Fra "Fly smart" til "Mr. Bissniss"

  • Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
hmmmm konstaterer at de fleste krever kaffe og mat servering på en 45-50 minutters flytur, men jeg kan ikke se at noen syter over at det ikke eksisterer servering på flytoget fra Asker til Osl.......
 
Fra min opplæringsmanual:

"De mest lojale passasjerene er de som har opplevd god behandling ved en uregelmessighet".

Der har DY mye igjen å lære.....
 
Fra min opplæringsmanual:

"De mest lojale passasjerene er de som har opplevd god behandling ved en uregelmessighet".

Der har DY mye igjen å lære.....


Det tror jeg vi kan diskutere til det uendelige her, men jeg håper virkelig ikke at hukommelsen er så kort som det du der viser til. DY har i motsetning til SAS ikke hatt EN arbiedskomflikt som har gått ut over sine kunder og dette kan jeg garantere deg at de reisende husker meget godt, selv om SAS nå heldig vis har høy god vekst og mange reisende!
 
Jeg husker ennå kaosdagene før jul, der DY ba deg fikse hotell selv, og så (forsøke) å sende regning direkte til Norwegian, fremfor å skrive ut rekvisisjoner... SK var ikke perfekte de heller, men jeg ville følt meg bedre tatt vare på om noen skrev ut rekvisisjoner og ordnet hotell og alternativ transport, enn om noen sa jeg "kan ta toget hvis det er plass, og få billetten refundert, eller bo på hotell, og prøve å få Norwegian til å dekke det i eftertid"...
 
hmmmm konstaterer at de fleste krever kaffe og mat servering på en 45-50 minutters flytur, men jeg kan ikke se at noen syter over at det ikke eksisterer servering på flytoget fra Asker til Osl.......

Tog er tog, fly er fly... Du finner ikke kaffe, te el. på hverken lokalbuss eller lokaltog. Grunnen til at det er servering ombord i fly er at det er 3-4 ansatte som må være der uansett, kanskje smart å la dem gjøre noe annet enn å bare sitte der??

Men det er vel ikke det vi snakker som. Vi snakker om at et av selskapene har tilbudet, det andre ikke. Jeg vet ihvertfall at jeg setter pris på ekstra service, særlig før/etter en stressende dagstur..
 
En av de virkelig store forskjellene på Norwegian og SAS, er at Norwegian er elendig på gate handling. Hos SAS kan man bare bruke fingeren eller dra kortet i den ubemannede gjennomgangen, mens man hos Norwegian alltid må stå i lange køer.

Jeg er sikker på at Norwegian forbedrer slike systemer i løpet av de neste årene, men de ligger som vanlig et hestehode etter SAS...
 
Fingeravtrykk er på vei hos Norwegian trur jeg. Men elendig gate handling blir jo helt feil og si. Norwegian har mye kortere snu tider og får flyene ut på rute for det om.
 
Det tror jeg vi kan diskutere til det uendelige her, men jeg håper virkelig ikke at hukommelsen er så kort som det du der viser til. DY har i motsetning til SAS ikke hatt EN arbiedskomflikt som har gått ut over sine kunder og dette kan jeg garantere deg at de reisende husker meget godt, selv om SAS nå heldig vis har høy god vekst og mange reisende!

Ja, når man baserer oppstarten sin på lærlinghjelp som tjener 6K i mnd som deretter går opp til 18K, er det klart at DY har en stor fordel.. De har ikke ansatte som er vant til å tjene bra som nå tjener mindre. Noe vi alle har vanskelig for å akseptere
 
Hadde jo vært kjekt om Norwegian kunne tatt i bruk vendekorsene som allerede er der... Må vel bare implenteres i deres checkin system.
 
Fingeravtrykk er på vei hos Norwegian trur jeg. Men elendig gate handling blir jo helt feil og si. Norwegian har mye kortere snu tider og får flyene ut på rute for det om.

Mye kortere ? , og derfor ligger konstant med en punktlighet 5-10% under SAS på OSL ?
 
Fingeravtrykk er på vei hos Norwegian trur jeg. Men elendig gate handling blir jo helt feil og si. Norwegian har mye kortere snu tider og får flyene ut på rute for det om.

