Fremtidens fly blir pilotløse

Re: Fremtidens fly blir pilotløse

Om signalsystemet faller ut risikerer mann mange tog/t-banekollisjoner. Det kan fort bli et langt alvorlige uhell en et fly som går ned. Jeg tror samlignen er på sinn plass. Jernbanen er lettere å styre automatisk fordi togene går på skinner og mann slipper navigasjonsproblemene, men ellers det mange likhetstrekk.
Men poenget jeg har prøvd å få fram er at teknikken ikke er noe hinder. Utviklingen står ikke stille og det som var utenkelig for 25 år siden tar vi som en selvfølge i dag. Llikeså vil mye av det som oppfattes som helt umulig i dag være helt normalt om 25 år.

hilsen,
Laurenz

Datasystemer har blitt sikrere, mer robuste og raskere. Det finnes mange kritiske systemer som er kontrollert av datamaskiner. Men som sagt det er mange momenter i flyvning som er uforutsigbart, og alt dette maa dokumenteres foer man kan lage helt foererloese fly. Det skjer neppe i de foerste 50-100 aarene. Men det kan hende at vi vil faa kun en i cockpit foer det. Fordelene med et slikt system vil jo vaere at saa lenge situasjonen er kjent for datamaskinen saa kan den reagere paa en broekdel av den tiden et menneske kan. Den kan operere i situasjoner som kan slaa en pilot bevisstloes osv.

Det var en ny tanke Superhai, kun 1 i cockpit! Det tror jeg kan være mye nærmere en pilotløse fly. I denne tråden sa en annen at "Utviklingen går sin gang, og en dag vil en førerløs flyging kunne utfører med mindre risiko for havari enn en flyging med piloter. Når den dagen kommer vil det være uansvarlig å beholde pilotene."
Det hart vært jobbet veldig liten i retning av å eliminere pilotene men teknikken har allerede kommet veldig langt, slikt som eksemplet med Mars viser. Det er helt umulig å dokumentere alle ufortsigbare momenter, det ligger i saken natur. Det trengs heller ikke. Piloter kan heller ikke være forberedt på alt. Det gjelder å være så godt forberedt at riskoen er på et akseptabelt nivå. Og det er noe som kan programmeres.

Hilsen,
Laurenz

Back