Originally posted by FBU 4EVER
Som nevnt så kan ingen fly ta av automatisk.Det må gjøres manuelt.Dessuten fungerer ikke autopilot/Flight Guidance System uten inputs fra pilotene.Noe kan lastes ned automatisk,bl.a. så kan vi laste ned vindinfo for hvert waypoint underveis.
Man løser ingen problemer ved å eliminere piloter fra flyene,et eller annet sted sitter det en eller flere personer som allikevel må overvåke flygningen.Det er ansvaret som koster,ikke personens sittested.Man kan automatisere så mye man vil,men før eller senere går noe i stykker og det er såpass mange alternative løsninger på et problem,alt avhengig av sted,tidspunkt og evt. andre eksisterende feil,at en datamaskin vil måtte være omtrent på størrelse med "Blue Ocean" eller hva den heter den sjakkmaskinen. Bare tenk på ett plutselig trykkfall i kabinen i 38000 fots høyde,med kun 25 sekunder til rådighet før pax besvimer/dør,mange fly ved siden og under (f.eks. i europeisk luftrom),så skal det handles fort og løsningene finnes hos dem som er tilstede i cockpit,ikke hos en Homer Simpson-fyr på bakken.Eller hva med et hovedhjul som ikke låser seg i landingsposisjon før landing?
"Welcome aboard this pilotless Scandinavian and Star Alliance flight bound for (click)...bound for (click)... bound for (click)..."
Nei,pilotløse passajerfly er og blir en våt drøm for økonomer.Ikke noe mer.

ld