• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

FR vs DY (splittet tråd)

Status
Not open for further replies.

GF1

ScanFlyer Gold
FR vs DY (splittet tråd)

MOD: splittet fra http://forum.scanair.no/showthread.php?t=72791

Sitat: "Men samtidig tror jeg ikke at FR kan konkurrere med DY...DY har et produkt, der virker til at være så meget bedre end FR."

Jeg synes det er flott at DY kan få så god attest i Danmark. Takk skal du ha, Ole!

Jeg hører også blant kolleger og kjente at DY har et MYE bedre omdømme enn FR. Og dette er mennesker som tidligere har fløyet mye med FR fra Torp og nå også fra Rygge. DY's gjennomgående hyggelige medarbeidere i kabinen blir satt stor pris på! (Litt OT i denne tråden, kanskje).

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=72791
 
Last edited by a moderator:
Re: Transavia gir opp i Danmark (splittet fra Martinair og Transavias skæbnestund)

Jamen jeg kan jo kun bedømme DY ud fra en flyvning...kontra en flyvning med FR. og på den strækning...ca 2 timers flyve tid, var DY betydelig bedre end FR....så enkelt er det...
---
Men jeg foretrækker altså SAS !!! hihihi

Hilsen
Ole
 
Re: Transavia gir opp i Danmark (splittet fra Martinair og Transavias skæbnestund)

Men samtidig tror jeg ikke at FR kan konkurrere med DY...DY har et produkt, der virker til at være så meget bedre end FR.

Hilsen
Ole

Med all respekt, hva er det du mener DY har som ikke FR har? De har begge ørten forskjellige gebyrer som bagasje, kredittkort, seter/priority boarding, buy on board, en klasse, ingen service for kunder med dyre billetter, elendig pitch over hele flyet etc etc. La meg si det sånn, begge er slett ikke en optimal måte å reise på.

Kunder utenfor Norges grenser velger Norwegian UTELUKKENDE pga pris. Der vil Ryanair knuse DY hver eneste gang. DY vil aldri vinne en priskrig mot Ryanair, ergo i CPH vil DY aldri vinne.

Og Cimber Sterling kaster seg som en løve over offeret og tar sikte på passasjerene......:rolleyes:
http://www.boarding.no/art.asp?id=43236

Ahhh. Akkurat som Norwegian kjørte blitzkrieg med mobil bunkerbase på ett hotell i CPH når Sterling gikk konk? :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 
Re: Transavia gir opp i Danmark (splittet fra Martinair og Transavias skæbnestund)

elendig pitch over hele flyet etc etc.

Er vel feil. De nye setene gjör at pitchen er helt ok. Dessuten er det vel bare 186 på de nye NG. NAX har recline det har ikke Ryan.. Så sete komforten er langt bedre enn
på mange andre selskaper
 
Re: Transavia gir opp i Danmark (splittet fra Martinair og Transavias skæbnestund)

Med all respekt, hva er det du mener DY har som ikke FR har? De har begge ørten forskjellige gebyrer som bagasje, kredittkort, seter/priority boarding, buy on board, en klasse, ingen service for kunder med dyre billetter, elendig pitch over hele flyet etc etc. La meg si det sånn, begge er slett ikke en optimal måte å reise på.

Norwegian feeder jo ind fra mindre destinationer. Eftersom Ryanair er et rent point-to-point-selskab, vil de reelt have svært ved at få passagerer fra mange steder i det tyndt befolkede Norden. Kunder som Norwegian bedre kan få fat i.

Lars
 
Re: Transavia gir opp i Danmark (splittet fra Martinair og Transavias skæbnestund)

Med all respekt, hva er det du mener DY har som ikke FR har? De har begge ørten forskjellige gebyrer som bagasje, kredittkort, seter/priority boarding, buy on board, en klasse, ingen service for kunder med dyre billetter, elendig pitch over hele flyet etc etc. La meg si det sånn, begge er slett ikke en optimal måte å reise på.

Kunder utenfor Norges grenser velger Norwegian UTELUKKENDE pga pris. Der vil Ryanair knuse DY hver eneste gang. DY vil aldri vinne en priskrig mot Ryanair, ergo i CPH vil DY aldri vinne.



