Fra Japan til Thailands rismarker + litt av Burma

kimmam

ScanFlyer Blue
Medlem
Takket være US sitt fantastiske tilbud, en lang ferie og skatteetaten ble det ferie i år også!

Planleggingen startet utpå våren da mailen fra US tikket inn i innboksen. Første instinkt var å logge på ANA Tool for å sjekke om det var noen tilgjengelige flighter. Det var over tre år siden jeg sist var i Thailand, så det ble derfor hoveddestinasjonen for denne gang. I tillegg ga Japan et solid førsteinntrykk Påsken 2012 (TR finnes her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=105698) og ble dermed belønnet med et nytt besøk i år :) I tillegg til disse to destinasjonene ble billetter til Burma, nærmere bestemt Yangon, bestilt.

Endte til slutt opp med denne routingen:
OSL-FRA LH C
FRA-ICN-KIX OZ F/C
KIX-BKK-KKC-BKK TG F/C
DMK-RGN-DMK FD whY
BKK-FRA TG F
FRA-OSL LH C


Kart:
9401356900_9846b5a98b_c.jpg


Disclaimer: Jeg må på forhånd advare mot dårlig kvalitet på noen bilder og mangel på mat- og drikkebilder. Tok ikke noen notater underveis, så alt er rett fra hukommelsen. Det vil være en del panorama bilder så; Panorama-haters, your are hereby warned.
Da bærer det av sted!

Jeg hadde vært på besøk hos mamma og pappa noen dager og de var så snille å kjøre meg til Gardermoen denne søndags formiddagen. Typisk norsk sommervær med regn gjorde at jeg var klissvåt da jeg kom inn i terminalen. Etter litt lett ompakking av væske (de plastposene til væske må da ha blitt mindre?) ble jeg sjekket helt til KIX i en av SK sine skranker.

9398624119_55263a6a49_c.jpg

Skikkelig stusselig med ett boardingkort for alle tre flightene #sparetiltak ?

Ingen kø i sikkerhetskontrollen, verken i fast- eller slow track, så jeg kunne ta meg god tid. Rett opp i SK sin business lounge for litt frokost. Første besøk etter oppussingen i vinter. Helt greit, men syns de kunne ha kostet på stolene nytt trekk som matcher det nye interiørkonseptet. Sånn det er nå blir det litt sånn ”funnet-alle-møblene-på-loppemarked” følelse over det hele. Ikke noe spesielt å rapportere annet enn at det var litt folksomt og alle sittegruppene var opptatt.
 
Oslo-Frankfurt-segmentet er vel kanskje en av de best dokumenterte rutene her på forumet så jeg lar for det meste bildene do the snakking.


OSL-FRA
LH861
Airbus A320-211
D-AIQB "Bielefeld"
c/n: 200 | 22.2 år


Boarding ved gate 42 foregikk på vanlig vis: det ble annonsert at C, *A Gold og pax med barn kunne boarde først, men ingen egen linje for dette gjør at det egentlig er førstemann til mølla. Satt meg ned for å vente og etter 5 min åpnet gate-agentene opp en ”sluse” til.

9400710746_8d5a9cafa0_c.jpg

D-AIQB ”Bielefeld” står klar ved gate. Dette er samme maskin som fraktet meg til Frankfurt Påsken 2012

9400710736_f9b05dcb93_c.jpg


9400710680_04d4a8223a_c.jpg

Widerøe og et ukjent selskap?

Ble ønsket velkommen ombord av et typisk Lufthansa crew. Sete 2F ble inntatt og jeg tror det var totalt 3 rader med C denne dagen. En rutineflyvning uten de store hendelsene. Jeg liker godt Lufthansa sitt C produkt. Service og mat er konsistent og holder alltid mål. Sammen med maten var det lagt med et skrapelodd og en kupong som ga litt rabatt på Heinemann. Da vi nærmet oss Frankfurt am Main kunne kapteinen melde om fint vær. Perfekt ettersom jeg hadde tenkt meg en tur opp til spotteplattformen.

9400710588_269754f800_c.jpg

Over skyene skinner alltid solen

9397945701_eda641b08f_c.jpg

Landing skjedde som vanlig på bane 25R, noe som medfører ganske lang taxi. Ikke at det gjør noe :)

9397783589_643a468d38_c.jpg

Denne søndagen var vi så heldige å få parkere ved gate!

Problemet med ikke å fly Lufthansa F er jo at det ikke er noen fet bil som står å venter på deg ved disembark’, så da må man ta beina fatt. Frankfurt er jo som kjent ikke den mest passasjervennlige flyplassen og det er store avstander. Som nevnt hadde jeg tenkt meg opp til spotteplattformen. Slet fælt med å finne den da jeg ikke hadde lest hvor den lå. Tenkte at det sikkert ville være godt merket. Neida, det var det ikke! Fant til slutt ut at jeg måtte ta toget til terminal 2.

9397945631_e65703dbef_c.jpg

Jeg elsker denne old school tavlen.

Ikke all verden med trafikk da jeg var der. Ble litt skuffet over at plattformen var over terminal 2. Hadde vært bedre og mer ”action” ved terminal 1 med Lufthansa og andre *A medlemmer.
 
