FR med rekordresultat!

Samtidig så har en rekke land (herunder UK som du viser til) ordninger som tillater bruk av bemanningsbyråer som gjør bildet betydelig mindre klart enn det som fremstilles her i forhold til arbeidstaker-/arbeidsgiverforhold.

I UK har du "self employed" som benyttes hvis en har mer enn en jobb. Du kan f.eks. være ansatt et sted men ha konsulentvirksomhet etc. på siden og det dekkes da som "self employed". En må ha mer enn en oppdragsgiver som "self employed", evt. at en har fast jobb og så en jobb på siden. Skattemyndighetene er harde i oppfølgingen av den og der er så vidt jeg vet ikke krav om revisor for denne ordningen. En betaler inntektsskatt men har fratrekk for utgifter som påløper for oppdragene.

Alternativet er at en setter opp et "Ltd. company" hvor en selv er eneeier/aksjonær etc. Her kan en ha så få/mange oppdragsgivere en vil da det effektivt sett er et hvilketsomhelst selskap. Her er det krav om revisor og årlig regnskap må leveres inn. Selskapet betaler "corporate tax" (som er lavere enn inntektsskatt), "national insurance" o.s.v. samt en betaler skatt på utbytte. Det vanlige er å ta ut en relativt lav lønn for å redusere inntektsskatten og heller ta utbytte da denne skatten er noe lavere totalt sett. En har jo også fratrekk for utgifter som påløper for oppdragene en utfører for ens eget selskap.

Jeg aner ikke hvordan dette er i Norge, men antar at det er tilsvarende. Vil anta det er tilsvarende i Irland da ting er veldig mye det samme på andre siden av Irskesjøen.

For Ryanair sin del benytter de "Ltd. company" for flygerne, evt. at flygerne er ansatt i bemanningsbyrået (der er et par forskjellige varianter ute og går) så de kan ha en oppdragsgiver uten at det bryter noen lover. Bakdelen med å være sitt eget "Ltd. company" er ekstraarbeidet m.h.p. årlig revisjon og regnskap mens der kan være fordeler hva skatten angår. Dette er ikke så vanskelig hvis en bare gidder å sette seg inn i det.

Igjen, siden det virker som enkelte nekter å innse det, alle betaler skatt men enkelte krever å få skatten tilbakebetalt gjennom skatteavtaler på grunnlag av at bosted og inntektsland ikke er samme land. Dette er enkelte individer som bevisst velger å bryte loven og langt fra 72% av flygerkorpset som plutselig omgjøres til kjeltringer. Men, dette viser jo hva mange synes om deres "kollegaer" bare fordi de har en jobb i "feil selskap" som de prøver å utføre etter beste evne. En ting er selskapets "moral" eller mangel på sådan, noe annet er de som jobber der og er glade for å ha en jobb med brukbar lønn så de kan betale sine regninger. I disse dager er det nok bedre å ha noe inntekt enn ingen inntekt, ihvertfall om en bor utenfor Norge/Skandinavia. Det hatet jeg har sett/hørt/opplevd mot Ryanair og ikke minst de som jobber der er ganske utrolig og farger nok mye av mine meninger...

Last edited:
Skattemyndighetene er harde i oppfølgingen av den og der er så vidt jeg vet ikke krav om revisor for denne ordningen. En betaler inntektsskatt men har fratrekk for utgifter som påløper for oppdragene.

....
Alternativet er at en setter opp et "Ltd. company" hvor en selv er eneeier/aksjonær etc. Her kan en ha så få/mange oppdragsgivere en vil da det effektivt sett er et hvilketsomhelst selskap. Her er det krav om revisor og årlig regnskap må leveres inn. Selskapet betaler "corporate tax" (som er lavere enn inntektsskatt), "national insurance" o.s.v. samt en betaler skatt på utbytte. Det vanlige er å ta ut en relativt lav lønn for å redusere inntektsskatten og heller ta utbytte da denne skatten er noe lavere totalt sett. En har jo også fratrekk for utgifter som påløper for oppdragene en utfører for ens eget selskap.
.

Mitt inntrykk er vel også at skattemyndighetene er nokså harde på slike ting. Det leder meg til å tro at det ikke er så svart-hvitt i forhold til FRs pilotenes (og andre piloters) skatteforhold.

Det andre forholdet, i tillegg til det du nevner om Ltd selskap, er bruk av bemanningsbyråer hvor en er ansatt i bemanningsbyrået som så leier ut folk til flyselskapet og konsekvensene for skatteforholdene. Slik jeg forstår f.eks. DYs piloter på kontrakt så er det snakk om enten LTd varianten, eller at man ansettes i PARC (det ble fremstilt som et valg man selv kunne foreta). Hvorvidt det er slik i FR vet jeg ikke.

