske her er jo faktisk at Reidar med følge misset første LAX fly, og istedet fikk nærmere 5t i transit på CDG - enda blir baggen stående igjen i Paris?
 
Det mystiske her er jo faktisk at Reidar med følge misset første LAX fly, og istedet fikk nærmere 5t i transit på CDG - enda blir baggen stående igjen i Paris?

..."dårlig PMZ..." ;-)
Eller man kan vel se for seg dårlig kommunikasjon?

CDG er vel kjent for sure GHA's..., uansett. Ikke kjent for å løfte en finger for mye (åhnei, det er fali' det.)
 
Last edited:
Terminal 1 på CDG må være noe av det mest grusomme som finnes av flyplassterminaler rundt omkring.....spennende arkitektur, that's it....
 
Maatte jo lenge ha skattekart for aa finne frem til baade SAS og RCC loungen paa CDG. Bortsett fra det er CDG ikke verre enn noen annen flyplass etter min mening. Har aldri reist igjennom CDG med innsjekka bagasje, though
 
Ja, og med disse "tåke"-slotene som de alltid klager på. huffhuff...
Men har jo hørt at fra og med på sommerprogrammet
skal AF gå på samme tidspunkt som KL1140, altså 0640.... elller blir det 0630 på sommerstid?

Ikke godt å vite, men de endrer tida i håp om å unngå slot'en. Evt, så har man ihvertfall 15min ekstra :cheers:

Noen som har lagt merke til at AF aldri streiker lengere?

fra sommerprogrammet er det STD 0630
noe som gir 25 min mer tid til transfer på CDG...
denne ruteendringen kommer ikke en dag for tidlig....;)
 
Hei folkens

Kom i rute med AF i går kveld. Våknet 12.07 i dag. Skal skrive rapport innemellom jobbinga i dagene som kommer.

Har også en teori om hvorfor vi ikke kom oss uti fra CDG.

Uansett som Tommy 777 sier, man trenger ikke mye i PPT. Siden vi mistet flyet i CDG og hadde 5 flotte timer i en av deres nye Salon ved gate 74 i terminal 2E

Vi avbestilte daghotellet på LAX med telefon, sparte $ 97 og siden vi hadde et skift i håndbagasjen greide vi oss i PPT.

Ved ankomst der ble vi ropt opp ved navn og forklart at bagasjen var i Paris og vi ville få den levert på rommet neste morgen i Moorea !! Greit å vite.

Første dagen sov vi og neste morgen sto bagasjen ute på overvannbungalowen.

I tillegg fikk vi CPF 36.000=NOK 2.450 i cash til alt nødvendig pluss en Skyteam toiletbag med med bla. a. T-shirt.

Ingenting innkjøpt og mye mer lommepenger :exclaimation:lol:
 
Takk for hilsen alle.;) Sitter her på natta og prøver å finne ut av en ny DELL ( stasjonær ). D'ække greit for en som hater manualer, og nå følger de heller ikke med i pakka. Da må en trøkke knapper og håpe på det beste.

Nå med siste Word 2007. Jeg elsker Word versjon 1.0. Men rapporten blir startet i løpet av dagen. Er kladdet på noe så enkelt som papir.

Uansett, løkkelig er jeg som slipper å gå på jobb om morran. Hjemmekontor 19 år og hvis jeg har lyst til å sove, gjør jeg det akkurat når jeg vil. Er jo på kontoret hvis tlf ringer ...:lol:
 
INNLEDNING: Papeete er hovedstaden i Fransk Polynesia som ligger på øya Tahiti på Selskapsøyene. Totale befolkning er på 260.000 herav 185.000 på Tahiti. Førsteøya vi besøkte, Moorea, har ca. 14.000. Da de første Europeere kom hit skulle det ha vært ca. 200.000 som gikk ned til 8.000 grunnet sykdommer de brakte ned. Kaptein Wallis var den første som kom, deretter Cook og berømte Bligh fra Bounty. Bounty med Brando ble delvis filmet på Tahiti og 1983 varianten med Gibson på Moorea.