Noen bilder fra spotteplattformen og fra terminalen:
9397945685_0f8bb514a0_c.jpg

En Lufthansa Boeing 747-430, D-ABTF ”Thüringen”

9400710464_247293efb4_c.jpg

En av Lufthansa sine Boeing 737-530, D-ABIB ”Esslingen”. 1990-modell så den begynner å dra på åra

9397945395_2d9519788b_c.jpg

Kuwait Airways A300B4-605R, 9K-AMB ”Burghan”

9397945341_0150f994b2_c.jpg

Min Asiana Airlines B744 ved siden av ANA sin B77W

9400709848_0c2468120c_c.jpg

GE GE90-115B på ANA sin B77W. Hørt at diameteren på disse motorene er nesten like stor som diameteren på en B737. Stemmer dette?

9397945219_ba41181931_c.jpg

Mitt fly er lastet med…

Etter 20-30 min med spotting var det på tide med litt lounging. Toget tilbake til terminal 1 og bort til Lufthansa sin Senator lounge. Flott utsikt, men ellers var det ganske trist der, matmessig altså. Ble litt cola, en banan og et par pretzels.

9400709928_d798ab179c_c.jpg

Ingen ting å si på utsikten fra Senator
 
Litt før boarding skulle starte, gikk jeg ned til gate for å høre om de kunne skrive ut nye BP til meg ettersom SK sine er så utrolig kjedelige. Da jeg kom ned til gate var boarding allerede i gang med egen linje for F og C + en for Y. Nye BP ble fikset av en hyggelig koreansk dame. Synd at Asiana sitt F BP ble revet i stykker rett etter at jeg fikk det :(
Er det noen som vet hvor mange BP man egentlig kan få? Har lyst til å spørre om to stk slik at jeg har et ”helt” som minne. Dette var min aller første tur i jumbonesen, så jeg hadde en liten ”dream come through” følelse da jeg gikk nedover broen.

FRA-ICN
OZ542
Boeing 747-48EM (aka Combi)
HL7423
c/n: 25782 | 16.1 år


9397944751_43ccb0cafa_c.jpg

Luftig kabin

En deilig følelse å entre dør 1L for så å ta til venstre. To hyggelige koreanske damer ønsket meg velkommen ombord og viste meg veien til setet mitt. Etternavn ble i starten brukt, men fikk forklart at fornavn var greit for min del. Dermed ble det Kim resten av turen :) Da jeg hadde fått rygget meg til ble det servert vann, OJ eller champagne. Avholden som jeg er, gikk jeg for et glass OJ. Dette ble servert sammen med en varm nøtteblanding.
9397943929_a7906b83b4_c.jpg

OJ og nøtter

Jeg spurte om flighten ville være full og FA kunne konstatere at det kun ville være 3 stk i F. Perfekt. Purseren kom innom for å hilse og ønske meg velkommen. Hvis jeg ikke husker feil var det totalt 4 FA som serverte 3 stk pax. Kan ikke klage på FA til pax-rationen i alle fall! Hun som jeg fikk best kontakt med vil jeg, for enkelthetens skyld, kalle for ”Sun”. Ved push-back stilte flyvertinnene seg opp i midtgangen og bukket på likt når det ble ønsket velkommen over høytalerne. Asiana sitt amenity kit var overraskende bra og var det beste jeg fikk i løpet av hele turen. Diverse produkter fra Bv#w@%zlgari…

9400708736_f19c5c3f32_c.jpg

Blåhvalen til Korean Air

http://www.youtube.com/watch?v=uo_V73VqxFI
Avgang fra 25C, hvis jeg ikke husker feil. Ikke noe er som take-off i en god gammel jumbo!

9397943791_aa01457e85_c.jpg

Kort tid etter take-off

9400706744_99bd7e0ba3_c.jpg

Frankfurt

9397943731_1d172f9b53_c.jpg


9400708536_6df93aed0f_c.jpg

Panorama

Mat ble servert kort tid etter take-off. Her er menyen:

9400708374_c53128d7b8_c.jpg


Før serveringen av mat startet, kom Sun bort for å høre hva jeg ville ha å drikke til maten. Da jeg sa jeg kun ville ha vann var det nesten som om hun ble litt skuffet. For å være helt ærlig syns jeg det var fælt at de skulle åpne en hel flaske champagne for meg som ikke liker det en gang. Jeg prøvde å forklare dette, men som Sun sa ”…but Kim, this is First Class. You can have whatever you want”. Og dermed ble det champagne. Tre glass faktisk, ettersom det konstant ble fylt opp :)
 
Så over til maten. Jeg spurte om jeg kunne skippe første rett, men Sun insisterte på at jeg måtte prøve noe. Jeg endte opp med å spise ”Carrot Cream Soup” som var en veldig god suppe. Til hovedrett valgte jeg det koreanske alternativet. Siden jeg ikke hadde prøvd ”Bibimbap” før så tilbød Sun å vise meg hvordan man skulle spise det. Ble overrasket over hvor godt det var. Spiste opp nesten alt og da var jeg riktig mett. Avsluttet med ost og frukt. Første gang jeg har takket ja til ost. Alltid syns det har vært veldig ekkelt med de ostetallerkene, men da jeg prøvde det var det som å spise… ost. Helt greit, med andre ord. (Ikke misforstå, jeg liker ost, men typ Norvegia. Typiske norske ganer skjønner du).