Ahhh. Akkurat som Norwegian kjørte blitzkrieg med mobil bunkerbase på ett hotell i CPH når Sterling gikk konk? :rolleyes::rolleyes::rolleyes:


FR har noe DY ikke har: Sure snerpete ansatte som kontrollerer alt med vekt og måleband, sett i forhold til FR er DY reine luksusreisa der en ikke blir utsatt for masse venting i gate, anmasende reklamer og paragrafrytteri.
 
Re: Transavia gir opp i Danmark (splittet fra Martinair og Transavias skæbnestund)

Servicen om bord, Tommy....Om vi så var heldige skal jeg ikke sige, men den besætning som fløj den DY vi var med var rigtigt gode,,,,og det kunne man ikke sige om FR besætningen...
FR besætningen blev jo nærmest hysteriske fordi vi ikke brugte penge ombord
Hilsen
Ole
 
Re: Transavia gir opp i Danmark (splittet fra Martinair og Transavias skæbnestund)

Hvor mange ganger har du flydd henholdsvis DY og FR Tommy?
 
Re: FR vs DY (splittet tråd)

Jeg har flydd med FR tre ganger, sist for et par år siden. Flyet var litt forsinket, men vi fikk adekvat informasjon. Hun som hadde min del av kabinen var riktig søt og blid, og ikke spesielt pushy. Setene var strippa ned til bare-bones, og det var som å sitte i en buss. Greit nok.

DY er mer behagelig og alle avgifter helt oppi dagen, og ikke minst, de flyr meg dit jeg skal, ikke et helt annet sted.

Selv om jeg ikke hadde noen spesielt dårlig opplevelse av FR lar jeg nok være. Jeg synes det er litt greit å faktisk betale det en tjeneste koster, og det koster ikke NOK 100 å fly TRP-PIK, som var det jeg gjorde sist.

Derfor tenker jeg at det er noen andre som betaler den reelle prisen, enten det er crewet, eller at flyplassen i praksis sponser siden man trenger ruter, eller noe annet. Hvis i tillegg, slik det ofte høres ut som, det går utover sikkerheten, så kan jeg betale en del mer for et litt bedre produkt.
 
Jeg synes det er litt greit å faktisk betale det en tjeneste koster, og det koster ikke NOK 100 å fly TRP-PIK, som var det jeg gjorde sist.

Derfor tenker jeg at det er noen andre som betaler den reelle prisen, enten det er crewet, eller at flyplassen i praksis sponser siden man trenger ruter, eller noe annet. Hvis i tillegg, slik det ofte høres ut som, det går utover sikkerheten, så kan jeg betale en del mer for et litt bedre produkt.
Jeg er ikke uenig med deg i at DY på de fleste områder har et bedre produkt enn FR, men opplever disse påstandene som litt drøye, særlig siden du ikke begrunner dem. Du må veldig gjerne utdype.
 
Re: FR vs DY (splittet tråd)

Personlig synes jeg DY sitt produkt er bedre enn FR sitt.
Hva jeg liker bedre med DY er jo klart det at de flyr til mere aktuelle flyplasser som f.eks. OSL istedet for TRF. Synes atmosfæren inne i DY sine 738 er langt mer behagelig enn i FR sine 738er. Mye av det har med farge å gjøre. Jeg blir litt mer stresset av gult og blått, det virker fortere trangt enn hos et hvilket som helst annet seleskap som har et lyst interiør.

Jeg liker ikke FR sin service policy, det at det er gebyr for absolutt alt. Nå vet jeg ikke med DY, men tar de også betalt om man glemmer refferansenummer f.eks? Om de gjør så er det vell langt billigere enn FR (har hørt det var 800kr for å gi refferansenummer :drunk:) En annen ting som gjør at DY scorer høyere enn FR hos meg er det at det er et Norsk seleskap, og at man har en besetning av skandinavisk opprinnelse. Jeg får litt mer trygghets følelse.
 
Re: FR vs DY (splittet tråd)

Jeg liker ikke FR sin service policy, det at det er gebyr for absolutt alt. Nå vet jeg ikke med DY, men tar de også betalt om man glemmer refferansenummer f.eks?

Neida, det er bare å gå i skranken til DY å vise legitimasjon, så finner de deg fram og sjekker deg inn. 0,-
 
Re: FR vs DY (splittet tråd)

To tripreports, men naa har jo DY introdusert nye gebyrer og hatt bananrepublikk oekning av andre gebyrer siden denne rapporten var skrevet.

Jeg synes Ryanair var helt kurrant for det vi betalte. Det var ingen som tjatet og maste paa oss noen sted. Klart det er mindre forskjeller, men det er forsvinnende lite og helt irrelevant for prissensitive folk.

Likheten for begge er at du er screwed dersom flighten din blir kansellert

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=68321

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=40452

FR har noe DY ikke har: Sure snerpete ansatte som kontrollerer alt med vekt og måleband, sett i forhold til FR er DY reine luksusreisa der en ikke blir utsatt for masse venting i gate, anmasende reklamer og paragrafrytteri.

Ikke enig... Naa skal det vaere sagt at jeg ikke flyr med DY lengre, men de faa gangene jeg sjekket bagasje var det INGEN fleksibilitet. En gang i Alta, da var det bare aa dra opp lommeboka og ogsaa i rapporten over der jeg var 0,8 (!!) kilo over og fikk kjeft pga det og etter jeg tilboed aa ta ut 0,8 kilo var det greit siden det var jul, men kun den ene gangen... Hos Ryanair gikk alt helt smertefritt, saa det kommer nok helt an paa hvor du er, de personene du moeter som jobber den dagen, YMMV.


Hvor mange ganger har du flydd henholdsvis DY og FR Tommy?

Ryanair kun en gang, DY utallige ganger og mer enn de fleste foer jeg flyttet til USA.


Personlig synes jeg DY sitt produkt er bedre enn FR sitt.
Hva jeg liker bedre med DY er jo klart det at de flyr til mere aktuelle flyplasser som f.eks. OSL istedet for TRF. Synes atmosfæren inne i DY sine 738 er langt mer behagelig enn i FR sine 738er. Mye av det har med farge å gjøre. Jeg blir litt mer stresset av gult og blått, det virker fortere trangt enn hos et hvilket som helst annet seleskap som har et lyst interiør.

Jeg liker ikke FR sin service policy, det at det er gebyr for absolutt alt. Nå vet jeg ikke med DY, men tar de også betalt om man glemmer refferansenummer f.eks? Om de gjør så er det vell langt billigere enn FR (har hørt det var 800kr for å gi refferansenummer :drunk:) En annen ting som gjør at DY scorer høyere enn FR hos meg er det at det er et Norsk seleskap, og at man har en besetning av skandinavisk opprinnelse. Jeg får litt mer trygghets følelse.

Saa naar du reiser med BA og alle andre selskaper enn SAS og DY foeler du deg uttrygg? :rolleyes:
 
Må give Tommy ret her. Må også indrømme at jeg har svært ved at se den store forskel på DY og FR.

Begge selskaber er højgebyrselkaber, hvor alt koster ekstra og mht servicen ombord, så er det vel hit or miss med begge. Jeg har oplevet både dårligt og godt crew hos begge.

Med undtagelse af FR's forfærdelige farver i kabinen og mangel på recline er forskellen vel ikke stor. Lige bortset fra at chancen for at havne i et nyere fly er betydelig større hos FR og så naturligvis bagagegrænsen på 15 kg.

På de rejser både jeg og min familie har haft har over 50% været forsinket med DY og alle været ontime med FR.

Så med mine erfaringer må jeg indrømme at jeg ikke ser den store forskel i produkterne. Hos begge er alt skrabet mest muligt og vil du have ekstra må du igennem gebyrjunglen. Ombord kan det være både godt og skidt hos begge.
 
Re: FR vs DY (splittet tråd)

To tripreports, men naa har jo DY introdusert nye gebyrer og hatt bananrepublikk oekning av andre gebyrer siden denne rapporten var skrevet.

Jeg synes Ryanair var helt kurrant for det vi betalte. Det var ingen som tjatet og maste paa oss noen sted. Klart det er mindre forskjeller, men det er forsvinnende lite og helt irrelevant for prissensitive folk.

