Fra "Fly smart" til "Mr. Bissniss"

  • Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Jeg har ikke fløyet mye DY på innenriks, men min erfaring er at DY slipper folk ombord etter setenummer når det er mange passasjerer ombord. Det har jeg ikke opplevd på SAS på innenriks noensinne, kun endel steder i utlandet og av og til fra OSL og ut i Europa. Det gjør det langt smidigere å gå ombord. På innenriks er DY fullt på høyden med SAS synes jeg.
 
Denne svadaen tror ikke en gang du på...;) Det å tilby både vått og tørt for kjøp toppet med gratis frokost og kaffe/te er noe jeg ihvertfall setter stor pris på. I stresskofferten finner du sjelden en matpakke.....

Når SAS tilbyr en mye mer sømløs reise (som er mye mindre stress enn å si Nei takk dersom man ikke ønsker mat ombord :rolleyes:) med fast track, mye bedre teknologi og bedre frekvens på alle ruter, er det kun en ting DY kan kjempe på: Pris! Det kan av og til bite deg i ræva. Husker godt da jeg og tidligere sjef var på dagstur i Stockholm. Han skulle spare bob og fly DY. Vi ankom Sky City og møtet var ferdig lenge før det var planlagt, rundt kl 1300. Neste DY fly??? Det gikk i halv seks tia på ettermiddagen. Da bar det rett i SAS billettkontor slik at vi kom oss hjem 3 timer før DY...

Skomaker, bli ved din lest. Sats på å åpne alle avhull rundt om i Europa med ukentlig frekvens...


Den siste uttalelsen din her faller på sin egen urimelighet og det vet du selv Tommy 777;) DY nærmer seg 50 % av markedet i Norge ( ifølge Avinor ) og med frekvenser og enkeltheten i produktet så er det absolutt en verdig konkurrent til SK. "Enkelt, direkte, relevant":D
 
Ja, når man baserer oppstarten sin på lærlinghjelp som tjener 6K i mnd som deretter går opp til 18K, er det klart at DY har en stor fordel.. De har ikke ansatte som er vant til å tjene bra som nå tjener mindre. Noe vi alle har vanskelig for å akseptere


Dette er jo også totalt feil og viser at du har mangel på kunnskap på dette området rett og slett. Da er det bedre og la være og poste innlegg. Oppstarten med Boeing 737 i 2002 skjedde med ansatte fra Fokker50 operasjonen og det var faktisk gamle BU som kjørte de første kabinkursene for DY. Lærlinger ble rekruttert på et mye senere tidspunkt. I mellomtiden har DY tiltrekket seg erfarne og flinke medarbeidere i kabinen fra både WF, NB, Charterselskapene og ditt elskede SK:colgate:
 
Jeg synes det er merkelig at du må stå en "evighet" i kø for å gå om bord
i en DY maskin Flightdeck, når de starter ombordstigning 10-12 minutter før avgang (med turnaroundtid 20 min), og boarder fra 2 sider. Om du setter deg ned og venter til alle de ivrigste har passert gaten, så slipper du jo å stå i kø i det hele tatt. Jeg skjønner meg ikke på alle de som spretter opp med en gang flyet parkerer, og blir stående og trykke ved skranken mens paxen deboarder og maskinen blir cleanet.

Jeg reiser innenriks hver uke, både med SAS og Norwegian, og min erfaring er at SAS har en mye bedre organisert ombordstigningsprosess, særlig siden det er mulig å gå ombord gjennom egne sluser. Hos Norwegian blir det bare et folkehav på fulle avganger - mens man hos SAS har mulighet til enkelt å "snike" seg unna. Er sikker på at Norwegian etter hvert vil adoptere et slikt system.
 