9397943455_b42e45ca2c_c.jpg


9397943347_594b1176ed_c.jpg

Suppen glemte jeg å ta bilde av dessverre

9397943241_7b2dcb5439_c.jpg

Legg merke til at Asiana også kjører roser i F :)

9397943251_ca4fb4775e_c.jpg

Jeg gikk for det koreanske alternativet

9397943201_fd06377784_c.jpg

Ost og frukt

9397943005_a7b518c89a_c.jpg

Da naboen gikk på toalettet var jeg raskt oppe for å ta et panorama :)

Etter matserveringen gikk tiden til å nyte utsikten og den flotte solnedgangen. Det er noe virkelig spesielt med å sitte helt foran i flyet og ha så mange vinduer til rådighet. Ordentlig synd at 747 er i ferd med å bli en utrydningstruet ”art”. Jeg fikk også tatt meg en tur opp i andre etasje for å kikke. Mørkt var det blitt og mens jeg skiftet til pysjen ble seng redd opp. Akkurat den søndagen var det fullmåne. Ikke nok med det, men månen var faktisk på sitt nærmeste noe som gjorde at den så veldig stor ut.

9400708306_b5c5267f36_c.jpg

Litt over 9 timer igjen. Not enough…

9397943571_de1bd3c023_c.jpg

På vei over det Baltiske hav

9397942891_3a2872a54a_c.jpg

Flott underholdning i form av en fantastisk solnedgang over de baltisk landene

9397942617_849df4f0d1_c.jpg

”Supermåne”. Den så mye større ut i virkeligheten

9400707748_7ed6f8a4df_c.jpg


9397942693_945628159a_c.jpg

Ruten vår
 
Kabinen ser litt gammel ut, men hvem bryr seg egentlig så lenge man har godt med benplass, en flat seng og et fantastisk crew. Faktisk syns jeg det er litt bedre å ha en litt åpen kabin, enn en slik suite, slik at man lett kan se ut av vinduene på begge sider av flyet.

9397944635_c436cfaac1_c.jpg

Sikkert unødvendig å nevne at det var godt med plass

9400709474_e763b1df5f_c.jpg

F får knall røde tøfler

9397944531_af76a0760d_c.jpg

Kontrollpanel for setet

9397944479_d0660da71b_c.jpg

Fjernkontroll

9400707106_59633a5789_c.jpg

Asiana bruker Bose

9397942215_6518a76df7_c.jpg

Combi

9397942599_5912237e15_c.jpg


9397942415_e1a0033089_c.jpg


9397942455_b9ae5a9687_c.jpg

Crepe-greien var helt greit. Yoghurt og frukt var godt og forfriskende

Seoul nærmet seg og kabinen ble gjort klar for landing. Sun kom bort en siste gang og takket for at jeg hadde valgt Asiana og ønsket meg en god tur videre. Jeg takket Sun og ba henne takke resten av crewet for en fantastisk service og vennlighet. Det virket som om hun ble veldig glad for tilbakemeldingen.

Crew. Som du sikkert har fått med deg var de helt fantastiske fra første stund. Hyggelig på en genuin måte. Snakket med de og spurte litt om hvor de pleide å fly og om de bare jobbet på Boeing 747. Ble litt overrasket over at de kun pleide å fly long haul en gang i mnd. Ellers var det regionale ruter rundt om i Asia. De var også sertifisert på ganske mange typer fly. Dette crewet hadde besøkt Heidelberg under layoveren i Tyskland, noe de likte godt. Har selv vært i Heidelberg, så vi snakket litt om det.

http://www.youtube.com/watch?v=zDns5SU8Y80
Landet på bane 16

Åh, glemte nesten dette: Før landing så kom Sun rundt med noen smågaver. Etter å ha lest en del TR så trodde jeg at jeg måtte velge mellom de to, men jeg endte opp med å få begge :)

9400707090_c9a154b7d9_c.jpg

En pent innpakket visittkortholder og et duftlys fra Salvatore Ferragamo

Eneste skuffelse var selve flytiden. Snaue 10 timer blir i minste laget når man har det så bra.

9400707116_b629c22e3c_c.jpg

Flyet parkerte på en av de innerste gatene og jeg fikk dermed en kort gåtur inn til transfer og lounge.
 
Slet litt med å finne hvor jeg skulle gå hen, da transferskiltet var litt gjemt. Selv om man kun fortsetter i C får man tilgang til Asiana sin F lounge. Loungen er ikke så stor, men det var heller ikke så mange folk der. Intimt og koselig er vel stikkordene. Tok en dusj med det første jeg kom dit. Godt å få vasket vekk søvnen. I likhet med Robbiedeluxe, så var jeg svært fornøyd med at de hadde ulike ”skjønnhetsprodukter” for menn tilgjengelig i dusjrommet, særlig siden man ikke får tatt med seg en schjit gjennom sikkerhetskontrollen lenger. Fornøyd med matutvalget, selv om det ikke var så himla spennende. Stekte nudler og kylling er uansett alltid en vinner hos meg. Etter en liten matbit var egentlig tiden gått og det var bare å ta beina fatt å begynne å gå mot neste gate. Dette var andre gang jeg besøkte Incheon, men hver gang har jeg alltid brukt tiden i loungene. Litt synd da jeg godt kunne tenke meg å se litt av flyplassen og hva den har å by på. Det får bli med neste gang.

9397941049_69814f95af_c.jpg


9397942031_cb71d0e77a_c.jpg

Asiana First Class Lounge

9397941999_e1f7f81d38_c.jpg

”Folksomt”

9397941923_9d21000fb6_c.jpg


ICN-KIX
OZ114
Airbus A330-323X
HL7754
c/n: 845 | 6 år


Da jeg kom meg bort til gate, skulle de akkurat starte boarding. To rekker var formet; en lang for Y og en kort for C. Her var det orden på sakene.

