Fremtidens fly blir pilotløse

ATC-flyradar

Traveler
Medlem
Fremtidens fly blir pilotløse

Tenk deg et par-tre hundre passasjerer i et stort fly på vei til Syden - uten en eneste flyger om bord.

Trykk på denne linken

Tenk deg hvor billige billettene blir i framtiden, ingen Piloter - ingen flygeledere.

Pilotene og flygeledere skal omskoleres.

Si din mening om dette EU støtta forslaget !

Jan

Re: Fremtidens fly blir pilotløse

Skeptisk? Selvsagt... ...men at det kommer før eller siden er det vel ingen tvil om...

Er vel rimelig å anta at systemet blir innført på fraktfly først, og at prøvetiden blir over en rekke år, før man vurderer å kjøre det hele i full skala...

Allerede idag så er jo pilotene mer systemoperatører enn flygere på størstedelen av flyturen, som følge av en naturlig utvikling av automasjonen. Før eller siden så vil man nok se at systemoperatørene blir satt på bakken, og at jobben blir å overvåke istedet for å operere.

Må si jeg er rimelig skeptisk jeg også.
Men at noe sånn kan skje ihvertfall i frakt industrien kan en ikke si noe mot.

Veldig usikker på om det kommer til å skje i passasjer flyene dog.
Ingen ting er perfekt. Uansett om det er snakk om piloter eller data systemer.
Tror en alltid kommer til å trenge noen som sitter der og kan "override" systemet.

Men tiden vil vise om det faktisk går ann..

Man har allerede hatt vellykkede tester med en FedEx 727 i Californiaoerkenen, saa dette er ingen umulighet.

Imidlertid tror jeg fagforeninger og fordommer vil vaere stoerre hindringer for dette enn manglelfull teknologi.

Jeg har også hørt noe rykter om at IT-verdenen lover papirløse kontor. Ingenting blir billigere, om det i det hele tatt blir førerløse fly så er det bare et annet fagfelt som kommer til å bruke pengene som i dag er pilot-lønningene. Ingenting blir billigere, lev med det. ;)

-A

Jeg tror at utenomjordiske farkoster fremdeles har flight deck personell, selv om de ligger mange 1000 år forran oss teknologisk sett!

Det forskes sikkert mye på dette her i militært sammenheng og har lest noe at de prøver dette med mindre modeller og selve styringssystemene er fra det som benyttes til rakketer, romfartøy osv. Dette er sikker vært prøvet i mange 10 år, men bare virler usansyblig for oss.

De styrer skip med datateknikk - possisjonering via satelitt, de styrer satelitter i bane, de styrer rakkter og de styre fly ( militært ) fra bakken !!!

Dere som er Piloter - uttal dere ! Kan en 337-300 lande via dagens systemer uten deg i Cockpit styringsmessig -ikke ved å sette ut flaps - bremse osv, men via tenkelige systemer som benyttes ved take off og landing !

Kan med hva du tror - eller vet - eller ønskes - eller mdi skeptisk til dette.

Jan

Tviler på at folk flest villige til å sette seg i et pilot-løst fly med det første.
Selv hadde jeg iallefall ikke gjort det. Mulig jeg er fordomsfull, men jeg stoler ikke blindt på datamaskiner.

Mulig jeg er fordomsfull, men jeg stoler ikke blindt på datamaskiner.

Det opplever vi hver dag, alt fra bilen din, klokken, på jobben.

Tror ikke vi kommer unna dette. Selv biler prøver de nå å lage systemer som du ikke kan kjørei rumpa på en annen bil , datamaskinen regulerer din kjøring.

Kom med din frustrasjon eller din kommentar eller ............

Jan

Originally posted by ATC-flyradar

Det forskes sikkert mye på dette her i militært sammenheng og har lest noe at de prøver dette med mindre modeller og selve styringssystemene er fra det som benyttes til rakketer, romfartøy osv. Dette er sikker vært prøvet i mange 10 år, men bare virler usansyblig for oss.

