• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Fremtidens nye flytyper

ATC-flyradar

Traveler
Medlem
Makan til flytyper har du aldr sett :D


a4.jpg


og resten av bildene finner du her !

Link

God flytur

Jan
 
A3'en er søt! Men Nils Holgerson-flyet er best! haha


Men disse flyvende vingene er jo ikke langt unna sannheten!
 
Men hvis vi drar spøk tilside litt. Det er jo litt rart at det ikke fokuseres på nye måter å konstruere ett fly på.

Grunnkonstruksjonen har jo stort sett vært uendret siden 30 tallet og kanskje før det. Er vel bare Concorde som har utfordret det.

Nå kommer dreamliner med nytt materiale i kroppen, men motorplassering og grunnkonstruksjon er uendret.

Jobber produsentene med designstudier som i bilverdenen, og når kan man forvente at vi ser nye motortyper og design av fly i kommersiell drift ?
 
Det forsoekes da, det .. de bare paa Boeing og Sonic Cruiser. Det endte opp som 787 fordi kundene ville ha et tradisjonelt design ....
 
Utfordringen ved en markant designendring av flyets struktur er vel først og fremst de tilpasningene som må gjøres ved lufthavnenes infrastruktur? En tallerken med vinger vil etter all sannsynlighet passe svært dårlig inn ved gatene på eksempelvis OSL...
 
Men finnes det noe bilder av slike design studier noe sted på nettet ?

Kan jo ikke være flyplasskonstruksjoner som holder igjen utviklingen ?
 
Behovene for passasjerer og mannskap er kanskje litt forskjellig. Eierene har vel sikkert også sine behov.

Men et fly har nå stort sett sett likt ut siden barndommen. Bare Concorde som har skilt seg ut.

Må da være noe som forskes på innen motor, flykropp, innvendig design osv, eller døde dette hen med Sonic ?
 
Miljøvernministeren snakket i går på Dagsnytt 18, sitat: "Siemens har tanker om at man kanskje om få år får el-fly."
 
Miljøvernministeren snakket i går på Dagsnytt 18, sitat: "Siemens har tanker om at man kanskje om få år får el-fly."
Bare de blir hypersoniske så, og ikke bare variasjoner av seilfly med solceller slik som idag.

Ellers bør man også autmatisere og individualisere flyene, ser frem til når jeg kan ta en helgetur til IPC. Det er jo ingen grunn til at 200 må reise samtidig eller at man skal ha mannskap med. :fly
 
Privatfly som trenger bemanning blir uforholdsmessig dyrt for de fleste.

Mener å ha lest her inne at det er flere som ville bli glad om flyturen ville bli dyrere enn togbilletten ut til Gardermoen. Så det å benytte seg av privatfly burde jo sørge for at det ville gå svært lang tid før de ville bli rammet av det problemet igjen.

Men du får jo ikke bonuspoeng da.



Vidar
 
Back
Top