Re: Varmt vær og T/O speed
Nå roter dere litt her. En fartsmåler måler da ikke tettheten på oksygenmolekylene. Hvorfor skulle den det? Oksygen utgjør bare drøye 20% av volumet i luft og deltrykket/masseandelen har ingen spesiell betydning annet enn til forbrenning. Airspeed måles vha. pitotrør og setter inn statisk og dynamisk trykk inn i Bernoullis likning og løser for V. Dynamisk trykk er da resultatet av hastigheten fremover, motvinden altså, og statisk trykk er omgivelsestrykket. Så har man gjerne litt flere pitotrør for å utelukke lokale effekter samt for redundans. Pitotrør er ganske geniale og enkle instrumenter (når de virker som de skal).
Når det gjelder løft så har vi følgende likning:
L= 0.5 x rho x v'2 x SCl
rho er tettheten til luften
v er hastighet
S er vingeareal
Cl er løftkoeffisient, som sier noe om vingens løfteevne ved forskjellige angrepsvinkler, mach-numner og Reynoldsnummer. Reynoldsnummeret måler forholdet mellom treghets og viskøse krefter og beskriver graden av laminær og turbulent strømning. I praksis beskriver løftekoeffisenten vingens egenskaper, og vi kan anta at de under normale forhold er relativt konstant rundt Vr.
Som dere ser så påvirker hastigheten løftet i 2. potens og dominerer dermed fullstendig. Det må med andre ord svært store forskjeller til i lufttetthet før det krever en stor forandring i hastighet (som det også beskrives av flere over).
However...
I flyindustrien har man uttrykket hot&high som brukes om høytliggende flyplasser hvor det også kan blir svært varmt. Dette påvirker løftet litt, men handler først og fremst om den termodynamiske virkningsgraden til motorene. De klarer ikke å generere like mye thrust når luften er varm og tynn. Mindre thrust gir mindre hastighet og ved en gitt kombinasjon så er det ikke lenger mulig å kompensere for lavere lufttetthet med høyere hastighet.