9400722426_2a3fb1da28_c.jpg

En av Asianas 13 A330-300 ventet på å ta meg det siste strekket til KIX

9397930011_2e32430a7f_c.jpg


Møtt av smilende crew her også. Purser kom også her å presenterte seg og sa at det bare var å ta kontakt hvis det var noe. Flight time var satt til 1t40min. Kort flytid, men det sto ikke i veien for full service. Tøfler var til og med tilgjengelig på denne korte turen. Kudos!

9400685130_1b0bff9ce8_c.jpg


9397941779_5724eb0ea9_c.jpg

Enda et mislykket panoramabildet av Asiana sin Business Class

9400706668_353e765d1e_c.jpg

Halen på flyet som tok meg fra Frankfurt

http://www.youtube.com/watch?v=gDGjcD_Ro48
http://www.youtube.com/watch?v=-MW2yAi9w1M&feature=youtu.be
Parallell take-off med en Air France Boeing 777

9397876429_2a3c1a6900_c.jpg

Tok av fra bane 33L

9397941651_c0ed5a70b9_c.jpg

Vi flydde over Seoul

9397941603_6bd289d3f7_c.jpg
 
Til hovedrett falt valget på Beef Bulgogi. Greit måltid. Fint at man selv kan velge hvor sterkt man vil ha maten. Kaken var veldig god. Ved landing fløy vi langs Kobe Airport og inn mot Osaka før vi gjorde helomvending og satte snuten mot Osaka Kansai Airport, aka KIX.

9400636530_0d01104abb_c.jpg

Meny

9400616370_32d03b58e2_c.jpg


9400706374_39e23358e2_c.jpg

Kobe flyplass

9400706496_e7a6b8d219_c.jpg

Liner opp

http://www.youtube.com/watch?v=NZp_aLAxN2Q&feature=youtu.be

9400594642_3851cddf84_c.jpg

Touch down! Kraftig nedbremsing

9397824661_f8fa41046b_c.jpg

Takk for denne gang!

9398040117_a6d9b1e97b_c.jpg

Velcome to Kansa !

Tog fra gate inn til immigration og customs. Bagasjen kom raskt, men var ikke pakket inn i F plastposer som jeg har sett andre har fått. Litt nedtur. Fikk vekslet til meg litt JPY og så bar det mot jernbanestasjonen rett utenfor. Hadde funnet ut at det letteste ville være å kjøpe Icoca & Haruka-pakken som inneholdt tur/retur billetter med Haruka Express mellom KIX og Kyoto/Osaka/Kobe + 2,000JPY som kunne brukes på offentlig transport i Kansai-regionen. 4,000JPY for tur/retur pakken (les mer på http://www.japan-guide.com/e/e2359_icoca_haruka.html).
 
Da jeg først planla et nytt besøk av Japan hadde jeg først og fremst tenkt på Tokyo. Men det var ikke noe ledig i TG F ut fra HND eller NRT til BKK. Kom da på at TG også tilbyr F fra KIX.

Togturen fra Kansai til Kyoto tok ca 1,5t. Kyoto overrasket meg veldig med å være en koselig ”liten” storby. Jeg skulle ha én natt i Kyoto og valget falt på Kyoto Hotel Okura. Kort beskrevet: bra beliggenhet, meget hyggelig personale og god standard på rom. Kan absolutt anbefales. Opprinnelig hadde jeg bestilt på Westin, men jeg er glad jeg byttet ettersom Westin ser ut til å ligge litt for langt unna ting og tang. Da jeg ankom hotellet var det allerede blitt kveld og tiden var inne for å finne noe å spise igjen. Lat som jeg var ble det med KFC, og tror du ikke de første jeg møter i Kyoto er en norsk trio. Morsomt at verden er så liten.

9398040015_61a3707cc5_c.jpg

Gammeldags, men komfortabelt. Luktet dog litt rart.

9398039843_cea96998b8_c.jpg

Slik så altså billetten ut

9400804812_f39f5dbda6_c.jpg


9398039687_d27975015f_c.jpg

The HARUKA!!!

9400804754_7a43638fa2_c.jpg

Utenfor Kyoto jernbanestasjon

9398039567_c548398bcb_c.jpg

Ikke topp moderne, men absolutt brukbart

9400804286_4f6bf593c3_c.jpg


9400804560_ca9f163fc8_c.jpg

Perfekt beliggenhet

9400804466_a41fb56c07_c.jpg

Atrium

9398039289_f7de6b4091_c.jpg

Kyoto Hotel Okura

Krøp til køys ganske tidlig, men jeg fikk ikke sove. Endte med at jeg ble sittende å se på japansk tv shop.

9400803726_ca16b45aa5_c.jpg

Uten tvil verdens beste hageslange! Kan gjøre absolutt alt! X-HOSE!

Andre og eneste dag i Kyoto ble brukt til en morgenjoggetur langs elven like ved hotellet. Besøkte også hagene rundt Kyoto Imperial Palace. Høydepunktet i Kyoto må ha vært Kinkaku-ji, bedre kjent som The Golden Pavillion. For å komme hit tok jeg bussen. Busstoppet var like ved hotellet og bussen går direkte til Kinkaku-ji. Jeg gikk av et stopp for tidlig, men klarte heldigvis å komme meg på rett vei. Etter å ha besøkt tempelet tok jeg likeså godt en tur opp til Ryoan-ji (japansk rock garden). Hvis du ikke er spesielt interessert i dette ville jeg ha hoppet over det. Litt skuffende at det var så lite. Etter dette valgte jeg å ta bussen tilbake til sentrum for litt shopping før jeg reiste tilbake til hotellet og sjekket ut. Taxi tilbake til Kyoto jernbanestasjon. Dette er forresten et imponerende byggverk.
 
