INNLEDNING: Papeete er hovedstaden i Fransk Polynesia som ligger på øya Tahiti på Selskapsøyene. Totale befolkning er på 260.000 herav 185.000 på Tahiti. Førsteøya vi besøkte, Moorea, har ca. 14.000. Da de første Europeere kom hit skulle det ha vært ca. 200.000 som gikk ned til 8.000 grunnet sykdommer de brakte ned. Kaptein Wallis var den første som kom, deretter Cook og berømte Bligh fra Bounty. Bounty med Brando ble delvis filmet på Tahiti og 1983 varianten med Gibson på Moorea.
Distansen i luftlinje OSL-PPT er 15.025 km og OSL-CDG-LAX-PPT er 17.075 km. Stedet ligget 17.5 grader syd for ekvator. Siden jorda rundt ved ekvator er 40.076 så vil reisen t/r PPT nesten være Jorda Rundt i distanse. ( Sola sto i senit over oss 14. januar. Rart å se og vite denne dagen ).
AVREISE: Som alltid når en skal dra til fra OSL måtte vi stå opp tidlig kl 0300. Det alltid medfører dårlig søvn. Flytoget fra Lillestrøm 04.55, ved rett til Eliteskranken ( begge FB gull nå ) hvor vi hadde et hyggelig møte for annen gang med learjet som raskt fixet bagasje med priority tags. Thomas hadde fixet nødutgang til CDG. Rett til OSLounge for første gang . Siden vi ikke er vanlige loungelizards vil vi ikke vurdere den så mye, men utvalget i snacks og drikke var noe bedre enn SK sin tvers over gangen. Ved gate vinket learjet oss inn om bord i flyet før general boarding. TUSEN TAKK FOR TOPP SERVICE LEARJET OG THOMAS !! :nor
Flyet var nesten fullt og alle satt klare 06.50, 5 min før, avg. Tid 06.55. Kapteinen ga beskjed on slot kl 07.10. Han var hele tiden flink til å informere oss. Allerede da ble vi litt urolige siden vi kun hadde 55 min til neste fly på CDG. Uansett et lite OK matbrett med juice, kaffe etc. Intet SKassapparat . Ære AF for det.:FRA
Vår ankomsttid var 09.20 og LAX-flyet gikk 10.15. På den tiden skulle vi komme oss fra 2D til 2E. Den runden er ikke akkurat rask. Vi kom oss av gårde og greit inn til CDG, men der måtte vi taxe mye og senere vente på ledig gate. Dokket inn kl. 09.37. Så et rush for å komme av. En eldre norsk dame brøytet seg vei og maste om at hun måtte rekke et fly inntil en franskmann ba henne ”SHUT UP, WE ALL ARE ”. Nesten alle skulle jo videre. Utenfor ventet AF-folk som skulle bringe folk direkte til gate for de som skulle til Mumbai og Rio.
Så først ble det kaos ved passkontroll før bussen til 2E. Fransk passpoliti blåser en lang marsj i at folk skal videre. De viser tydelig at de ikke var ansatt av AF !
Mistet en buss der. Så ble den neste tregheten ved security . Deretter løpe korridor opp og ned til gate 93 hvor LAX-flyet skulle gå fra. Vi ankom 10.10 , 5 min før, men der sto det fly til Sao Paulo. Det var en BUSS-gate og den var lukket for LAX-folk.
To ganger de siste to årene har vi kommet 5 min før på CDG , men da sto flyet ved gaten og vi kom med.
Vel AF beklaget, vi fikk avgang 6 t. 15 min senere , matkuponger og privat Geleidet via en lur bakdør til det nye toget til en ny fin ”attpåklatt-terminal” til 2E som ser ut som OSL. Rett og ikke avrundet som resten av 2E. Rett i den TOPP loungen de hadde der, Salon de Air France. Ingen steder verd å bruke matbongene, så de droppet vi. Men mye god snacks i loungen. Alt tenkelig drikke der , inkl. champis.
Jeg har en teori at de ikke ville holde flyet for oss siden 16.30 til LAX er egentlig flyet til PPT med flybytte i LAX fra 773ER til A343. Viktigere å få av gårde de som hadde andre forbindelser fra LAX med 10.15 flyet.
Ringte Comfort Inn LAX, avbestilte rommet og sparte $ 97… Egentlig koste vi oss der i 5 timer og som ekte smaksprøvegutt prøvde jeg mye av godsakene i flytende form.
Så til gate, boardet først , satt ned og take-off on time. Alltid herlig å føle kraften og drønnet fra motorene på en fullastet ( 95 %+) 773ER som skal fly 11 + timer . Nesten som gamle 707 dager uten fanmotorer !! ( Overdrevet selvfølgelig ! ).
Var sliten, tok imot den vanlige champisen, liten pose med øretelefoner, ørepropper og sovemaske og senere menu. Vanlige ”Chicken eller pasta ”. Generøs med drinker.
Har sagt det tidligere. Vi kritiserer IKKE flymat. Men min kone og jeg sjelden rører den siden vi har null appetitt om bord på longhaul. Heller ikke rører vi C-mat de ganger vi blir oppgradert. Vel, vi pirker i den. Men brettene er delikate og fine å se på. Bedre enn fleste jeg ser i økonomiklasse.
Deretter sov jeg mesteparten av turen. Plugget bare inn ørepropper og satte på maske.
Var vel bak og hentet en vin eller to. Men servicen , det lille jeg hadde befatning med på AF, var topp.
Ankomst LAX terminal on time . Siden det ikke er transittområder I USA for folk som skal videre til et annet land, måtte vi fylle ut de grønne ankomstpapirer og tollerklæring, stå lenge i kø for ”left indexfinger- right indexfinger- look into camera ”. I den grønne måtte vi i adressefeltet fylle ut ”Transit Papeete”.