Jeg synes i likhet med Turtle at det er oppsiktsvekkende at debattanter her inne får seg til å stemple sine kolleagaer i FR som kriminelle. Det er jo slik at selv om man observerer en sort svane, så er ikke alle svaner sorte.

Last edited:
Som flyselskapene gjør for å tjene penger antar jeg at også eierne av parkeringsplassene på flyplassen gjør. Prissetter sine tjenester slik at de tjener penger.

Når FR tjener penger på å prissette seg under prisen for parkeringsplassen, om de gjør det, så kan man ikke si at det er noen sammenheng mellom disse prissettingene. Bare se på SK som har prissatt seg nærmere prisen for parkeringsplassen, og tildels over. Det har ikke ført til at SK tjener penger.

Vidar
Spesielt om dette med sammenhengen mellom RYR og Parkeringsplassene v/fly-plassene hvor RYR opererer, viser jeg til denne Posten : http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=723970&postcount=162 : like mye som et "flyselskap" kan RYR ansees som et multiple Shopping Center m/Parkeringsplasser og Restauranter m.m. ... flybilletten er ikke annet enn en innbydelse å komme på besøk !

Last edited:
I UK har du "self employed" som benyttes hvis en har mer enn en jobb. Du kan f.eks. være ansatt et sted men ha konsulentvirksomhet etc. på siden og det dekkes da som "self employed". En må ha mer enn en oppdragsgiver som "self employed", evt. at en har fast jobb og så en jobb på siden. Skattemyndighetene er harde i oppfølgingen av den og der er så vidt jeg vet ikke krav om revisor for denne ordningen. En betaler inntektsskatt men har fratrekk for utgifter som påløper for oppdragene.

Jeg aner ikke hvordan dette er i Norge, men antar at det er tilsvarende. Vil anta det er tilsvarende i Irland da ting er veldig mye det samme på andre siden av Irskesjøen.

For Ryanair sin del benytter de "Ltd. company" for flygerne, evt. at flygerne er ansatt i bemanningsbyrået (der er et par forskjellige varianter ute og går) så de kan ha en oppdragsgiver uten at det bryter noen lover. Bakdelen med å være sitt eget "Ltd. company" er ekstraarbeidet m.h.p. årlig revisjon og regnskap mens der kan være fordeler hva skatten angår. Dette er ikke så vanskelig hvis en bare gidder å sette seg inn i det.

Igjen, siden det virker som enkelte nekter å innse det, alle betaler skatt men enkelte krever å få skatten tilbakebetalt gjennom skatteavtaler på grunnlag av at bosted og inntektsland ikke er samme land. Dette er enkelte individer som bevisst velger å bryte loven og langt fra 72% av flygerkorpset som plutselig omgjøres til kjeltringer. Men, dette viser jo hva mange synes om deres "kollegaer" bare fordi de har en jobb i "feil selskap" som de prøver å utføre etter beste evne. En ting er selskapets "moral" eller mangel på sådan, noe annet er de som jobber der og er glade for å ha en jobb med brukbar lønn så de kan betale sine regninger. I disse dager er det nok bedre å ha noe inntekt enn ingen inntekt, ihvertfall om en bor utenfor Norge/Skandinavia. Det hatet jeg har sett/hørt/opplevd mot Ryanair og ikke minst de som jobber der er ganske utrolig og farger nok mye av mine meninger...

---------

1. Det er Ryanair selv som opplyser at det er 72 % av pilotene som jobber på forskjellige kontraktsavtaler. Da er tallet neppe mindre...

2. Jeg har aldri hørt noen omtale disse aktuelle pilotene som "kjeltringer". De utnytter bare systemet, slikt det er lagt opp. Om det er lovlig eller ikke - å unndra seg beskatning - vet ikke jeg. Men det nye EU-direktivet vil kanskje sette en ny standard? Skjønt jeg tror dette er vanskeligere å få til for skattemyndighetene, enn man tror.

3. Jeg baserer mine opplysninger på det som jeg hører fra ex-Ryanair-piloter, og det som ellers fremkommer i åpne medier, og i mere lukkede forum. Et typisk eksempel var en skandinavisk pilot som kom "hjem" til ansettelse her, hadde vært ansatt av FR på en kontraktsavtale med en av kanaløyene som postboksadresse, og basert i Frankfurt. Null skatt, og ingen arbeidsgiverforpliktelser for FR. Tilfellet er ikke særlig spesielt, men heller vanlig, har jeg skjønt.

4. Jeg opplever det slik at det finnes en kollegialitet blant piloter, over landegrensene, som få andre yrkesgrupper har. Man har et interessefellskap. I dette felleskapet er dessverre ikke FR, simpelthen. De er i stor grad utenfor de fellesfaglige-og operative miljøer. Man har lang kutyme med å hjelpe hverandre, om det kniper - og sånt bør det være - til pax'ens glede, slik at både de og baggasjen kommer frem hurtigst mulig. Jeg er redd holdningen er generell i bransjen - "hvorfor hjelpe noen som pisser på deg til vanlig"...
Jeg tror man må jobbe i bransjen (utenfor FR) for å få denne delen med seg. Det er synd at dette skal "ramme" de som jobber der - og som forsøker å få betalt regningene sine - men alt har en sammenheng.

