Fra en 737-300 til en 737-800 NG ?

ENZV

ScanFlyer Blue
Hei.
Hva må en en 737-300 pilot gjøre for og kunne fly en 737-800 NG.( kun simulator trening ?)
Tenker da på Norwegian sine piloter/kapteiner som skal over på på 737-800 NG ?
 
Snakket med Kapteinen ombord da jeg fløy klapp mellom Bodø og Trondheim. Og han sa han bare skulle på noen kurs også litt simulator og thats it.
 
Har fått samme svar da jeg satt på klapp sist. Da hadde vi byttet fra en -500 til en -600 pga feil på maskinen og fikk samme crew på neste. Forstod det slik at alt av piloter i SAS har utsjekk på både classic og NG. Det vil vel etterhvert også bli tilfelle i DY ettersom det gir en langt større fleksibiliet.
 
Sertifikatmessig er det ikke noe problem, man får uansett Boeing 737 - 300 / 900 i sertifikatet sitt når man tar rating. Men selskapene vil ha deg på ett lite differansekurs.
 
Samme gjelder for Dæsj8. Man får DHC8 i sertifikatet og er da typerated på alt av Dash8 (100/200/300/Q400), men skal man faktisk fly 400 i tillegg til 100/200/300 må man gjennom et difference course med noen få dager teori og noen få timer i simulator. I tillegg kommer selvsagt line training på X antall sektorer/flytimer.
 
LN-TIB said:
Forstod det slik at alt av piloter i SAS har utsjekk på både classic og NG.
Korrekt. Det skal også sies at alle jeg har snakket med foretrekker NG langt fremfor CL
 
Ja, det får vi nesten håpe. Hadde det vært omvendt så hadde Boeing sine designingeniører gjort et dårlig stykke arbeide under oppgraderingen av flyet.
 
Altså, det er jo en personlig ting, selv om det er et bedre system betyr ikke det at alle liker det. Mange foretrekker Spit og Mustang fremfor F-35, if you see my point ;)
 
Widerøe tillater vel ikke at man flyr alle tre variantene om hverandre, men kun -300 og -400, eller kun -100 og -300, eller hur?
 
Widerøe tillater vel ikke at man flyr alle tre variantene om hverandre, men kun -300 og -400, eller kun -100 og -300, eller hur?

Det kjenner jeg ikke til i detalj, men base messig så har de vel enten 100/300 eller 300/400 (torp) eller tar jeg feil? I så fall har det liten praktisk betydning. Selv om det høres merkelig ut å kunne fly 300 og 400 men ikke 100 og 400. 100 og 300 er jo så godt som prikk lik i cockpit
 
har nok kanskje litt med lengden på en Q400 som gjør at dem ikke kan fly 100/400. Q400 er jo 10 meter lengere enn 100 (har jeg blitt fortalt) :) Men dette veit sikkert noen andre her bedre enn meg da ;)
 
Hørte det fra en kaptein på tiden da 400 var ny for selskapet, at de ikke ville få fly alle tre om hverandre, men det kan jo selvsagt være at ting endret seg etter den tid - eller at det har sin naturlige årsak i det du nevner, TIB.
 
Vel nå er 737-600 31.01m mens 737-900 er 42.11m så det skulle ikke være noe stort poeng. De har jo uansett callouts på radarhøyde under landing. Forøvrig er dhc8-100 22.25m mens Q400 er 32.84m så du traff godt med dine 10 meter ;)
 
Last edited:
De har jo uansett callouts på radarhøyde under landing.
Jepp. Ganske morsomt når det ikke fungerer og man først merker det i flaren :D

Mener å hørt noe om begrensninger i forhold til at de som flyr 300/400 ikke får fly 100 på kortbane og slik sett blir mye av hensikten med å fly 100 borte?

Sålenge vi hadde 100 i vårt selskap kunne man risikere å fly alle 3 typene på samme dag.. Kan være lett forvirrende når hver variant har forskjellige begrensninger og tildels veldig forskjellige cockpiter og man bytter hit og dit.
 
Back
Top