Re: FR vs DY (splittet tråd)
Man kan jo bare gå inn på nettsiden deres for å se den første forskjellen. Ryanair møter deg med en glorete og direkte stygg hjemmeside. Norwegian møter deg med en behagelig side - og er var en pioneer på dette med lavpriskalenderen og lettvint booking. Det er knapt noen selskaper som har bedre brukervennlighet enn DY.
Må indrømme at hvordan et flyselskabs hjemmesider ser ud betyder absolut ingenting for mig. Vi kan dog hurtigt blive enige om at FR's sider ligner noget fra 80'erne, men det er jo så deres profil, som forøvrigt er meget gennemarbejdet og effektiv for dem.
Gebyrpolicyen er en helt annen. Hos DY er det ikke snakk om at man må ut med mange hundre kroner hvis man glemmer å skrive ut boardingkort hjemme. Og beløpene for bagasje er lavere. Oversiktigheten over gebyrene er også langt bedre hos DY enn hos FR.
Enig i at FR er mere aggressive på gebyrerne, men i praksis bliver der for mig ingen forskel, da jeg plejer at huske mit boardingkort. Både DY og FR er og bliver højgebyrsselskaber, selvom der er lidt forskel på prissætning, men det er der også på priserne for flybilletterne. Det er totalprisen der er interessant og den prøver begge selskaber at gøre uigennemsigtig.
Standardgebyrerne synes jeg er anført ganske tydeligt hos FR, mens deres "bøde-straffe" for alt muligt er mere skjult. Faktum for mig er at ingen af selskaberne vil give mig en totalpris og splitter priserne op for at få produktet til at se billigere ud end det er. Det betyder i praksis at jeg i begge tilfælde skal have alle alarmklokker slået til for ikke at risikere at havne i en gebyrfælde.
Hos DY kan man velge å betale for plassering, hos FR er det free seating, og førstemann til mølla. Er man om bord er kabinen vesetlig hyggeligere hos DY enn hos det glorete FR. Og man slipper mas om både røykfrie sigaretter, skrapelodd og latterlige fanfarer. Dette er jo det som utmerker FR fra en del andre selskaper.
Kan være enig med dig i at free seating ikke er optimal og at antallet af salgsrunder er et irritationsmoment, men er jeg først havnet i LCC-segmentet, så er det faktisk ikke en ekstra runde med salgsvognen der gør den store forskel for mig.
jeg vil også give dig ret i at FR's kabine skrabet og forfærdelig, men helt ærligt, så er oplevelsen ikke meget bedre i DY's gamle 737-300 - lige bortset fra farverne. Og faktum er jo at risikoen for at havde i et af de gamle fly stadig er meget stor.
Man må være ganske fanatisk DY-hater for å si at det er "hipp som happ". For en vanlig reisende er det nok mindre forskjell på SAS og DY enn mellom DY og FR.
Det synes jeg er en både dum og unødvendig bemærkning. Det kan ikke være rigtigt at man skal beskyldes for at hade flyselskab x eller y - blot fordi man har en anden mening end dig.
For mig at forskellen ikke stor - det er i begge tilfælde skrabet. Lægger jeg mine oplevelser med forsinkelser, gamle fly og serviceniveau både hos handling, pr. telefon og ombord sammen, så ser jeg faktisk ikke nogen særlig forskel. Der er nogle områder, hvor det ene selskab er bedre end det andet, men så er der til gengæld andre områder hvor det er modsat, men begge er og bliver LCC's hvor det ofte er hit or miss.
...og det er der sikkert lige så mange meninger om som der er passagerer, men en start her på forum kunne være at accepterer at andre ikke nødvendigvis er enige i ens egne holdninger.