Men pr. i dag har SAS et mye bedre produkt for forretningsreisende. SAS klarer også å snu flyene sine raskt, selv med service ombord
 
Fingeravtrykk er på vei hos Norwegian trur jeg. Men elendig gate handling blir jo helt feil og si. Norwegian har mye kortere snu tider og får flyene ut på rute for det om.

For passasjerer er snutiden uvesentlig. Som passasjer er det selve kvalliteten på boardingen som er viktig og selv om ikke SAS er blant Europas beste der, så er det en merkbar forskjell på SAS og DY, da i SAS sin favør.

Det eneste Dy oppnår ved sine korte turn-around er at de ikke klarer å ta igjen noe av forsinkelsene sine
 
Last edited:
Jeg husker ennå kaosdagene før jul, der DY ba deg fikse hotell selv, og så (forsøke) å sende regning direkte til Norwegian, fremfor å skrive ut rekvisisjoner... SK var ikke perfekte de heller, men jeg ville følt meg bedre tatt vare på om noen skrev ut rekvisisjoner og ordnet hotell og alternativ transport, enn om noen sa jeg "kan ta toget hvis det er plass, og få billetten refundert, eller bo på hotell, og prøve å få Norwegian til å dekke det i eftertid"...

Mitt inntrykk er uansett at begge gjør sitt ytterste for å tilretelegge for de reisende så langt det er mulig, men historien har vist både for SAS og DY at når uventede ting skjer, er det ikke alltid like lett å ivareta kravene til alle de individuelle reisende som er berørt, selv om tabloid avisene elsker å smøre opp fru Hansen som ikke fikk limmo og Hilton Hotel i London fordi hun ble to timer sen med SK eller DY.

Jeg tror der er skummelt å dømme den ene nord og ned for enkelthendelser (noe selskapene også har holdt seg for gode til etter mitt inntrykk) for i det neste øyeblikket er den andre utsatt for det samme.
 
Fingeravtrykk er på vei hos Norwegian trur jeg. Men elendig gate handling blir jo helt feil og si. Norwegian har mye kortere snu tider og får flyene ut på rute for det om.

Som forbruker bryr jeg meg ikke om Norwegian snur flyet på 20 eller 50 minutter. Det viktige er at ombordstigning går smidig og at jeg slipper å stå i evigheter i kø. Det må man dessverre stort sett hos Norwegian, mens det hos SAS er laget systemer så man kommer raskere ombord. Det burde Norwegian også ha vært opptatt av siden de tross alt har så korte snutider som du nevner.
 
Som forbruker bryr jeg meg ikke om Norwegian snur flyet på 20 eller 50 minutter. Det viktige er at ombordstigning går smidig og at jeg slipper å stå i evigheter i kø. Det må man dessverre stort sett hos Norwegian, mens det hos SAS er laget systemer så man kommer raskere ombord. Det burde Norwegian også ha vært opptatt av siden de tross alt har så korte snutider som du nevner.

Jeg synes det er merkelig at du må stå en "evighet" i kø for å gå om bord
i en DY maskin Flightdeck, når de starter ombordstigning 10-12 minutter før avgang (med turnaroundtid 20 min), og boarder fra 2 sider. Om du setter deg ned og venter til alle de ivrigste har passert gaten, så slipper du jo å stå i kø i det hele tatt. Jeg skjønner meg ikke på alle de som spretter opp med en gang flyet parkerer, og blir stående og trykke ved skranken mens paxen deboarder og maskinen blir cleanet.

Når det kommer til lærlingedebatten som igjen blir trukket frem i denne tråden, så kan jeg opplyse om at samtlige fra det første kullet som nå er ferdige, og som ønsket det fikk fortsette i Norwegian, og en god del av dem fikk også jobb direkte som kabinsjefer.