Det finnes "oppskrifter" på helautomatiske modellfly tilgjengelig på nettet. Yamaha lager "mikrohelikopter" som brukes til sprøyting av avlinger og denslags oppgaver, og den flyr av seg selv.

Originally posted by ATC-flyradar

Selv biler prøver de nå å lage systemer som du ikke kan kjørei rumpa på en annen bil , datamaskinen regulerer din kjøring.

Jan

Prøver? Denslags teknologi har kommet langt i utviklingen allerede. SINTEF har visst en slik doning.

Tror du er inne på noe her, kjære bergenser:

Jeg har også hørt noe rykter om at IT-verdenen lover papirløse kontor. Ingenting blir billigere, om det i det hele tatt blir førerløse fly så er det bare et annet fagfelt som kommer til å bruke pengene som i dag er pilot-lønningene. Ingenting blir billigere, lev med det.

Jeg tror vi er tom for olje på jordkloden før dette blir en realitet..

Originally posted by OEH

Tviler på at folk flest villige til å sette seg i et pilot-løst fly med det første.
Selv hadde jeg iallefall ikke gjort det. Mulig jeg er fordomsfull, men jeg stoler ikke blindt på datamaskiner.

Jeg vet ikke helt... Det finnes førerløse tog, om ikke annet som T-baneløsninger i flere byer. Kanskje ikke helt sammenlignbart, men ihvertfall et eksempel på maskiner som har ansvaret for å unngå at metallrør med noen hundre personer ikke ender opp på feil sted til feil tid.

Originally posted by gustavf

Jeg vet ikke helt... Det finnes førerløse tog, om ikke annet som T-baneløsninger i flere byer.

Jepp og på bakgrunn på det er jeg litt skeptisk. Er veldig fornøyd med den førerlåse metroen i Køben, men det er ikke alltid den funker som den skal:rolleyes:

Gammal sak, ikke bare på vg.no. Dette kommer jo opp med jevnle mellomrom. Og det er greit for tanken er jo artig og det er nok slik fremtiden er. For 50-60 år siden var det utenkelig at et fly kunne lande helt av seg selv, nå er det helt normalt. Så om noen tiår så er det helt normalt at alt sammen gjøres av datamaskiner. Flere byer, bl.a. København har jo f.eks. førerløs T-bane.
Men det forbauser meg at det brukes penger på et slikt prosjekt nå. Det er nok langt fram i tid før det blir en realitet så hva er vitsen, det kan da neppe ha noe stor betydning hva den kommisjonen finner ut av?!?

Hilsen,
Laurenz

Jeg tror den største bøygen her er at altfor mange passasjerer ville nekte å sette seg i et pilotløst fly, uansett hvor sikkert man lover at det skal være.

En annen utfordring blir jo å klare å designe systemer som kan lande et fly i svært krevende forhold; glatt bane, mye sidevind og turbulens etc. Her tror jeg programmererne kommer til å møte på nesten endeløse variabler.
At en Airbus i dag gjør en autoland i perfekte forhold kan jo ikke en gang sammenliknes med at et pilotløst fly selv skal mestre å lande i ymse forhold.
Vi kan jo ikke bare basere oss på flyging i finvær i fremtiden heller da:)

Og hva gjør man den dagen vi får et nytt 911 og alle fly over USA skal dirigeres hit og dit, pilotløse og uten menneskelig fornuft og avgjørelser??? Det tror jeg hadde vært et interessant skue...

Det aller viktigste blir kanskje at man ved boarding forsikrer seg om at passasjerene på rad 1 kjenner til ctr-alt-delete;)

Dette er KANSKJE mulig å få til, men jeg støtter heller opp om teorien om at vi går tom for olje før dette ser dagens lys.

Bare noen tanker fra en pilot som tror han ikke blir arbeidsløs de første 100 år:)

Spørsmål til en pilot:

En varm sommerdag - ikke vind.

En ny Airbus A330-300 ( 2 år gammel)

Hvor mye av det dagens manuelle utørelse i Cokpit ( utenom alle sjekkpoints), kan gjøres av automatikk ??

