Fra "Fly smart" til "Mr. Bissniss"

  • Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
I dag kjører Norwegian i gang en reklamekampanje i Aftenposten om Mr. Bissniss - kanskje et svar på SAS sin kampanje.
 
Joda, så den, men klarer ikke se hvilke av de fordelene DY drar frem man ikke kan gjøre med flex-billetter hos SAS :rolleyes:
 
Norwegian skal nok fortsatt bruke "Fly smart", men det er ingen tvil om at Norwegian jakter på flere forretningskunder. Som de har merket, kommer de ikke av seg selv. I starten kjørte de fullt og helt på pris og trodde at forretningsreisende ville tiltrekkes av de lave prisene. Det skjedde dog ikke, og i løpet av det siste året har jo flere grep blitt gjort for å tiltrekke seg flere fullprisreisende - så får vi se om de lykkes...
 
På internasjonale ruter må du jo ha dugg mellom øra for å velge Norwegian.. Stappa inn i en -300 der en liten sandwich og cola koster 70 bob. Ingen lounge, ingen fast track, ikke midtsetet blokkert, ingen servering selv med flex billett og sist men ikke minst, elendig frekvens.. Hva har DY å reklamere med? Kun en ting: PRIS og atter pris.

Så langt unna et forretningskonsept man kan komme...
 
På internasjonale ruter må du jo ha dugg mellom øra for å velge Norwegian.. Stappa inn i en -300 der en liten sandwich og cola koster 70 bob. Ingen lounge, ingen fast track, ikke midtsetet blokkert, ingen servering selv med flex billett og sist men ikke minst, elendig frekvens.. Hva har DY å reklamere med? Kun en ting: PRIS og atter pris.

Så langt unna et forretningskonsept man kan komme...

Ja disse dumme forretningsfolkene som til stadighet velger DY;)
 
Ja disse dumme forretningsfolkene som til stadighet velger DY;)

Er det egentlig så mange forretningsfolk som til stadighet velger DY på internasjonale ruter????

Jeg vil anta at det er en ganske marginal del av totaltrafikken deres.
 
Jeg vet ihvertfall hva jeg ville valgt... Jeg tror nok alle sammen er fullstendig enig når det gjelder internasjonale ruter
 
Hvis jeg skal paa en tur hvor f.eks. opplegget er spikret, vil jeg si at pris er viktigere enn frekvens. Folk som skal paa konferanser eller andre arrangementer/moeter hvor man vet naar man begynner og slutter vil i stor grad velge det billigste hvis rutetabellen passer. Mange firmaer passer noeye paa reiseutgiftene og vil velge det billigste hvis tidtabellen passer.
 
Ja, har du en konferanse ute i Europa som varer ei ukes tid er DY soleklart et alternativ;)

SAS bruker dog ofte å ha meget attraktive konferansepriser utover i Europa. Disse er alltid booket i V klasse, noe som gjør dette enda mer attraktivt.

Tipper dog at DYs kampanje her er ment på norsk innenriks...
 
På internasjonale ruter må du jo ha dugg mellom øra for å velge Norwegian.. Stappa inn i en -300 der en liten sandwich og cola koster 70 bob. Ingen lounge, ingen fast track, ikke midtsetet blokkert, ingen servering selv med flex billett og sist men ikke minst, elendig frekvens.. Hva har DY å reklamere med? Kun en ting: PRIS og atter pris.

Så langt unna et forretningskonsept man kan komme...

Til og med Sterling har ihvertfall egen innsjekk for flex-billetter. Og jeg vil ikke akkurat si at Sterling er noe å strekke seg efter...
 
Kampanjen har fortsatt de siste ukene, og den minst imponerende annonsen må vel være annonsen for flygningene til Russland, der det står at "vi flyr to ganger i uken til Moskva og St. Petersburg og har hyppige avganger til mange andre destinasjoner også". Ikke akkurat hyppig med to ukentlige avganger! Det litt rare er jo at de faktisk har fire ukentlige avganger til Moskva og tre til St. Petersburg i uken.

... og en ting til: det er ikke mulig å kjøpe full fleks-billetter på disse rutene. Litt selvmotsigende?
 