Distansen i luftlinje OSL-PPT er 15.025 km og OSL-CDG-LAX-PPT er 17.075 km. Stedet ligget 17.5 grader syd for ekvator. Siden jorda rundt ved ekvator er 40.076 så vil reisen t/r PPT nesten være Jorda Rundt i distanse. ( Sola sto i senit over oss 14. januar. Rart å se og vite denne dagen ).

AVREISE: Som alltid når en skal dra til fra OSL måtte vi stå opp tidlig kl 0300. Det alltid medfører dårlig søvn. Flytoget fra Lillestrøm 04.55, ved rett til Eliteskranken ( begge FB gull nå ) hvor vi hadde et hyggelig møte for annen gang med learjet som raskt fixet bagasje med priority tags. Thomas hadde fixet nødutgang til CDG. Rett til OSLounge for første gang . Siden vi ikke er vanlige loungelizards vil vi ikke vurdere den så mye, men utvalget i snacks og drikke var noe bedre enn SK sin tvers over gangen. Ved gate vinket learjet oss inn om bord i flyet før general boarding. TUSEN TAKK FOR TOPP SERVICE LEARJET OG THOMAS !! :nor

Flyet var nesten fullt og alle satt klare 06.50, 5 min før, avg. Tid 06.55. Kapteinen ga beskjed on slot kl 07.10. Han var hele tiden flink til å informere oss. Allerede da ble vi litt urolige siden vi kun hadde 55 min til neste fly på CDG. Uansett et lite OK matbrett med juice, kaffe etc. Intet SKassapparat . Ære AF for det.:FRA

Vår ankomsttid var 09.20 og LAX-flyet gikk 10.15. På den tiden skulle vi komme oss fra 2D til 2E. Den runden er ikke akkurat rask. Vi kom oss av gårde og greit inn til CDG, men der måtte vi taxe mye og senere vente på ledig gate. Dokket inn kl. 09.37. Så et rush for å komme av. En eldre norsk dame brøytet seg vei og maste om at hun måtte rekke et fly inntil en franskmann ba henne ”SHUT UP, WE ALL ARE ”. Nesten alle skulle jo videre. Utenfor ventet AF-folk som skulle bringe folk direkte til gate for de som skulle til Mumbai og Rio.

Så først ble det kaos ved passkontroll før bussen til 2E. Fransk passpoliti blåser en lang marsj i at folk skal videre. De viser tydelig at de ikke var ansatt av AF !

Mistet en buss der. Så ble den neste tregheten ved security . Deretter løpe korridor opp og ned til gate 93 hvor LAX-flyet skulle gå fra. Vi ankom 10.10 , 5 min før, men der sto det fly til Sao Paulo. Det var en BUSS-gate og den var lukket for LAX-folk.

To ganger de siste to årene har vi kommet 5 min før på CDG , men da sto flyet ved gaten og vi kom med.

Vel AF beklaget, vi fikk avgang 6 t. 15 min senere , matkuponger og privat Geleidet via en lur bakdør til det nye toget til en ny fin ”attpåklatt-terminal” til 2E som ser ut som OSL. Rett og ikke avrundet som resten av 2E. Rett i den TOPP loungen de hadde der, Salon de Air France. Ingen steder verd å bruke matbongene, så de droppet vi. Men mye god snacks i loungen. Alt tenkelig drikke der , inkl. champis.

Jeg har en teori at de ikke ville holde flyet for oss siden 16.30 til LAX er egentlig flyet til PPT med flybytte i LAX fra 773ER til A343. Viktigere å få av gårde de som hadde andre forbindelser fra LAX med 10.15 flyet.

Ringte Comfort Inn LAX, avbestilte rommet og sparte $ 97… Egentlig koste vi oss der i 5 timer og som ekte smaksprøvegutt prøvde jeg mye av godsakene i flytende form.