Det blir litt feil å sammenligne DY med SK i alle tilfeller. For det første er forretningsmodellen deres vidt forskjellige, og for det andre må en tenke på hvilken erfaring de SGS ansatte har i forhold til handlingen til DY, ihvertfall på OSL. Jeg synes det er helt fantastisk hvor langt DY egentlig har kommet når man tenker etter hvor lenge de har eksistert, og hvor fort de har ekspandert. Se bare på paxtallene som viser at de nærmer seg SAS Norge med stormskritt måned for måned. Det tilsier ihvertfall ikke at paxen er misfornøyd. DY har kommet som en frisk bris inn i norsk luftfart, og ja, de har fortsatt mye å lære og forbedre, men all ære for hva de har oppnådd frem til nå. Da er det bare opp til hver enkelt om en liker det eller ikke...
 
Jeg synes det er merkelig at du må stå en "evighet" i kø for å gå om bord
i en DY maskin Flightdeck, når de starter ombordstigning 10-12 minutter før avgang (med turnaroundtid 20 min), og boarder fra 2 sider. Om du setter deg ned og venter til alle de ivrigste har passert gaten, så slipper du jo å stå i kø i det hele tatt. Jeg skjønner meg ikke på alle de som spretter opp med en gang flyet parkerer, og blir stående og trykke ved skranken mens paxen deboarder og maskinen blir cleanet.

Når det kommer til lærlingedebatten som igjen blir trukket frem i denne tråden, så kan jeg opplyse om at samtlige fra det første kullet som nå er ferdige, og som ønsket det fikk fortsette i Norwegian, og en god del av dem fikk også jobb direkte som kabinsjefer.

Det blir litt feil å sammenligne DY med SK i alle tilfeller. For det første er forretningsmodellen deres vidt forskjellige, og for det andre må en tenke på hvilken erfaring de SGS ansatte har i forhold til handlingen til DY, ihvertfall på OSL. Jeg synes det er helt fantastisk hvor langt DY egentlig har kommet når man tenker etter hvor lenge de har eksistert, og hvor fort de har ekspandert. Se bare på paxtallene som viser at de nærmer seg SAS Norge med stormskritt måned for måned. Det tilsier ihvertfall ikke at paxen er misfornøyd. DY har kommet som en frisk bris inn i norsk luftfart, og ja, de har fortsatt mye å lære og forbedre, men all ære for hva de har oppnådd frem til nå. Da er det bare opp til hver enkelt om en liker det eller ikke...

Enda en gang, det var jo ikke det som var poenget. Du har jo skjønt poenget: SK og DY er to vidt forskjellige produkter, SAS for business kunder, DY Charter substitute.

Og til slutt: DY nærmer seg ikke SAS Norge med stormskritt innenriks Norge..
 
Enda en gang, det var jo ikke det som var poenget. Du har jo skjønt poenget: SK og DY er to vidt forskjellige produkter, SAS for business kunder, DY Charter substitute.

Og til slutt: DY nærmer seg ikke SAS Norge med stormskritt innenriks Norge..

Det er det vel heller ingen som har påstått Tommy, selvom de også her tar
store jafs på de strekningene hvor de faktisk konkurrerer.
Om du mener at SAS er for business kunder innenlands i Norge, så må det
jo nesten være verdensrekord i dårlig produkt i forhold til hva man betaler for!
 
Prisene på norsk innenriks DY vs SK er stort sett like på fleksible billetter. Min tidligere arbeidsgiver som ikke hadde store volumet klarte lett å forhandle frem 15% rabatt slik at SAS ble mye billigere enn DY. DY tilbød ingenting rabatt til oss...

Så den rekorden for suverent dårligste business tilbud går nok rett over til deg, Rudolf ;)
 
Enda en gang, det var jo ikke det som var poenget. Du har jo skjønt poenget: SK og DY er to vidt forskjellige produkter, SAS for business kunder, DY Charter substitute.

Fantastisk mye charter som DY erstatter i rushtiden mellom Oslo og Trondheim/Bergen... Var det Ving som var store her før? ;)

Jeg er ikke enig i at det er to vidt forskjellige produkter på norsk innenriks. Det er, etter min mening, to marginalt forskjellige produkter på mange av rutene de betjener. Dette gjelder både en del av rutene innenriks (OSL-TRD, for eksempel) og en del utenriks ("sydenrutene").
 
Back
Top