9400803148_52d4926cec_c.jpg

Kamo elven

9400803898_8fb34aa491_c.jpg

City Hall er nærmeste nabo til Okura

9400800540_01b15d53eb_c.jpg

Imperial Palace

9398038763_b679df4a2e_c.jpg


9398038593_bd8ab3ba33_c.jpg

The Golden Pavillion

9400803558_48c93ef97f_c.jpg

Close-up

9398038379_d3e81ca856_c.jpg

”Pharaoh of the fish”

9400803350_ba31702148_c.jpg

Ryoan-ji tempelet

9400802480_e735978e5d_c.jpg


9400803262_8f64f5bcd4_c.jpg

Fis Building

9400803234_4a3cee7847_c.jpg

Utrolig rent overalt

9398037775_a102ac6559_c.jpg

Museum

9400802774_de81befc19_c.jpg


9400800430_b448e0dd50_c.jpg


9400802136_4ee040e1ec_c.jpg

Kyotos shoppingdistrikt

9398036799_b23f18ed25_c.jpg

Kyoto Station. Enorm

9398036599_06852fc6a1_c.jpg
 
Mellom Kyoto og Osaka kjøpte jeg en enkelbillett på Shinkansen. Planen var egentlig å ta billigste toget til Osaka pga. studentlommeboken, men hvattahell. Er man først i Japan så er vel Shinkansen et must.

9398035225_a47dd3b172_c.jpg


9398036253_a30d39e56f_c.jpg


9398036171_907918bc08_c.jpg

Hikari rute 473

9400801126_b4172af675_c.jpg

3+2 seating. Litt sånn som MD80 :)

9398036073_82dd3d15f7_c.jpg

Safety card, Shinkansen

9400800690_e10a5306ee_c.jpg

JR700

http://www.youtube.com/watch?v=EDo8FEtei9E
Helt rått hvor fort det gikk! Det er ikke så langt mellom Kyoto og Osaka så toget kom ikke en gang opp i toppfart! Money. Well. Spent.

Så var det Osaka som stod for tur. Shinkansen gikk kun til Shin-Osaka. Derfra ble det t-bane til Shinsaibashi hvor Hotel Nikko lå. Ordentlig styr med to stk kofferter og en weekendbag på slep opp og ned trapper på t-banen. Ville valgt taxi neste gang. Hotell er jo som kjent relativt dyrt i Japan og Osaka var ikke noe unntak. Jeg hadde fundert i en god stund før jeg bestemte meg for Hotel Nikko. Bestilte det billigste rommet de hadde. ~20 kvm blir lite, men beliggenheten var igjen hovedgrunnen til at jeg valgte dette hotellet. Shinsaibashi er perfekt for shopping og den slags og har ellers mye å by på. De store internasjonale hotellkjedene finner man hovedsakelig i Umeda, noen t-banestopp nordover i byen.

9398005809_a31248e96f_c.jpg

Kraftig nedgradering

9400771234_5a1ae4d59e_c.jpg

Utsikten fra rom 2318

9398025303_ab1076a85c_c.jpg

Det obligatoriske toalett-bildet

9398006977_a91279fd21_c.jpg

Hotel Nikko

9398007283_3219c5535d_c.jpg

En ordentlig nøkkel. Okura hadde også nøkkel i stedet for nøkkelkort

9398028093_c11207d847_c.jpg

I lobbyen hadde Thai reklame for en konkurranse eller promotion de hadde gående. Japan er et ganske viktig marked for Thai Airways
 
9398025105_6b68086f8e_c.jpg

Det regnet den andre dagen, men heldigvis har man en hel verden under bakken også. Man kan nesten nå alle steder ved å gå gjennom de underjordiske kjøpesentrene som ligger ved t-banestasjonene.

9398028167_7f5ede5bcc_c.jpg

En arkade i Shinsaibashi

9400792902_39100cdded_c.jpg

Du finner de fleste europeiske og amerikanske merkene her

Umeda Sky Building ble besøkt. En ganske unik bygning med to rulletrapper som tar deg det siste stykket opp.

9398028759_60807110ba_c.jpg


9398028585_11057c0ee6_c.jpg

Rulletrappen som tar deg opp til utsiktplattformen

9400794034_25a6773cea_c.jpg

Utsikt fra Umeda Sky Building. Grått vær ødela litt for fotograferingen

9398029187_0e22640106_c.jpg


9398028931_e6e1ea32cd_c.jpg

Gate Tower Building

9400793408_e02431de6d_c.jpg


Siste dagen ble brukt til å besøke Osaka Castle Park. Var heldigere med været denne dagen.

9400792446_209b0d4918_c.jpg


9398027513_ebebed209c_c.jpg

Ytre vollgrav

9398027407_68a2c40069_c.jpg


9398027277_896af7c6ea_c.jpg

Mange kinesiske turister og duer. Vet ikke helt hva som var verst.

9400791988_2ed4baeaa5_c.jpg

Selve slottet. Tok ikke turen inn
 
9398027369_9dd5fda6a5_c.jpg

En ANA B777 gjør seg klar for landing. Masse flytrafikk over parken. Itami, som er Japans tredje mest trafikkerte flyplass, ligger ikke langt unna.