Likheten for begge er at du er screwed dersom flighten din blir kansellert

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=68321

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=40452



Ikke enig... Naa skal det vaere sagt at jeg ikke flyr med DY lengre, men de faa gangene jeg sjekket bagasje var det INGEN fleksibilitet. En gang i Alta, da var det bare aa dra opp lommeboka og ogsaa i rapporten over der jeg var 0,8 (!!) kilo over og fikk kjeft pga det og etter jeg tilboed aa ta ut 0,8 kilo var det greit siden det var jul, men kun den ene gangen... Hos Ryanair gikk alt helt smertefritt, saa det kommer nok helt an paa hvor du er, de personene du moeter som jobber den dagen, YMMV.




Ryanair kun en gang, DY utallige ganger og mer enn de fleste foer jeg flyttet til USA.




Saa naar du reiser med BA og alle andre selskaper enn SAS og DY foeler du deg uttrygg? :rolleyes:

Føler med ikke akkurat utrygg, men tryggere om noe skulle skje slik som f.eks. en askesky :) Synes også kundeservice på norsk er lettere.
 
Re: FR vs DY (splittet tråd)

Man kan jo bare gå inn på nettsiden deres for å se den første forskjellen. Ryanair møter deg med en glorete og direkte stygg hjemmeside. Norwegian møter deg med en behagelig side - og er var en pioneer på dette med lavpriskalenderen og lettvint booking. Det er knapt noen selskaper som har bedre brukervennlighet enn DY.

Gebyrpolicyen er en helt annen. Hos DY er det ikke snakk om at man må ut med mange hundre kroner hvis man glemmer å skrive ut boardingkort hjemme. Og beløpene for bagasje er lavere. Oversiktigheten over gebyrene er også langt bedre hos DY enn hos FR.

Hos DY kan man velge å betale for plassering, hos FR er det free seating, og førstemann til mølla. Er man om bord er kabinen vesetlig hyggeligere hos DY enn hos det glorete FR. Og man slipper mas om både røykfrie sigaretter, skrapelodd og latterlige fanfarer. Dette er jo det som utmerker FR fra en del andre selskaper.

Man må være ganske fanatisk DY-hater for å si at det er "hipp som happ". For en vanlig reisende er det nok mindre forskjell på SAS og DY enn mellom DY og FR.
 
Last edited:
Re: FR vs DY (splittet tråd)

Jeg har flydd både FR og DY minst 25 ganger hver, og er personlig ikke i tvil om at det er forskjell.

Men mye er selvsagt subjektivt. Personlig synes jeg forskjellene er;

* DY flyr til hovedflyplassen.
* DY har gjennomgående mer serviceinnstilt crew
* DY er langt mindre rigide hva gjelder baggasjeregler, särlig håndbaggasje
* DY har gratis valg av sete ved innsjekk, noe som gjör ombordstigningen langt mindre stressende
* DY driver ikke et like aggressivt salg av alt fra tax free til skrapelodd i kabinen, slik som Ryanair gjör

Särlig DYs valg av hovedflyplass og mer smidig setevalg gjör at jeg er villig til å betale mer for en billett med DY hvis jeg har valget mellom DY og FR. Jeg foretrekker også SAS, men synes tross alt det er mindre forskjell på SAS og DY enn DY og FR.
 
Re: FR vs DY (splittet tråd)

Lidt OT godt nok, men jeg lagde forleden mærke til en sjov Norwegian reklame i CPH. Lige efter slusen/toldkontrollen til T3 hænger der et stort banner, hvor der står: "Rådhuspladsen 250 kr" og en pil der peger ud mod taxi holdepladserne. Og ved siden af : "London 200 kr" og en pil der peger over mod Norwegians skranker i T2. :p
 
Last edited:
Re: FR vs DY (splittet tråd)

Litt oversikt over de gebyrer som lavprisaktører krever:


Bagasje: 20 kg

FR: 25 € / 200 NOK
EZY: 11 € / 88 NOK
AB: -- / --
DY: 6-10 € / 50 - 80 NOK
GWI: 9,52 € / 76 NOK

Rerservasjon av sete:

FR: --
EZY: --
AB: 10-20 € / 80 - 160 NOK
DY: 6-10 € / 50 - 80 NOK
GWI: 7,14-17,85€ / 57 - 145 NOK

Booking fee

FR: 5 € CC fee
EZY: 4,75 € booking fee (+2,5% or 6 € when paying with CC)
AB: 10 € ( + 5 € when paying with CC) / 0 € for 29€ fares only
DY: ?? (+ 5 € when paying with CC)
GWI:0 € (+ 9,52€ CC fee)

EDIT:
Det bør nevnes at Booking fee må være utvist som del av total-prisen etter EU reglverk 1008/2008 !
 