Så til gate, boardet først , satt ned og take-off on time. Alltid herlig å føle kraften og drønnet fra motorene på en fullastet ( 95 %+) 773ER som skal fly 11 + timer . Nesten som gamle 707 dager uten fanmotorer !! ( Overdrevet selvfølgelig ! ).

Var sliten, tok imot den vanlige champisen, liten pose med øretelefoner, ørepropper og sovemaske og senere menu. Vanlige ”Chicken eller pasta ”. Generøs med drinker.

Har sagt det tidligere. Vi kritiserer IKKE flymat. Men min kone og jeg sjelden rører den siden vi har null appetitt om bord på longhaul. Heller ikke rører vi C-mat de ganger vi blir oppgradert. Vel, vi pirker i den. Men brettene er delikate og fine å se på. Bedre enn fleste jeg ser i økonomiklasse.

Deretter sov jeg mesteparten av turen. Plugget bare inn ørepropper og satte på maske.

Var vel bak og hentet en vin eller to. Men servicen , det lille jeg hadde befatning med på AF, var topp.

Ankomst LAX terminal on time . Siden det ikke er transittområder I USA for folk som skal videre til et annet land, måtte vi fylle ut de grønne ankomstpapirer og tollerklæring, stå lenge i kø for ”left indexfinger- right indexfinger- look into camera ”. I den grønne måtte vi i adressefeltet fylle ut ”Transit Papeete”.

Grei avlevering av tollpapirerer og ut. På utsiden sto AF folk klare til å ta i mot den grønne restslippen for utreise fra USA. Så var vi ute på gata i Los Angeles. Bort gata 100 m og opp ei rulletrapp og inn i security igjen og derpå inn i avgangshallen i terminal 2. ”Opphold” USA ca. 10 min !!

Grei , liten og kompakt den terminalen. Bort til PPT gaten hvor A343 sto allerede og fikk vite at alt var on time og så opp i 2. etasje hvor NWA-loungen er. Står også et stort KLM skilt over den. Liten grei lounge. OK utvalg.

Så til boarding, . pushout et minutt før tiden. Champis, ”chicken or pasta” (eller noe sånt ). Pent matbrett. Nydelige polynesiske ”hotess på fransk”. Lang fargerik kjole.

Puttet bare på airshow. Plugget inn ørene. Ingen Sennheiser ble brukt. Airshow bare viste hav de første to-tre timene inntil Hawaii dukket opp på høyre side.

Det lille jeg trengte av service viste seg å være topp også her.

Så dukket Papeete opp foran nesa på flyet på kartet. Landet 04.45 local, 10 min før. Nesten 8 timer airborne.

Ruslet ut via trapper. Eneste store fly inne den morgenen, men mange Air Tahiti ATR 42-72. Senere kom to fargerike A343 fra Air Tahiti Nui.

http://www.airtahitinui-usa.com/

Hvorfor Air Tahiti NUI. Joda, Tahiti er nesten som et liggende 8 tall hvor nedre ”runding” er liten og få folk bor. Øvre ”runding” er 115 km rundt og heter Tahiti NUI. Den lille delen Tahiti INI. Til sammenligning er Moorea 65 km rundt hel øya.

Forresten, AF bruker A343 t/r PPT-LAX-PPT fire ganger i uka. Et par ganger i uka fortsetter den til CDG istedenfor flybytte til 773ER.

I ankomsthallen sang og spilte fargerike musikere polynesiske sanger. Immigration grei. Franskmenn rett inn men nordmenn måtte fylle ut et enkelt innreiseskjema.
Så vente på bagasjen. Intet kom. Så var det beskjed om intet mer var ventet. Oss to pluss tre amerikanere gikk til serviceskranken. Air Tahiti var agent. Plutselig ble Andersen oppkalt.

Gode nyheter tenkte jeg. De visste at vi ikke hadde fått den ! Joda, den var i Paris !!

Utfylling av papirer og vi fikk en Skyteam kosmetikkbag hver med T-shirt merket Skyteam. Plutselig fikk vi CPF 36.000, omtrent kr. 2.450 !! I tillegg beskjed om at bagasjen ble levert til Moorea og Club Bali Hai neste morgen !!