9398026857_fb70ed8791_c.jpg

JAL B777

9400790638_0b3a3f4239_c.jpg


9398028973_74f59eb0ef_c.jpg


9398025113_2c9441fd5d_c.jpg

Shinsaibashi

9398025539_09a039b10a_c.jpg

Namba Parks. Stort kjøpesenter med parkanlegg på taket

9398025369_12cc31198a_c.jpg


9398025975_fa80948f0f_c.jpg


9400791226_d09972a4b0_c.jpg

Sykkelparkering. Aldri sett dette før

9398026187_b3c7127de2_c.jpg

Umeda. Hovedsakelig et forretningsstrøk, men det skal visst være en del nattklubber og utesteder der også

Osaka var en spennende by. Jeg merket godt at tempoet her var mindre hektisk enn i Tokyo. Alt i alt en fin by og som vanlig i Japan, var alt rent, pent og på stell.

9400793364_7ef938fa91_q.jpg

9400793272_159f82391b_q.jpg

9398028333_57c0f3da4c_q.jpg

9398028231_e4b59af9fc_q.jpg



Neste dag var det bare å sjekke ut og ta taxi til Tennoji togstasjon for Haruka Express. ”Ekspressen” gikk utrolig sakte på veien tilbake. Vi var sjelden over 50 km/t på mesteparten av strekningen. Det var ingen forklaring på hvorfor det gikk så sakte. Hadde mer enn nok av tid så det gjorde for så vidt ikke noe.

9398024775_6231f6c572_c.jpg


Check-in ble gjort i F skranken til Thai. Jeg ble spurt flere ganger om jeg faktisk skulle fly F av de som ”passet” på køen. Da jeg spurte om fast-track ble jeg sent til crew-line. Selvfølgelig hadde jeg ikke tilgang her og ble sent tilbake til den vanlige køen. Jeg syns det var dårlig gjort av TG personale å sende meg dit. Etter at sikkerhetskontrollørene hadde forsikret seg om at min negleklipper ikke var farlig og kunne medbringes, bar det til Thai sin Royal Orchid Lounge rett ved gate 5. En minilounge uten noe å særlig å spise på. Eget området for F pax innerst i loungen. Ikke helt den store opplevelsen. Utsikt var det dog bra med. Etter hvert ble det så kjedelig der at jeg heller gikk ut for å kikke litt på duty free tilbudet.
 
TG623
Boeing 747-4D7
HS-TGW "Star Alliance" "Visuthakasatriya"
c/n: 27724 | 16.2 år


I ukene frem mot avreise hadde denne ruten blitt operert med den nye 9F konfigurasjonen til Thai. I følge flightradar24 hadde så mye som 90 % av alle flightene den siste mnd blitt flydd med denne konfigurasjonen. Selvfølgelig endret dette seg når jeg skulle reise. Endte opp med forrige generasjon seter, altså den med 10F.

9398113405_9f022a0939_c.jpg

BP

9400879536_76fda2b68e_c.jpg

HS-TGW venter ved gate 4

9400879424_12554a03a4_c.jpg

Cathay Pacific A333 til HKG på nabogate

Boarding ble utsatt med 20 min. F/C/*A Gold og familier med barn kunne boarde først. Som man kan forvente i F var det all smiles ved ombordstigning. Jeg hadde sete 1A på denne turen. Jeg syns egentlig det blir litt kjedelig da man sitter å stirrer rett inn i en vegg. Ble overrasket hvor godt vedlikeholdt maskinen var. Ingen tegn til slitasje på stoler og liknende. Kabinkofferten min fikk ikke plass i hyllen over og måtte plasseres i skapet helt foran. Er det forskjellige størrelser på hyllene på 747? Jeg hadde nemlig ikke noe problem med å få plass til kofferten i Asiana sin jumbo. Purser kom og sa hei og jeg gikk nok en gang for OJ som forfriskning. Champagne var selvfølgelig tilgjengelig også ;) Kun tre pax, meg inkludert, på denne 5 timer og 10 min lange flyturen.

9400878986_8b224f77a6_c.jpg

Forrige generasjon F. Fortsatt veldig gode å sitte i

9398113303_3dd944485d_c.jpg

Ble sete 1A på denne turen

Take-off skjedde fra bane 06R mot nordøst før vi satte kursen sørvestover. Vi fløy øst for Taiwan og fortsatte over Sør-Kina-havet, inn over Vietnam og Laos.

9398278279_d7ef62fbae_c.jpg

Kansai
 
Når vi hadde kommet opp i akseptabel høyde ble lunsj/middag servert. Til måltidet valgte jeg et par episoder av Modern Family. Jeg er litt usikker på om kaviar var en del av serveringen. Uansett, jeg gikk rett på hovedrett som var kylling i grønn curry med ris. Litt ost og frukt til dessert og jeg var stappmett. Hadde egentlig tenkt til å stå over kake, men da de kom rundt med en hel Schwarzwälder Kirschtorte var det vanskelig å takke nei. Is fra Häagen Dazs ble også delt ut i løpet av turen. Husker ikke alle tre alternativene de kunne tilby, men jeg gikk for cookies and cream.

9408011855_ae5a75cb71_c.jpg


9400878122_99a294e379_c.jpg

Et mørkt bilde av setet

Egentlig en kjedelig flytur, fordi kabinen ble mørklagt kort tid etter matserveringen. Så da satt man der i mørket da. Dette var ved lunsjtider så man har jo ikke lyst til å legge seg å sove heller. Japaneren som satt i 2A lå og sov hele turen derimot…

9400878230_f3a2648810_c.jpg

42 min til landing og fortsatt mørklagt kabin…

9400878080_eb544bcab9_c.jpg

Kontrollpanelet

9398113799_49bf7b5f04_c.jpg

Gikk en tur opp i andreetasje for å kikke litt

9398112483_e8262b619d_c.jpg

Endelig litt lys!