Jeg står heller aldri i kø når jeg skal på et fly, uansett om flyselskapet heter SK, DY, KL eller DK. Reiser meg ikke før jeg kan gå rett på gaten og levere boardingkort uten å stå i kø, uansett om jeg reiser på ID eller vanlig billett. Benplassen er LITT bedre på OSL enn på noe flyselskap jeg noengang har fløyet med. Jeg er heller ikke blandt dem som sitter på rad 30, og nesten ikke kan vente med å ta av sikkerhetsbeltet for å stå i midtgangen mens jeg venter på at 150 andre mennesker skal komme seg av flyet. Det virker som om enkelte tror de mister sin plass i køen ut av flyet hvis de ikke står der med en gang flyet har stoppet :D
 
Jeg har ikke fløyet mye DY på innenriks, men min erfaring er at DY slipper folk ombord etter setenummer når det er mange passasjerer ombord. Det har jeg ikke opplevd på SAS på innenriks noensinne...

Nåja, jeg har da sett Mats Jansson & Per Arne Watle bli stoppet i rundellen på BOO da vi skulle med Osloflyet...
Spurte etterpå SGS-mannen om han visste hvem han nettopp hadde holdt tilbake, og fikk klar beskjed om at her boardet man de som skulle sitte "bak" først så fikk stresskoffertene forran fint vente! Og de gjorde jammen ikke forskjell på folk ^_^

Men det er dog opp til hver enkelt ansatt å stille inn gate-reader til å ikke akseptere enkelte passasjerer!

E!
 
Lenge siden jeg har fått meg en så god latter som etter disse inleggene:=) Dere rakker ned på hverandre som dere skulle vært politikere i en valgkamp=)
 
Lenge siden jeg har fått meg en så god latter som etter disse inleggene:=) Dere rakker ned på hverandre som dere skulle vært politikere i en valgkamp=)

Satt akkurat og tenkte det samme selv. Blir litt sånn "pappaen min er sterkere enn pappaen din" preg over dette, forskjellen er at den diskusjonen vanligvis foregår i barnehager :)

Minner litt om noen diskusjoner på Boarding.no når NAS startet opp for noen år siden.
 
Jaja, jeg gidder ikke å engasjere meg i en diskusjon om diskusjonen. Det var i alle fall et behov for å diskutere dette uansett hvor banalt temaet måtte være og da er det bra det kommer opp.
 
Kanskje vi kan pröve oss litt mer on-topic???

Jeg tror DY har som jb1 har nevnt det, pa sine Europa-ruter kun en sma antall ruter hvor de virkelig kjemper med SAS og andre selskaper om Business pax. Det er disse ruter hvor de kan tilby 2 eller mere frekvenser pa hverdager og flyr til flyplasser som er naere til byen eller inne i byen. De ruter som flys ikke daglig, er mere turist-orientert, mens det heter ikke at du kan ikke booke deg som "Mr.Bissniss" med dyre billetter for disse flighter.

DY sin satsing started egentlig en god del tidligere og vi ser egentlig at de bare stadig utvikler sig til en mer vannlig nettverkselskap. De har skiftet fra Beavais og Ciampino til dyrere flyplasser, de har en del ruter fra LGW.
De reserverer de förste radene i flyene til de pax som er "Mr./Mrs. Bissniss". Dette er helt som alle andre nettverkselskaper gjör. Trolig kommer de a tilby gratis kaffee eller noe til disse kunder i fremtida. Det er bare en logisk fremföring av denne prosessen vi har sett i de siste to arene, med gjennomsjekked bagasje, kombinerte legs etc.

Innenriks i Norge har DY pa de 3 sterkeste ruter kommet seg opp i naerheten av 50%. Kanske det vil overstige 50% en dag, hvem vet. Det vil finnes seg ruter hvor de volumer / antall pax er for sma a komme seg inn som konkurrent til SAS. Mens, jeg forventer at DY pröver seg pa 2-3 ytterligere innenlands-destinasjoner hvor de volumer er höyt nok.
 
  • Like
Reactions: TOS
1. Vi vil etterhvert kanskje se et enda tydeligere skille mellom noen få store, ekstremt rendyrkede lavprisselskaper (Ryanair, Easyjet) og selskaper som ligner mer og mer nettverksselskaper men med sine særtrekk (DY, Air Berlin etc)??