Last edited:
Hvis jeg skal paa en tur hvor f.eks. opplegget er spikret, vil jeg si at pris er viktigere enn frekvens. Folk som skal paa konferanser eller andre arrangementer/moeter hvor man vet naar man begynner og slutter vil i stor grad velge det billigste hvis rutetabellen passer. Mange firmaer passer noeye paa reiseutgiftene og vil velge det billigste hvis tidtabellen passer.

Dette er nok helt riktig observert. Mitt reisemønster er som oftest basert på fastlagte hendelser, slik at fleksibilitet ikke så ofte er påkrevet. Da er pris en viktig faktor, men som bosatt i Tromsø så vinner ofte SAS på pris når jeg skal ut av landet, bortsett fra når turen går til London, og det passer med avreise fra TOS/LON en lørdag eller en tirsdag. Pussig nok så har SAS kommet med meget gunstige gjennomgående priser fra TOS til LON etter at DY etablerte direkterute mellom TOS og LON...:D

Det er jo heller ikke slik at alle destinasjonene i Europa med DY har dårlig frekvens, men det er klart at det er en rekke som bare betjenes en/to ganger i uken, men dette gjelder vel også for en del SAS destinasjoner. Begrensninger på flyparken legger selvsagt føringer for hvor ofte/mye man kan fly.

Men jeg er jo enig i at DY sitt konsept ikke er et tradisjonelt business reise konsept, men som det hevdes fra flere så er også pris en viktig faktor for mange som reiser i forretningsøyemed. Når jeg fløy fra STN til TOS for et par uker siden (drøye 3 timers flytid), så føltes ikke det trangt (da satt jeg ikke ved nødutgang). Jeg har sittet minst like trangt ombord hos andre selskaper.
 
Hos DY kan man på innenriks i Sør Norge slappe av helt uten mas og kjas i kabinen med kaffekopper og salgsvogner og mange forretningsfolk slapper rett og slett av og puster ut etter en lang dag;)
 
Hvis man skal få overskudd igjen, så er vel kanskje mat og drikke ganske vesentlig også? ;)
 
Til utlandet konurrerer vel DY kun reelt om forretnigspax på rutene til Stockholm, København, Paris, Berlin, Düsseldorf, Warszawa og London. Alle disse har minst daglige avganger, de fleste flere enn én. Til resten av de typiske forretningsdestinasjonene er SAS eller andre selskaper klart sterkere.
 
Hos DY kan man på innenriks i Sør Norge slappe av helt uten mas og kjas i kabinen med kaffekopper og salgsvogner og mange forretningsfolk slapper rett og slett av og puster ut etter en lang dag;)

Hva har DY å tjene på det?
 
Hva har DY å tjene på det?

Kunder som kommer tilbake:D Stresskoffert faktoren øker meget på rutene i Norge! De kommer i takt som tilbudet vokser og på innland Norge har man et fullverdig tilbud til SAS på "trunkrutene" mellom de største byene.
 
Kunder som kommer tilbake:D Stresskoffert faktoren øker meget på rutene i Norge! De kommer i takt som tilbudet vokser og på innland Norge har man et fullverdig tilbud til SAS på "trunkrutene" mellom de største byene.

Denne svadaen tror ikke en gang du på...;) Det å tilby både vått og tørt for kjøp toppet med gratis frokost og kaffe/te er noe jeg ihvertfall setter stor pris på. I stresskofferten finner du sjelden en matpakke.....

Når SAS tilbyr en mye mer sømløs reise (som er mye mindre stress enn å si Nei takk dersom man ikke ønsker mat ombord :rolleyes:) med fast track, mye bedre teknologi og bedre frekvens på alle ruter, er det kun en ting DY kan kjempe på: Pris! Det kan av og til bite deg i ræva. Husker godt da jeg og tidligere sjef var på dagstur i Stockholm. Han skulle spare bob og fly DY. Vi ankom Sky City og møtet var ferdig lenge før det var planlagt, rundt kl 1300. Neste DY fly??? Det gikk i halv seks tia på ettermiddagen. Da bar det rett i SAS billettkontor slik at vi kom oss hjem 3 timer før DY...

Skomaker, bli ved din lest. Sats på å åpne alle avhull rundt om i Europa med ukentlig frekvens...
 
Back
Top