9400877866_61272fc835_c.jpg


9400877800_1a83695b7c_c.jpg


9400877480_afd7028939_c.jpg

Touch down! Over tre år siden sist gang, Thailand

Landingen i Bangkok ble på bane 19L og vi parkerte på en av innenlandsgatene. Derfra ble det en egen Hiace for oss tre i F inn til den internasjonale delen. Raskt gjennom passkontrollen siden det var sånn ca ingen der. Bagasjen trengte man ikke tenke på da Thai sine ”bell boys” ordnet alt. Da bagasjen var lastet på tralla var det bare å sette kursen opp til avgangshallen igjen for min neste flight til Khon Kaen. Fra jeg gikk av flyet til jeg satt i innenlandsloungen, tok det kanskje 30 min. Ikke så verst. Det eneste negative med å ha noen til å ta hånd om bagasjen var at de også tok av bagasjetaggen og kastet den. Sikkert fint for de ytterst få her i verden som ikke samler på bagasjetagger, men for resten av oss er det ikke det :colgate:

9398112917_1c77729477_c.jpg

Var bare å sette seg ned å vente på bagasjen

Innenlandsloungen til Thai er ikke så mye å skryte av, matmessig. Satte meg i ”Garden zone” med litt drikke og kyllingpai.

9400878388_2716073b49_c.jpg

Loungen ligger på ”feil” side av piren for oss som liker å se på fly
 
TG046
Airbus A300B4-622R
HS-TAZ "Srisubhan"
c/n: 787 | 15 år


For den korte 40 min turen opp til Khon Kaen hadde jeg ingenting utsette på service. Et måltid bestående av salat, kyllingfilet med potetsalat og thailandsk dessert, samt en runde med te og kaffe klarte de å servere en nærmest fullsatt Business Class (46 seter). Bra gjort!

9398134793_89269c74b1_c.jpg

HS-TAZ er Thais nyeste A300. Levert 30. november 1998

9400922552_2f382139a1_c.jpg

Sete 12J

Thai har de siste årene parkert mange A300 og har per dags dato kun igjen seks maskiner. Glad for at jeg fikk prøve den en siste gang før de forsvinner :)

Vel fremme på Khon Kaen flyplass var det bare å finne frem til Avis og bestille en taxi til neste dag. Deretter shuttle inn til Pullman Khon Kaen Raja Orchid Hotel. Må være en av de lengste hotellnavnene jeg har sett. Som Accor Platinum fikk jeg både upgrade og velkomstgave. Hotellet var tidligere et Sofitel, men har nå blitt rebrandet til Pullman.

9400927940_870a739f2d_c.jpg

Gammeldags rom, men det funker

9398158835_8197b4f596_c.jpg

Velkomstgave

9400925334_a04c701e0c_c.jpg

Velkomstbrev

9398161489_3dfe934215_c.jpg

God seng

9409233572_651c688e98_c.jpg

Utsikt over Khon Kaen. Bybildet vil forandre seg de neste årene ettersom det skal bygges flere high-rise condominiums der. Dette er den største byen i Nordøst-Thailand, aka Isaan
 
De neste fire dagene ble tilbrakt hjemme hos bestemor med besøk fra onkler, tanter og søskenbarn. En av dagene reiste vi til grensen mellom Thailand og Laos, men tok ikke turen over siden det er så mye styr.

Noen bilder fra landsbygda:

9409257048_2bcc4b69e2_c.jpg

Bestemor viser vei ut til rismarkene

9406496323_20944a91a2_c.jpg


9409249602_1450c5e2d6_c.jpg

Sukkerplanter

9406492773_6a47045ae7_c.jpg

Storm som bygger seg opp

9409258608_d4b66139af_c.jpg

Thailandsk traktor

9409248478_422d14668a_c.jpg

Tempelet i den lille landsbyen

9409244568_c395fa09d3_c.jpg

Nesten hver landsby har eget tempel. Pengene til å bygge det kommer hovedsakelig fra innbyggerne selv

9406489611_9bfca09343_c.jpg

Dette dyret fulgte etter meg da jeg prøvde å ta bilder av tempelet

9406503993_cff478faaa_c.jpg

Mekongelven er verdens 12. lengste elv. Den har sitt utspring i Tibet og renner gjennom Kina, Burma, Laos, Thailand, Kambodsja og Vietnam før den renner ut i Sør-Kina-havet.

9409263718_a96e9d2d61_c.jpg

Vennskapsbroen over Mekongelven, til Laos

9409264376_3718cdfcbb_c.jpg

Tante, kusine, bestemor og meg

9406501895_9d5aeaea44_c.jpg

Lao GSM
 
Så var det Bangkok som sto for tur. Fra Khon Kaen er det totalt fire daglige avganger til Bangkok. Ettermiddagsavgangen var den eneste som passet, men denne var dessverre satt opp med en kjedelig Boeing 737-400. Kom til flyplassen altfor tidlig og jeg kunne nesten ha rukket avgangen med A300. Check-in åpnet ikke før to timer før avgang så da var det bare å sette seg ned å vente i kaffesjappa.