Grei avlevering av tollpapirerer og ut. På utsiden sto AF folk klare til å ta i mot den grønne restslippen for utreise fra USA. Så var vi ute på gata i Los Angeles. Bort gata 100 m og opp ei rulletrapp og inn i security igjen og derpå inn i avgangshallen i terminal 2. ”Opphold” USA ca. 10 min !!
Grei , liten og kompakt den terminalen. Bort til PPT gaten hvor A343 sto allerede og fikk vite at alt var on time og så opp i 2. etasje hvor NWA-loungen er. Står også et stort KLM skilt over den. Liten grei lounge. OK utvalg.
Så til boarding, . pushout et minutt før tiden. Champis, ”chicken or pasta” (eller noe sånt ). Pent matbrett. Nydelige polynesiske ”hotess på fransk”. Lang fargerik kjole.
Puttet bare på airshow. Plugget inn ørene. Ingen Sennheiser ble brukt. Airshow bare viste hav de første to-tre timene inntil Hawaii dukket opp på høyre side.
Det lille jeg trengte av service viste seg å være topp også her.
Så dukket Papeete opp foran nesa på flyet på kartet. Landet 04.45 local, 10 min før. Nesten 8 timer airborne.
Ruslet ut via trapper. Eneste store fly inne den morgenen, men mange Air Tahiti ATR 42-72. Senere kom to fargerike A343 fra Air Tahiti Nui.
http://www.airtahitinui-usa.com/
Hvorfor Air Tahiti NUI. Joda, Tahiti er nesten som et liggende 8 tall hvor nedre ”runding” er liten og få folk bor. Øvre ”runding” er 115 km rundt og heter Tahiti NUI. Den lille delen Tahiti INI. Til sammenligning er Moorea 65 km rundt hel øya.
Forresten, AF bruker A343 t/r PPT-LAX-PPT fire ganger i uka. Et par ganger i uka fortsetter den til CDG istedenfor flybytte til 773ER.
I ankomsthallen sang og spilte fargerike musikere polynesiske sanger. Immigration grei. Franskmenn rett inn men nordmenn måtte fylle ut et enkelt innreiseskjema.
Så vente på bagasjen. Intet kom. Så var det beskjed om intet mer var ventet. Oss to pluss tre amerikanere gikk til serviceskranken. Air Tahiti var agent. Plutselig ble Andersen oppkalt.
Gode nyheter tenkte jeg. De visste at vi ikke hadde fått den ! Joda, den var i Paris !!
Utfylling av papirer og vi fikk en Skyteam kosmetikkbag hver med T-shirt merket Skyteam. Plutselig fikk vi CPF 36.000, omtrent kr. 2.450 !! I tillegg beskjed om at bagasjen ble levert til Moorea og Club Bali Hai neste morgen !!
Så ut gjennom tollen med kun to trillebager og ut. Deretter gikk vi så 300 m til neste terminal til Air Moorea for siste flight. Liten terminal og flyet sto rett utenfor. Fargerike fly..
http://www.airmoorea.com/home.php?cat=1
Vi hadde forhåndsbestilt bill. plus transferkuponger til hotellet Club Bali Hai med avg. 0600. Bill. var klar til avhenting i skranken men vi kom for sent til å være med 0600 og fikk da 0630.
Vi så flyet taxe ut 0600. Kl. 06.22 var det tilbake !! Bagasje ble kun satt på ei tralle og puttet om bord. Ingen tags…
Dro 06.30.
HVOR I VERDEN GÅR DET TO FLY I LØPET AV 30 MIN TIL SAMME DESTINASJON MED SAMME FLY OG CREW ??:up:
Fantastisk morgensol, helt klart og utrolig natur. Moorea som av mange ansees å være den vakreste øy i verden ( andre anser Bora Bora som verdens vakreste, 280 km unna ) dukket opp foran med sine skarpe tinder , korallrev.
Dette er annen gang. Første gang var som tidligere nevnt Jorda Rundt i 1987.
Fløy i lav høyde. Kom inn over MOZ i fin sving over en flott golfbane skapt av Jack Niklaus.
Airborne time 5 min 35 sekunder. Rask taxi her også. Block til block 7 min !
TOTAL REISETID OSL-MOZ 34 T. 10 MIN!!!:drunk:
15min transfer fra en ytterst sjarmerende flyplass til Club Bali Hai på 15 min.
http://www.clubbalihai.com/
Til overwaterbungalowen, dusjet, hadde skift vi skulle bruke på LAX og sov noen timer. Så middag. Mer søvn og neste morgen helt uthvilt.
Kl. 1000 kom kofferten på døra. Fløyet over av Air Tahiti. I tillegg hadde vi urørte NOK 2.450 i extra lommepenger og sparte $ 97 på LAX for alle våre ulemper !!
AVSLUTNING:
Hadde halvveis lovet FlightDeck bilder, men i dette kaoset glemmer man å gjøre slike ting. Dessuten var mesteparten i ”mørten” og smekkfulle fly er intet å ta bilde av, heller ikke matbrett ”chicken or pasta”. Men de polynesiske vertinner LAX-PPT, YES. Men jeg sov jo mesteparten av turen og glemte det
Har først og fremst prøvd å gi best mulig info for folk som ikke kjenner ruta/destinasjonen så godt som mulig.
Men bilder finner dere her, bedre enn jeg kan ta dem !
http://www.tahiti-tourisme.com/
Skal senere ta en kort tripreport om hjemreisen. Noen som ønsker mer info om Fransk Polynesia ta kontakt og jeg hjelper til.
Husk også at siden reisen passerer USA, er det tillatt med 2PC bagasje.