2. Mr. Bisniss sa i en annonse i DN denne uken at DY fløy til Moskva to (!) ganger i uken, jeg begynte å lure om DY i det stille hadde redusert kraftig, men av norwegian.no kommer det frem at de flyr fire. Er vel en typisk business- destinasjon dette hvor fire ukentlige er påkrevd, minst.
 
Ok, skal vi forsöke a svare pa dette:

1. Ja, helt sikkert vil Norwegian over tid skille seg fra mange andre lavpris selskaper. Riktig rendyrked er bare Ryanair, som driver sitt low-cost til spissen. EasyJet gar samme vei som Norwegian, mens uten at de tilbyr connexxions. De har lounge, pay-for-seat etc.
AB er en helt annen story. De ma finne for seg ut hva de vil vaere. Sa lenge driver de litt av hver og resultatene skuffer. Tendensen er likely at AB kjöper seg opp til en fullverdig nettverkselskap. Vil du diskutere dette, er det trolig bedre a starte opp en eget trad, fordi det blir en langt og omfattende tema.

2. Ikke legg for mye vekt pa antall turer til Moskva.
Det hva "Mr.Bissniss" skal fortelle deg ble dette "vi flyr deg direkte til Moskva !!".

Norge og Russia har ingen open-sky, mens en bilateral avtale, som regler pinligst eksakt hvem flyr hvor mye avganger, hvor mye seter til hvilke priser kan bli tilbydt. Meget restriktive er disse avtaler. Derfor vil antall frekvenser öke som Aeroflot öker. Bakideen i Bilaterals er dette: "Jeg har 50%, du har 50%". Kommer en aktör over 50%, ma han quasi gi disse intekter, som gar utover 50% til den andre aktör. Det finnes bilaterals med 40% : 60% splitting, mens ikke mange. Lufthansa sendte mange ar blanco-sjekker til Aeroflot. Fordi det samme bilateral finnes mellom Tyskland og Russia og flesteparten av pax'ene valgte LH uansett om SU flöy denne ruten eller ikke.
 
Jeg tror Richard og jb1 har gode poenger i forhold til at de mer rendyrkede businessdestinasjonene er de som har hyppig frekvens, samt at det ikke hindrer bisniss-reisende å booke på DY selv om de flyr sjelden til en destinasjon. Det som er spennende med DY er at de tilsynelatende velger ut destinasjoner som er tilpasset ulike kundegrupper (med ulike behov), og velger en frekvens som passer disse på en fornuftig måte. Man skulle selvsagt ønske at det var hyppige avganger til alle destinasjoner man kunne tenke seg å reise til, men DY som alle andre selskaper har begrenset kapasitet og må allokere denne kapasiteten på en mest mulig fornuftig måte.

Hva gjelder service og plass, så er min kommentar til det at det varierer stort også innen både DY og SK. Min flygning i dag med B738 fra OSL til ARN med SK var kjennetegnet med minst like lite plass som flygningen fra STN til TOS jeg hadde med DY for et par uker siden. Gratis servering (ikke kaffe eller te heller) var det ikke på noen av avgangene. Flyvert/-vertinnene er stort sett like hyggelige om det nå er DY eller SK. En stor fordel med SK er internettinnsjekk, fingervisning for ombordstigning, bruk av vendekorset, og SMS for oppdateringer om gate, avgangstid osv.. Jeg håper og tror at dette er noe som kommer også hos DY.
 
Dette er jo også totalt feil og viser at du har mangel på kunnskap på dette området rett og slett. Da er det bedre og la være og poste innlegg. Oppstarten med Boeing 737 i 2002 skjedde med ansatte fra Fokker50 operasjonen og det var faktisk gamle BU som kjørte de første kabinkursene for DY. Lærlinger ble rekruttert på et mye senere tidspunkt. I mellomtiden har DY tiltrekket seg erfarne og flinke medarbeidere i kabinen fra både WF, NB, Charterselskapene og ditt elskede SK:colgate:

Vet meget godt hvordan DY startet. Vet også at lærlingopplegget var en meget viktig del av DYs måte å spare kostnader på for ikke å tape enda mer penger på oppstarten.

Smart? Klart. Moralsk riktig? Helt klart ikke!!

