AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
Re: FR vs DY (splittet tråd)
Jo, det synes jeg er greit. Kanskje fordi jeg oppfatter dette akkurat som du gjør. Når noen for 146. gang forteller at de ikke liker LCCs, Ryan eller DY, så blir det lite interessant, med mindre man kan trekke fram nye eller elementer eller perspektiver.
Ellers er det nok et poeng at vi nordmenn ser annerledes og mer positivt på DY enn folk utenfor landets grenser. Så der har DY en fordel i Norge som de ikke har andre steder. Ift Ryanair så blir da forskjellen primært:
1. DY bruker i hovedsak hovedflyplasser (flyplassene FR bruker er ofte referert til som "kornåkre" her inne)
2. DY har en mer oversiktlig gebyrpolitikk. DY har lokkepriser ned i 199 kr, men ikke bagasjegebyr som er høyere enn annonsert billett. FR har også maks 15 kg som bagasje - for lite for mange på feriereiser.
3. DY opererer ikke med kraftige "straffegebyr" om man har glemt f.eks. å skrive ut boardingpass selv. (Følelsen av at selskapet prøver å lure en er individuell, men reell for mange)
4. DY har nummererte plasser. Ved normalt tidlig oppmøte får man som regel velge plass uten å betale for det.
5. DY har intet "harrysalg" av harryartikler som røkfrie sigaretter og skrapelodd. Heller ingen "fanfare" med latterlig irsk dialekt når de lander på tid. (For meg personlig synes jeg dette er særdeles irriterende, og gir en dårligere reiseoppelvelse)
6. DY har muligheter for gjennomgående billetter.
7. DY tillater sine ansatte å organisere seg og har uten særlig tvil gode og ordnede arbeidsforhold. Fagforeninger boikotter FR av ulike grunner.
8. DY har en fungerende kundeservice, FR ønsker tydeligvis ikke kontakt med sine kunder, annet enn på nett, og knapt nok der.
Det er sikkert flere punkter!
For øvrig har jeg hørt flere (både direkte og f.eks. nettdebatter) som sier at de aldri vil fly med Ryanair. Har ennå til gode å høre noen som sier at de aldri vil fly med Norwegian.
Jeg burde nok derfor heller ikke skrevet dette innlegget, men skitt au...
Jo, det synes jeg er greit. Kanskje fordi jeg oppfatter dette akkurat som du gjør. Når noen for 146. gang forteller at de ikke liker LCCs, Ryan eller DY, så blir det lite interessant, med mindre man kan trekke fram nye eller elementer eller perspektiver.
Ellers er det nok et poeng at vi nordmenn ser annerledes og mer positivt på DY enn folk utenfor landets grenser. Så der har DY en fordel i Norge som de ikke har andre steder. Ift Ryanair så blir da forskjellen primært:
1. DY bruker i hovedsak hovedflyplasser (flyplassene FR bruker er ofte referert til som "kornåkre" her inne)
2. DY har en mer oversiktlig gebyrpolitikk. DY har lokkepriser ned i 199 kr, men ikke bagasjegebyr som er høyere enn annonsert billett. FR har også maks 15 kg som bagasje - for lite for mange på feriereiser.
3. DY opererer ikke med kraftige "straffegebyr" om man har glemt f.eks. å skrive ut boardingpass selv. (Følelsen av at selskapet prøver å lure en er individuell, men reell for mange)
4. DY har nummererte plasser. Ved normalt tidlig oppmøte får man som regel velge plass uten å betale for det.
5. DY har intet "harrysalg" av harryartikler som røkfrie sigaretter og skrapelodd. Heller ingen "fanfare" med latterlig irsk dialekt når de lander på tid. (For meg personlig synes jeg dette er særdeles irriterende, og gir en dårligere reiseoppelvelse)
6. DY har muligheter for gjennomgående billetter.
7. DY tillater sine ansatte å organisere seg og har uten særlig tvil gode og ordnede arbeidsforhold. Fagforeninger boikotter FR av ulike grunner.
8. DY har en fungerende kundeservice, FR ønsker tydeligvis ikke kontakt med sine kunder, annet enn på nett, og knapt nok der.
Det er sikkert flere punkter!
For øvrig har jeg hørt flere (både direkte og f.eks. nettdebatter) som sier at de aldri vil fly med Ryanair. Har ennå til gode å høre noen som sier at de aldri vil fly med Norwegian.
Last edited: