Fremtiden og utbygging på Sola (var: Nye terminaler på Sola)

Status
Not open for further replies.
Re: Nye terminaler på Sola

I USA hvor "alt" dreier seg om penger bruker de alltid bro. Alle flyplassene der borte har et hav av broer.

Nå må du huske at vi er i anderledeslandet som heter Norge, vi makter ikke å bygge for fremtiden. Kortsiktige løsninger uten brotilknytning i et værhardt Norge sier sitt!

Vi bruker lenger tid på den nye terminalen enn vi gjør på den gamle. Vi trenger som også Ramprat sier, faktisk flere folk som snur flyet. I tillegg er flomlysmastene plassert på en slik latterlig plass at det blir sinnsykt trangt fremme med flyet. I tillegg har ikke Avinor enda klart å plassere ut strømaggregat. Nei jeg er så fed up av Avinor at jeg vet ikke helt hva jeg skal si.

Her er noen eksempler på hvorfor det er bedre med broer:

1. Slipper pax i veien på tarmac.
2. Slipper grus å dritt på teppet i kabinen og eller rundt om.
3. Pax slipper å bli våte og kalle pga. det vanlige vestlandsværet.
4. Det regner ikke inn i flyet når det blåser som det alltid gjør på Sola.
5. Mindre fare for skade på fly når det beveger seg under lasting og lossing på høyden.
6. Trapper er totalt uegnet for bevegelseshemmede.
7. Bruker mer tid på å docke flyet for stuerne som har nok av andre ting å gjør.

Nei de sparer hverken tid eller penger på denne terminalen. Fy skam dere Avinor. Drite dere ut for så å skylde på flyselskapene.

(Må jo få ut litt aggresjon. Er jo ikke julaften lenger)

enig med Vede's oppstilling, men de 7 pkt.ene er vel de samme som Norport bruker på Dy's flygninger idag. Ved bro parkering:o

Og trapper med tak er vel heller ikke aktuelt, koster vel penger det også!?

Nå må du huske at vi er i anderledeslandet som heter Norge, vi makter ikke å bygge for fremtiden. Kortsiktige løsninger uten brotilknytning i et værhardt Norge sier sitt!

Og trapper med tak er vel heller ikke aktuelt, koster vel penger det også!?

Merker at jeg blir litt oppgitt over at disse forbaskede flybroene skal være en representant for den tilsynelatende elendigheten her i landet. For meg virker det som om det er flyselskapene som ønsker denne løsningen.

Da har nettopp jeg også prøvd ut den nye terminalen og det første som slo meg var at nå er jeg tilbake på LPA på tidlig 80-tall! I tillegg slo et par andre tanker slo meg:

Hvis denne terminalen er bygget etter flyselskapenes ønsker, hvorfor er det da hele tiden fullt i gamle delen, mens den nye brukes som avlasting (i stedet for omvendt).
Hvis den nye terminalen er bygget for å øke effektiviteten, hvorfor er det da ikke egen selvbetjeningsluke for de som har brukt biometri eller bruker kort. I dag måtte alle stå i samme køen, og de brukte drøyt 15 minutter på å få knappe 50 stykker igjennom og ombord.

I tillegg var høytaleranlegget knapt mulig å høre, men det antar jeg inngår i innkjøringsproblematiken.

Er dette slik det er til vanlig, eller var dette un i ettermiddag?

Den nye terminalen er vel ment som avlastning for den gamle delen.
Hovedsaklig så står F50 og andre propellfly der borte, men det hender (ofte) at SK og DY sine 737 blir plassert der borte også.

Det er fullt mulig å benytte biometri på begge sider av skranken, men dessverre så er det ennå ikke noe vend-kors slik som på de andre gatene. Ei heller egen side for kortleser. Dette kommer vel etter hvert.

Last edited:

Uakseptabelt for SAS
– SAS mener den nye byggeløsningen på Sola uten gangbruer mellom terminal og fly, er fullstendig uakseptabel i dagens luftfart, sier direktør Tim Smistad i SAS Norge til Aftenbladet.

Kunne ikke vært mere enig.. Er jo en vits at man bygger uten broer når man først bygger nytt...
Men i Norge bygger man heller 2 ganger enn å gjøre det ordentlig første gang, ikke no nytt det...

Kunne ikke vært enige med SAS jeg heller. Typisk Avinor å drite seg ut for så å skylle på andre.

Det er fullt mulig å benytte biometri på begge sider av skranken, men dessverre så er det ennå ikke noe vend-kors slik som på de andre gatene. Ei heller egen side for kortleser. Dette kommer vel etter hvert.

Fare for å gå OT her, men hva i all verden er vend-kors?

Fare for å gå OT her, men hva i all verden er vend-kors?

Det muliggjør selvbetjening til en viss grad ved ombordstigning. (innlands, hvor man ikke trenger å sjekke pass og reisedokumenter for ombordstigning).

TripodTurnstile_small.jpg

Bilde fra Gunnebo - produsent av turnstiles

Last edited:

Lurer på hvordan reaksjonene hadde vært om de hadde i det hele tatt foreslått å bygge den nye terminalen på OSL uten gangbroer. Da hadde denne tråden hatt minst 10 sider allerede. ;)

Det er jo noen flere her rundt hovedstaden da...

Lurer på hvordan reaksjonene hadde vært om de hadde i det hele tatt foreslått å bygge den nye terminalen på OSL uten gangbroer. Da hadde denne tråden hatt minst 10 sider allerede. ;)

Nå er jo deler av det nye terminalforslaget på OSL også færre broer og langt større bruk av fjernparkering, så det går vel i bunn og grunn ut på det samme, bare at man ikke bare dropper broen, men legger til busstur i tillegg...

Er vel ikke lenge før vi kun ser DY på 20 og 21. Mens SAS står å koser seg på broene.

....vel... Dersom SAS virkelig er sånn motstander av den nye terminalen... Hvordan har det seg da at de nå de to siste gangene jeg har ankommet til SVG har parkert på den nye delen av terminalen (uten broer) samtidig som så godt som alle plasser med broer har vært ledige. Dette har vært på tidspunkt hvor det ikke har vært fare for et snarlig rush av fly som ville fylle opp hele flyplassen heller. Er det en (vesentlig?) differensiering i pris for bruk av ny kontra gammel del?

Flyselskapene bestemmer ikke hvor flyene skal parkere på Sola, det er det Avinor som gjør.
Når det er sagt, så er det veldig mange reisende som har lagt merke til , og undres over, at fly fra både SK og DY, blir plassert på den nye terminalen, selv om bro 14 til 18 på innland er ledige.

Og ser man tendensen som er nå, kan man fort trekke konkulsjoner om at samme kommer til å skje når "nye" utland er ferdig senere i år. Den terminalen skal vissnok være identisk med "nye" innland.
Bro 16 til 10 på utland står tomme, og fly blir parkert på gate 7, 8 eller 9.

Last edited:

Foreløpig er det vel ingen differensiering prismessig mellom gate med bro og uten bro(kjent som broavgift andre steder) på Avinors flyplasser, inkludert OSL. Dette er det vel kun et tidsspørsmål før kommer når det blir flere fjernparkeringer/parks uten broer.

Da vil SAS og Norwegian kunne velge det de vil ha.

Status
Not open for further replies.
Back