Så ut gjennom tollen med kun to trillebager og ut. Deretter gikk vi så 300 m til neste terminal til Air Moorea for siste flight. Liten terminal og flyet sto rett utenfor. Fargerike fly..

http://www.airmoorea.com/home.php?cat=1

Vi hadde forhåndsbestilt bill. plus transferkuponger til hotellet Club Bali Hai med avg. 0600. Bill. var klar til avhenting i skranken men vi kom for sent til å være med 0600 og fikk da 0630.

Vi så flyet taxe ut 0600. Kl. 06.22 var det tilbake !! Bagasje ble kun satt på ei tralle og puttet om bord. Ingen tags…

Dro 06.30.

HVOR I VERDEN GÅR DET TO FLY I LØPET AV 30 MIN TIL SAMME DESTINASJON MED SAMME FLY OG CREW ??:up:

Fantastisk morgensol, helt klart og utrolig natur. Moorea som av mange ansees å være den vakreste øy i verden ( andre anser Bora Bora som verdens vakreste, 280 km unna ) dukket opp foran med sine skarpe tinder , korallrev.

Dette er annen gang. Første gang var som tidligere nevnt Jorda Rundt i 1987.

Fløy i lav høyde. Kom inn over MOZ i fin sving over en flott golfbane skapt av Jack Niklaus.

Airborne time 5 min 35 sekunder. Rask taxi her også. Block til block 7 min !

TOTAL REISETID OSL-MOZ 34 T. 10 MIN!!!:drunk:

15min transfer fra en ytterst sjarmerende flyplass til Club Bali Hai på 15 min.

http://www.clubbalihai.com/

Til overwaterbungalowen, dusjet, hadde skift vi skulle bruke på LAX og sov noen timer. Så middag. Mer søvn og neste morgen helt uthvilt.

Kl. 1000 kom kofferten på døra. Fløyet over av Air Tahiti. I tillegg hadde vi urørte NOK 2.450 i extra lommepenger og sparte $ 97 på LAX for alle våre ulemper !!

AVSLUTNING:

Hadde halvveis lovet FlightDeck bilder, men i dette kaoset glemmer man å gjøre slike ting. Dessuten var mesteparten i ”mørten” og smekkfulle fly er intet å ta bilde av, heller ikke matbrett ”chicken or pasta”. Men de polynesiske vertinner LAX-PPT, YES. Men jeg sov jo mesteparten av turen og glemte det 

Har først og fremst prøvd å gi best mulig info for folk som ikke kjenner ruta/destinasjonen så godt som mulig.

Men bilder finner dere her, bedre enn jeg kan ta dem !;)

http://www.tahiti-tourisme.com/

Skal senere ta en kort tripreport om hjemreisen. Noen som ønsker mer info om Fransk Polynesia ta kontakt og jeg hjelper til.

Husk også at siden reisen passerer USA, er det tillatt med 2PC bagasje.
 
Feiende flott rapport.

Visste ikke at du hadde skrevet denne, men oppdaget den tilfeldig da jeg satt og "surve-søkte" på Tahiti og Bora Bora. (Er så sykt klar for å dra tilbake). Bare feelingen av å komme inn svett og fæl inn på Le Meridien Tahiti sent på kvelden, få en GT og trekke inn alt sammen. VRÆÆÆÆÆÆÆL

Ting har endret seg bittelitt med AF76/77 flightene til PPT. De flyr nå samme fly hele veien, så du slipper immigrationi LAX. Med andre ord er det et mye mer praktisk produkt nå. Man slipper også å fylle ut landing card i PPT.

En ting de heldigvis har beholdt er de fabelaktige fargerike kjolene imellom LAX/PPT/LAX.

Har tenkt meg innom Morrea også på neste tur. Så jeg skal vente med å dømme hvilken av dem som er vakrest.
 
Back
Top