Fra "Fly smart" til "Mr. Bissniss"

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Jeg vet i hvertfall at jeg setter pris på ekstra service, særlig før/etter en stressende dagstur..

Selv om det koster (ikke deg persolig) i praksis nærmere en tusenlapp ekstra (ja norsk hard valuta (=NOK, og ikke fjøsdollar=USD), så er en kopp kaffe og en halvråtten sandwich verdt det.........
Nisse, finnes ikke noen lounge på hverken LYR el TOS....

Neppe, i hvertfall ikke innenriks eller SAS flygninger under 2 timer... (men du fremhever vel betydningen av en europeisk flygning mellom OSL og CDG på 2t som langt viktigere eller en innriksflygning til LYR på nærmere 3t som stor forskjell?!????)

Last edited:
Jeg reiser som sagt innenriks hver uke og har reist vekselsvis med Norwegian og SAS - mye Norwegian i fjor høst og mye SAS i år. Det er ikke sånn at forskjellene mellom selskapene er enorme, men ingen kan være uenig i at SAS har en del flere avganger innenlands og på typiske forretningsdestinasjoner, har et fortrinn gjennom internettinnsjekk, gjør det lettere å komme raskt ombord og har nyere og finere fly.

SAS er bygget med utgangspunkt i de forretningsreisende, Norwegian med utgangspunkt i de lavprisreisende. Dette er merkes selvfølgelig - men forskjellene blir mindre etter hvert som Norwegian justerer konseptet sitt.

Og strengt tatt: det er særdeles få destinasjoner der Norwegian, ja faktisk ingen, der Norwegian tilbyr samme frekvenshyppighet som SAS. Du kan ikke skryte på deg å være flyselskapet for Mr. Bissniss når selv det mest grunnleggende mangler.

Last edited:
SAS er bygget med utgangspunkt i de forretningsreisende, Norwegian med utgangspunkt i de lavprisreisende. Dette er merkes selvfølgelig - men forskjellene blir mindre etter hvert som Norwegian justerer konseptet sitt.

Norwegian har en ting jeg setter pris på når jeg har møter som er rimelig godt planlagt (og det er de jo ofte): Oppkjøp.

Jeg kan kjøpe en rimelig billett til den avgangen jeg forventer å rekke og endre denne de relativt få gangene det blir endringer i planene. Det er betydelig billigere enn fullpris de fleste gangene, og aldri spesielt mye dyrere.

Uansett hva som skrives og ikke skrives, mitt poeng har hele tiden vørt at DY gir SK fullverdig konkurranse på rutene i Sør Norge for både forretningsreisende og fritidsreisende. Hvorfor tror du SK øker frekvenser TRD-OSL? Jo fordi de ser at DY tar stadig mer av kaka.

Men greit, for deg er DY charterlight til avhull i Europa, og da lar vi diskusjonen være med det;)

Og samtidig har du sikkert fått med deg at SAS øker sin frekvens mellom TRD-OSL kraftig. Eller "glemte" du å ta med det i sammenhengen? :rolleyes:

...økningen mellom OSL-TRD kan jo også ha noe med at dagens avganger ikke er nok for å dekke etterspørselen.

Kan jeg spørre deg om hvor mange ganger du har flydd DY Tommy?

Det kan du! I løpet av 03-04-05 og 06 fløy jeg DY minst 20-30 ganger pr. år.

Når gjorde jeg det og hvorfor:

Når DY var 500.- billigere enn SAS hver vei, valgte jeg DY i jobben når avgangene ikke forsinket reisen min. Tipper at 15-20% av mine reiser innenriks Norge gikk med DY i denne perioden (kan ikke huske 100%, men det ligger rundt der)

Så jeg har flydd DY mer en Hvermansen.

Det er for øvrig litt ironisk at Norwegian gjennomgående i denne kampanjen reklamerer for utenlandsruter og muligheten for å kunne gå rett til gate uten innsjekk når dette i praksis ikke går på ruter fra utlandet til Norge... Bare fra Norge til utlandet.

Back