FRA-MCT-FRA WY C

krølle

ScanFlyer Crusty
Da skal jeg skrive en liten triprapport fra mitt 1ste møte med et Arabisk selskap.
Gleden var stor når jeg oppdaget at det var mulig å få bizzinisse med WY på id, jippi.

WY114 FRA-MCT A330-300
Sete 15F
Ca 50% belegg i C og ca 75% i M ( F vites ikke )
-300 til WY hadde i motsetning til -200 mobil og internett tilgang, håndsettet til IFE inneholdt og tastatur til internett bruk.
Siden det var nattflygning så var det hyggelig at de kom med pysjamas til pax'en, selv om jeg ikke benyttet meg av tilbudet.

Etter å ha parkert remote fra SVG brukte vi nokså nøyaktig 50 mins over til T2og WY's innsjekking, uten bagasje henting og med toget mellom terminalene.
Vel ombord ble vi traktet med litt godt i glasset, arabisk kaffe og dadler.

Greit å vite at en er på rett fly, inneholdt laken og teppe
DSC_0003.jpg


Hørlurar som de sier lengre øst
DSC_0015.jpg


Push 5 mins etter rute, uten at noen sa noe om hvorfor, flytid 6 timer.
Maten var som den seg vel hør og bør, apetizer, forrett, hovedrett og dessert. Frokost rakk vi også i løpet av de 6 timene vi var airborne.

En liten start
DSC_0016.jpg


Tar med vinlisten for de som er intr.

Champagne: R. Pouillon Cuvee de Reserve NV.
Hvit: 2008 Max Reserva Errazuriz Chardonnay, Casablanca Valley, Chile
2008 Cape Mentelle Sauvignon Blanc Semillon, Margaret River, Australia

Rød: 2008 Mencia Cuatro Pasos Martin Codax, Bierzo, Spain
2008 Shaw & Smith Shiraz, Adelaide Hills, Australia

Dessert: 2003 Chateau Armajan Des Ormes Sauternes, Bordeaux, France

Ved ankomst MCT så var det busser som fraktet oss inn i terminalen, ingen bruer
alle gikk iland via fremre dør, og da i rekkefølge F-C-M, hver klasse hadde egne
busser, så F var i passkontrollen før C kom inn i hallen og v.v

Etter og ha betalt 150.- nok pr. person for turistvisum var det ut til taxiholdeplassen, der betalte en for turen på forhånd, så var den saken opp og avgjort. Ikke var det dyrt heller, ca 100kr for en 15 km's tur.

Står du med ryggen på Park Inn ser du dette
DSC_0018.jpg


Snur du deg 180, kan du se fler slike
CSC_0233.jpg




Vi valgte å titte litt rundt i MCT, ren, fin by, rimelig å spise og shoppe. Etter dette leide vi bil
for å ta en tur til Khasaba, en tur på ca 500km, beregnet til ca 5 timer i h.h til informasjon på nettet, men som skulle vise seg å bli lengre, faktisk så lang at vi aldri kom dit.
Hovedveien i Oman holder høy standard og fartsgrensen ligger på 120 de fleste plasser. Var også godt utbygd med bensinstasjoner langs veien, eneste minus var den hygeniske siden, toalettpapir så ut til å være luksus, var iallefall total mangelvare der vi stoppet, godt der var plenty på hotel, til gjengjeld var besinen billig 1.70 ( nok ) pr. liter.

Vel når en skal til Khasab så må en forlate Oman og entre UAE, det skjedde for oss ved kysten, i KATMAT MALAHAT. Her fikk vi se at alt kanskje ikke er hygge, Omanerne holdt nemlig på med å bygge gjerde mellom de 2 landene, noe som visstnok skyltes Emiren av ABU DHABI'S ønske om å innlemme Oman i Emriatene, etter som vi ble fortalt.
Vel, etter å ha betalt 2 Rial's ( 30.- ) i såkalt Vechile Exit Fee fikk vi komme inn i UAE, eller retter sakt SHARAJAH, etter å ha donert DHS 30 pr. person.
Med godt mot satte vi kursen nordover og mot Oman igjen, når vi endelig kom så langt var det enda hyggelig at vi traff en "menneskelig" grensepost, mitt i hjerte av DIBBA stod der nemlig 2 stoler mellom kjøreretningene, 1 Omaner ønsket oss god tur, og ja Khasab var rett frem, og 1 Uae'er sjekket bagasjerommet når vi kom tilbake.

Vi fattet nytt mot da våre kjære grensevakt sa at Khasab er rett frem, helt til vi kom over et fjell og ned i en dal, og så dette
DSC_0081.jpg


Heldigvis hadde TVNorge nylig vært der
DSC_0079.jpg


Og de kunne fortelle oss at turen derfra til Khasab tar 2 timer, er beregnet for 4X4 og inneholder ingen bensinstasjoner:cool:
Da virket vår lille Nissan Sunny med 1/4 tank i minste laget, så man måtte innse at dett, var dett, turne rundt og satse på Khasab en annen gang.