TG043
Boeing 737-4D7
HS-TDG "Kalasin"
c/n: 2481 20.2 år


Da jeg endelig fikk sjekket inn gikk jeg rett til Thai sin lounge. Ja, de hadde faktisk lounge der. Matutvalget begrenset seg til litt snaks og pai, men jeg hadde ikke forventet så mye heller. Ikke noe vindu i loungen og aircondition sto på -20 sånn ca. Thaier liker å ha det kaldt inne, gjerne 18/19 grader, men med en gang gradestokken kryper ned til 22 grader ute, skal boblejakken og lua på.
a24KV.png


Ikke så mye å si om denne korte turen ned til Bangkok. Alle 12 setene i Royal Silk var opptatt og jeg tror economy var stappa også. Til mat fikk vi faktisk pølse og potetmos…

9406569855_3e68572843_c.jpg

Første rad. Thai har 2+2 i sine griser. Bedre enn hva som tilbys intraeuropeisk.
 
Taxi fra Suvarnabhumi til Radisson Suites Sukhumvit soi 13. Ble sittende i rushen i 40 min på strekningen Makkasan til Ploenchit…
Helt ok hotell. Stort rom med egen stue. Strømmen hadde gått i området da jeg kom til hotellet så det var litt mørkt. Bassengområdet ble renovert da jeg var der så ikke mulig å bade, men de hadde ordnet slik at gjester kunne få bruke bassenget til et annet hotell. Helt håpløst å gå fra hotellet til Sukhumvit siden det ikke finnes noe fortau langs denne soien.

9400949620_1ef8ee7929_c.jpg

Stue

9398183825_cdecb74e91_c.jpg

Soverom

Første kveld i Bangkok ble tilbrakt på Horizon@Heaven@Zen@CentralWorld@.... Se bildet

9398179335_9fedfcac07_c.jpg


9398180527_fee19646ec_c.jpg

Flott utsikt over Bangkok

9398181909_c34e9a9436_c.jpg

En drink med masse is som smelter og blander ut alkoholen slik at jeg kan drikke den

Etter to netter på Radisson Suites flyttet vi til Sofitel So. Et ganske nytt hotell rett ved Lumpinee Park. Hotellet har fire forskjellige romtema; metall, vann, jord og tre. Rommet vårt hadde jordtema. Merkelig nok var rommet helt blått. Det var nytt, hipt, fresht og alt det der, men det var også utrolig mørkt. Hotellfasilitetene var det derimot ingenting å si på. Flott utsikt over parken og byen fra bassenget i tiende etasje. Bra treningsrom og sauna/steamrom. Spiste på restauranten Park Society og tok også litt å drikke i baren Hi-so som ligger på taket.

9398191217_4414a0f8cf_c.jpg

Selve hotellet sett fra gatenivå

9398196987_c2bc11904e_c.jpg

Hovedlobbyen i syvende etasje. Det er en lobby i første etasje også, men check-in og check-out foregår i syvende

9398192841_d7e3d5265c_c.jpg

Ettermiddagene ble tilbrakt her

9400959474_8f0ca55d49_c.jpg

Ikke oppvarmet basseng. Høres rart ut å ville ha det i Bangkok, men det ble faktisk litt for friskt for min del. De kunne i det minste ha varmt vann i boblebadet syns jeg

9400960112_78d293a12d_c.jpg

Infinity edge pool

9400960650_0636228068_c.jpg

Fra Hi-so

9400961374_3ea46f59af_c.jpg


9400962994_8e600c97fc_c.jpg

Albinohest med horn. Aldri sett det før

9400965820_e1c5d8ec1d_c.jpg

Super frokostbuffet i frokostrestauranten Red Oven. Vi fikk forresten gratis frokost under hele oppholdet.

9400966324_682009e19c_c.jpg


9400951106_6b400d781f_c.jpg

Litt for mørkt. Ville ha spurt etter rom i vann- eller tretema neste gang

9398197007_0b21e51cb0_c.jpg

Burger

Alt i alt et veldig bra hotell. Hjelpsomme og hyggelige ansatte i unike uniformer.
 
Noen bilder fra Bangkok for de som er interessert

9400956182_c7027c84a1_c.jpg


9398211443_c3366a7733_c.jpg

Nye W hotell

9398211501_a4f349edff_c.jpg

”Bangkok – Venice of the East”

9407394321_f1a9ddb0ea_c.jpg

Alltid masse trafikk her

9398198699_c154449c5b_c.jpg

Liggende Buddha

9410146214_486bdbcf12_c.jpg

Wat Pho

9407376371_b7de2f485b_c.jpg

Benjasiri Park

9410135504_eb18be179f_c.jpg


9410136354_352d244695_c.jpg

Møtte på denne søte krabaten i parken

9407380791_b0b8c3ca2d_c.jpg


9410141266_ab6d20d600_c.jpg

Ancient Siam i Bang Na

Hadde også en natt på The Continent Hotel. Ganske nytt hotell som ligger rett ved Asoke BTS og Sukhumvit MRT. Merker at man blir litt ødelagt etter først å ha bodd på et bra hotell for så å komme til et hotell som er greit. Småting som jeg ellers aldri ville ha brydd meg om blir irriterende, sånn som at det var litt rot ved check-in og at det bare var to heiser i bygget.

9407372329_0356cb6bc5_c.jpg

Hotellbygget

9398211609_76f53d8c8b_c.jpg

Nytt rom

9400977068_000faf3248_c.jpg

Man kunne høre Skytrain hver gang det passerte

9398210535_e914e0d092_c.jpg

Fra svømmebassenget

9400975408_ca4ff8e711_c.jpg


Next up er Burma!
 
Back
Top