Last edited:
Re: FR vs DY (splittet tråd)

Man kan jo bare gå inn på nettsiden deres for å se den første forskjellen. Ryanair møter deg med en glorete og direkte stygg hjemmeside. Norwegian møter deg med en behagelig side - og er var en pioneer på dette med lavpriskalenderen og lettvint booking. Det er knapt noen selskaper som har bedre brukervennlighet enn DY.

Må indrømme at hvordan et flyselskabs hjemmesider ser ud betyder absolut ingenting for mig. Vi kan dog hurtigt blive enige om at FR's sider ligner noget fra 80'erne, men det er jo så deres profil, som forøvrigt er meget gennemarbejdet og effektiv for dem.


Gebyrpolicyen er en helt annen. Hos DY er det ikke snakk om at man må ut med mange hundre kroner hvis man glemmer å skrive ut boardingkort hjemme. Og beløpene for bagasje er lavere. Oversiktigheten over gebyrene er også langt bedre hos DY enn hos FR.

Enig i at FR er mere aggressive på gebyrerne, men i praksis bliver der for mig ingen forskel, da jeg plejer at huske mit boardingkort. Både DY og FR er og bliver højgebyrsselskaber, selvom der er lidt forskel på prissætning, men det er der også på priserne for flybilletterne. Det er totalprisen der er interessant og den prøver begge selskaber at gøre uigennemsigtig.

Standardgebyrerne synes jeg er anført ganske tydeligt hos FR, mens deres "bøde-straffe" for alt muligt er mere skjult. Faktum for mig er at ingen af selskaberne vil give mig en totalpris og splitter priserne op for at få produktet til at se billigere ud end det er. Det betyder i praksis at jeg i begge tilfælde skal have alle alarmklokker slået til for ikke at risikere at havne i en gebyrfælde.



Hos DY kan man velge å betale for plassering, hos FR er det free seating, og førstemann til mølla. Er man om bord er kabinen vesetlig hyggeligere hos DY enn hos det glorete FR. Og man slipper mas om både røykfrie sigaretter, skrapelodd og latterlige fanfarer. Dette er jo det som utmerker FR fra en del andre selskaper.

Kan være enig med dig i at free seating ikke er optimal og at antallet af salgsrunder er et irritationsmoment, men er jeg først havnet i LCC-segmentet, så er det faktisk ikke en ekstra runde med salgsvognen der gør den store forskel for mig.

jeg vil også give dig ret i at FR's kabine skrabet og forfærdelig, men helt ærligt, så er oplevelsen ikke meget bedre i DY's gamle 737-300 - lige bortset fra farverne. Og faktum er jo at risikoen for at havde i et af de gamle fly stadig er meget stor.

Man må være ganske fanatisk DY-hater for å si at det er "hipp som happ". For en vanlig reisende er det nok mindre forskjell på SAS og DY enn mellom DY og FR.

Det synes jeg er en både dum og unødvendig bemærkning. Det kan ikke være rigtigt at man skal beskyldes for at hade flyselskab x eller y - blot fordi man har en anden mening end dig.

For mig at forskellen ikke stor - det er i begge tilfælde skrabet. Lægger jeg mine oplevelser med forsinkelser, gamle fly og serviceniveau både hos handling, pr. telefon og ombord sammen, så ser jeg faktisk ikke nogen særlig forskel. Der er nogle områder, hvor det ene selskab er bedre end det andet, men så er der til gengæld andre områder hvor det er modsat, men begge er og bliver LCC's hvor det ofte er hit or miss.

...og det er der sikkert lige så mange meninger om som der er passagerer, men en start her på forum kunne være at accepterer at andre ikke nødvendigvis er enige i ens egne holdninger.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top