Det kjipeste, utennom at vi ikke kom til Khasab var at vi måtte betale fullt, nytt turistvisum for å komme inn i Oman, tiltross for at vi bare hadde vært på en dagstur.
4 visum = 600.-, jaja, ut på tur aldri sur

En annen ting som "imponerte" meg, var rundkjøringene deres
DSC_0118.jpg


Nei, ikke en skandinav med navigeringstrøbbel
DSC_0062.jpg


Opplyst globe om natten
DSC_0078.jpg


Gatelys, selv i ødeste fjellet og mitt gjennom et tørt elveleie

DSC_0112.jpg


Sultanen's stor moske
DSC_0093.jpg


Robåten hans
DSC_0022.jpg


Kåken hans, 1 iallefall
DSC_0051.jpg


Bymuren til gamlebyen
DSC_0064.jpg


To be Continued
 
MCT-FRA

Fikk ikke alt med på 1ste tråden, resten
Oversikt over den nye flyplassen. åpner om ca 2 år
DSC_0147.jpg


Minner om/fra Best/Back
DSC_0184.jpg


5 av 6 WY busser
DSC_0187.jpg


Ikke bare i DXB de stakk fra bilene sine
DSC_0161.jpg


Innsjekkingsområdet
DSC_0173.jpg


Det fant en etter å ha passert denne
DSC_0152.jpg


Innsjekking for kongelige
DSC_0164.jpg


Jaggu dukket der ikke opp en -200 og
CSC_0230.jpg



WY113 MCT-FRA
A330-200
Sete 11E
25% belegg i C og 70 i M, ingen F på -200

Som seg hør og bør, egen buss for C pax'en. Eneste negative, de begynte å rope boarding
1.10 før avgang, og holdt på med det hele tiden, stress.
Dette var en dagflygning, men jaggu kom de ikke med pysj her også til denne 7 timers turen.

Ved ankomst FRA var det som seg hør og bør egen buss for c-pax, og det tok nøyaktig 40 mins fra vi parkerte til via, denne gang med buss, hadde sjekket inn i T1 hos LH for siste leg.

Wings Of Oman
DSC_0206.jpg


Trenger ikke knytteneve test
DSC_0204.jpg


Ankomst FRA
DSC_0209.jpg


Jaggu spratt ikke denne karen frem i gt B22, når vi venta på flyet til SVG
CSC_0226.jpg


Siste hilsen, vår maskin til SVG stod bak denne
DSC_0220.jpg


Som igjen stod ved siden av denne'
DSC_0222.jpg


Det var alt, i think.
Oman Air var iallefall et meget hyggelig selskap å fly med, og tar absolutt en tur til med dem
 
Re: MCT-FRA

Flott rapport fra et selskap man ikke hører så mye om...takk skal du ha! :)
 
Re: MCT-FRA

Sallan, de setene så digg ut! Hvordan var C-konseptet til Oman i forhold til andre? :)
 
Moro med en rapport fra et flyselskap man sjeldent hører om. Flott rapport og supre bilder!

Hvor mye kostet en biz billett til Oman med dette selskapet?
Hvordan var temperaturen der nede?

BF:cool2
 
Flott rapport!

Hvor mye kostet en biz billett til Oman med dette selskapet?

Sikkert ikke så mye, siden han reiste på ID (den sniken!);)

Ellers, den nye flyplassen der nede var bemerkelsesverdig lik 'nye' Oslo Lufthavn.
 
Re: MCT-FRA

Sallan, de setene så digg ut! Hvordan var C-konseptet til Oman i forhold til andre? :)

Setene var meget bra, 180 grader Lie-Flat, ikke slik skrådings som SK sine seter.
I motsetning til SK ( og LH om jeg husker rett ) så gikk de ikke rundt med kaker etc, ei heller hadde de stående en liten buffet med småsnacks, som iallefall SK har i sitt galley.
Forøvrig så serverte de VOSS vann ombord, de flaskene er ganske så flotte igrunnen.
Menyen som vi fikk utlevert ble brukt til bestilling og maten ble levert rett fra galley i tillegg hadde de rikelig kaffe utvalg, 7 forskjellige varianter.

Det bildet av den karen som er på climb, der skulle der stått på takterassen på Park Inn.
 
Takk for tilbake melding, min 1ste runde med speilrefleks kamera og min 1ste runde med triprapport med masse bilder, ble litt stress da 1ste forsøket gikk i dass, internett datt ut og vekk var alt som var skrevet:cry:
Det viser at det er lurt å følge tips fra dere andre, så det ble wordpad og lim inn, dessverre så i befippelsen la jeg den ikke under siden jeg hadde for mange bilder, så TAKK til den som flyttet den.
Eneste minuset på turen, at jeg var ID pax, liker å holde en tilbaketrukket tilværelse da, derfor ikke så mange in-flight bilder.
 
Takk for rapport med eksotisk selskap. Ser at de har greie priser i C-klasse fra FRA/LHR innimellom.
 
Back
Top