Kan man i dagens automatik, fly flyet fra osl til chp, uten å gripe inn manuelt, hvis dette var tillatt ?? Eller ma sånn som speed, flaps , roter osv gjøre manuelt eller kan dette settes i dataanelegget ??

Dette ble kanskje litt vanskelig utdyping ! Prøver bare å få frem hvor mye er automatisk i dag og hvor mye er og må være manuelt pr dags dato et nytt moderne fly.

Jan

Meg bekjent er det ingen konvensjonelle fly i dag som kan utføre en avgang på autopilot. Autopiloten lar seg ikke koble inn på bakken og det finnes ingen modes eller funksjoner som kan utføre avgangen.

Originally posted by F35Landing

Meg bekjent er det ingen konvensjonelle fly i dag som kan utføre en avgang på autopilot. Autopiloten lar seg ikke koble inn på bakken og det finnes ingen modes eller funksjoner som kan utføre avgangen.

Takker - men å lande ? kan det utøres via styringssystemene ??

Jan

Som nevnt så kan ingen fly ta av automatisk.Det må gjøres manuelt.Dessuten fungerer ikke autopilot/Flight Guidance System uten inputs fra pilotene.Noe kan lastes ned automatisk,bl.a. så kan vi laste ned vindinfo for hvert waypoint underveis.

Man løser ingen problemer ved å eliminere piloter fra flyene,et eller annet sted sitter det en eller flere personer som allikevel må overvåke flygningen.Det er ansvaret som koster,ikke personens sittested.Man kan automatisere så mye man vil,men før eller senere går noe i stykker og det er såpass mange alternative løsninger på et problem,alt avhengig av sted,tidspunkt og evt. andre eksisterende feil,at en datamaskin vil måtte være omtrent på størrelse med "Blue Ocean" eller hva den heter den sjakkmaskinen. Bare tenk på ett plutselig trykkfall i kabinen i 38000 fots høyde,med kun 25 sekunder til rådighet før pax besvimer/dør,mange fly ved siden og under (f.eks. i europeisk luftrom),så skal det handles fort og løsningene finnes hos dem som er tilstede i cockpit,ikke hos en Homer Simpson-fyr på bakken.Eller hva med et hovedhjul som ikke låser seg i landingsposisjon før landing?

"Welcome aboard this pilotless Scandinavian and Star Alliance flight bound for (click)...bound for (click)... bound for (click)..."

Nei,pilotløse passajerfly er og blir en våt drøm for økonomer.Ikke noe mer.:old

Originally posted by FBU 4EVER

Som nevnt så kan ingen fly ta av automatisk.Det må gjøres manuelt.Dessuten fungerer ikke autopilot/Flight Guidance System uten inputs fra pilotene.Noe kan lastes ned automatisk,bl.a. så kan vi laste ned vindinfo for hvert waypoint underveis.

Man løser ingen problemer ved å eliminere piloter fra flyene,et eller annet sted sitter det en eller flere personer som allikevel må overvåke flygningen.Det er ansvaret som koster,ikke personens sittested.Man kan automatisere så mye man vil,men før eller senere går noe i stykker og det er såpass mange alternative løsninger på et problem,alt avhengig av sted,tidspunkt og evt. andre eksisterende feil,at en datamaskin vil måtte være omtrent på størrelse med "Blue Ocean" eller hva den heter den sjakkmaskinen. Bare tenk på ett plutselig trykkfall i kabinen i 38000 fots høyde,med kun 25 sekunder til rådighet før pax besvimer/dør,mange fly ved siden og under (f.eks. i europeisk luftrom),så skal det handles fort og løsningene finnes hos dem som er tilstede i cockpit,ikke hos en Homer Simpson-fyr på bakken.Eller hva med et hovedhjul som ikke låser seg i landingsposisjon før landing?

"Welcome aboard this pilotless Scandinavian and Star Alliance flight bound for (click)...bound for (click)... bound for (click)..."

Nei,pilotløse passajerfly er og blir en våt drøm for økonomer.Ikke noe mer.:old

Takker for meget gode svar fra pilot(er) og da synes jeg at svarene er gitt i saken.

Jan

Back