Men det var ikke det som var poenget, men det skjønte du jo (ikke overraskende) ikke??
 
Den siste uttalelsen din her faller på sin egen urimelighet og det vet du selv Tommy 777;) DY nærmer seg 50 % av markedet i Norge ( ifølge Avinor ) og med frekvenser og enkeltheten i produktet så er det absolutt en verdig konkurrent til SK. "Enkelt, direkte, relevant":D

Dette er det du quotet:

Denne svadaen tror ikke en gang du på... Det å tilby både vått og tørt for kjøp toppet med gratis frokost og kaffe/te er noe jeg ihvertfall setter stor pris på. I stresskofferten finner du sjelden en matpakke.....

Når SAS tilbyr en mye mer sømløs reise (som er mye mindre stress enn å si Nei takk dersom man ikke ønsker mat ombord ) med fast track, mye bedre teknologi og bedre frekvens på alle ruter, er det kun en ting DY kan kjempe på: Pris! Det kan av og til bite deg i ræva. Husker godt da jeg og tidligere sjef var på dagstur i Stockholm. Han skulle spare bob og fly DY. Vi ankom Sky City og møtet var ferdig lenge før det var planlagt, rundt kl 1300. Neste DY fly??? Det gikk i halv seks tia på ettermiddagen. Da bar det rett i SAS billettkontor slik at vi kom oss hjem 3 timer før DY...

Skomaker, bli ved din lest. Sats på å åpne alle avhull rundt om i Europa med ukentlig frekvens...


Gå deg en runde og svar på innleggene istedetfor.... Dersom forretningsfolk kunne valgt hvilket flyselskap de ville uansett pris innenriks Norge, vet vi begge hvilket selskap de hadde valgt. Hvorfor velge DY?? Jeg finner kun en ting de er bedre på: Pris. Mindre service, dårligere teknologi, mindre tjenester..

Og når det gjelder forretningsreisende til Europa er det ikke vits å ta en debatt engang..
 
Uansett hva som skrives og ikke skrives, mitt poeng har hele tiden vørt at DY gir SK fullverdig konkurranse på rutene i Sør Norge for både forretningsreisende og fritidsreisende. Hvorfor tror du SK øker frekvenser TRD-OSL? Jo fordi de ser at DY tar stadig mer av kaka.

Men greit, for deg er DY charterlight til avhull i Europa, og da lar vi diskusjonen være med det;)
 
Dette er det du quotet:

Denne svadaen tror ikke en gang du på... Det å tilby både vått og tørt for kjøp toppet med gratis frokost og kaffe/te er noe jeg ihvertfall setter stor pris på. I stresskofferten finner du sjelden en matpakke.....

Når SAS tilbyr en mye mer sømløs reise (som er mye mindre stress enn å si Nei takk dersom man ikke ønsker mat ombord ) med fast track, mye bedre teknologi og bedre frekvens på alle ruter, er det kun en ting DY kan kjempe på: Pris! Det kan av og til bite deg i ræva. Husker godt da jeg og tidligere sjef var på dagstur i Stockholm. Han skulle spare bob og fly DY. Vi ankom Sky City og møtet var ferdig lenge før det var planlagt, rundt kl 1300. Neste DY fly??? Det gikk i halv seks tia på ettermiddagen. Da bar det rett i SAS billettkontor slik at vi kom oss hjem 3 timer før DY...

Skomaker, bli ved din lest. Sats på å åpne alle avhull rundt om i Europa med ukentlig frekvens...


Gå deg en runde og svar på innleggene istedetfor.... Dersom forretningsfolk kunne valgt hvilket flyselskap de ville uansett pris innenriks Norge, vet vi begge hvilket selskap de hadde valgt. Hvorfor velge DY?? Jeg finner kun en ting de er bedre på: Pris. Mindre service, dårligere teknologi, mindre tjenester..

Og når det gjelder forretningsreisende til Europa er det ikke vits å ta en debatt engang..

Kan jeg spørre deg om hvor mange ganger du har flydd DY Tommy?
 
Back
Top