5. Lavpris har vært en suksess i mange år, og man ser at Norwegian har forsøkt å plukke med seg en del av "triksene" til FR. Men i det siste har det begynt å bli en viss urolig stemning også blant lavprispilotene, og man skal ikke se bort i fra at det er her arbeidskonfliktene vil ligge, de nærmeste årene. Det er grenser for hvor lenge man vil finne seg i å arbeide på kontrakstbetingelser, med ingen rett til sosial sikring ved sykdom, ingen LOL, ingen pensjon, ingen fagforening, ingen rettigheter...Og når de "etablerte" selskapene er minimalisert, er fluktmulighetene stoppet opp for disse kontraktspilotene. Det vil bli en hard pille å svelge for mange.

Tally-Ho

1. Det er Ryanair selv som opplyser at det er 72 % av pilotene som jobber på forskjellige kontraktsavtaler. Da er tallet neppe mindre...

2. Jeg har aldri hørt noen omtale disse aktuelle pilotene som "kjeltringer". De utnytter bare systemet, slikt det er lagt opp. Om det er lovlig eller ikke - å unndra seg beskatning - vet ikke jeg. Men det nye EU-direktivet vil kanskje sette en ny standard? Skjønt jeg tror dette er vanskeligere å få til for skattemyndighetene, enn man tror.

Med fare for å bli oppfattet som en flisespikker, så skriver du følgende i innlegg nr 6 i denne tråden:

72 % av pilotene i selskapet betaler ikke skatt noe sted, ergo betaler ikke selskapet arbeidsgiveravgift eller sosial sikring til disse.

Det å ikke betale skatt (dersom man har skattbar inntekt) er en kriminell handling. Du skriver også på en slik måte at det er vanskelig å forstå det på annet vis enn at alle kontraktsansatte piloter i FR er nullskatteytere. Det å betale null skatt helt lovlig er kun en mulighet dersom man har tilstrekkelig med legitime fradrag som nuller ut inntekten. Det er mulig at så er tilfellet for pilotene, men sannsynligvis ikke. Jeg tolket derfor ditt innlegg dithen at alle kontraktspilotene unndrar inntekt fra beskatning (og at de dermed er kriminelle), uten at du skrev dette eksplisitt. Det er også tydelig at en del andre har tolket innlegget på samme måte.

En annen ting er at man neppe har dokumentasjon som underbygger det faktum at alle kontraktspilotene ikke betaler skatt, selv om man har hørt om noen tilfeller. At man observerer en (eller to, eller tre, eller fire...osv.) sort svane gjør oss ikke i stand til å konkludere med at alle svanene er sorte... ;)

At FR ikke betaler arbeidsgiveravgift for noen av disse er nok sikkert helt riktig, siden de ikke er ansatt i FR. At de heller ikke betaler noen for for sosialsikring er nok også rett (med samme begrunnelse).

---------

3. Jeg baserer mine opplysninger på det som jeg hører fra ex-Ryanair-piloter, og det som ellers fremkommer i åpne medier, og i mere lukkede forum. Et typisk eksempel var en skandinavisk pilot som kom "hjem" til ansettelse her, hadde vært ansatt av FR på en kontraktsavtale med en av kanaløyene som postboksadresse, og basert i Frankfurt. Null skatt, og ingen arbeidsgiverforpliktelser for FR. Tilfellet er ikke særlig spesielt, men heller vanlig, har jeg skjønt.

4. Jeg opplever det slik at det finnes en kollegialitet blant piloter, over landegrensene, som få andre yrkesgrupper har. Man har et interessefellskap. I dette felleskapet er dessverre ikke FR, simpelthen. De er i stor grad utenfor de fellesfaglige-og operative miljøer. Man har lang kutyme med å hjelpe hverandre, om det kniper - og sånt bør det være - til pax'ens glede, slik at både de og baggasjen kommer frem hurtigst mulig. Jeg er redd holdningen er generell i bransjen - "hvorfor hjelpe noen som pisser på deg til vanlig"...
Jeg tror man må jobbe i bransjen (utenfor FR) for å få denne delen med seg. Det er synd at dette skal "ramme" de som jobber der - og som forsøker å få betalt regningene sine - men alt har en sammenheng.

5. Lavpris har vært en suksess i mange år, og man ser at Norwegian har forsøkt å plukke med seg en del av "triksene" til FR. Men i det siste har det begynt å bli en viss urolig stemning også blant lavprispilotene, og man skal ikke se bort i fra at det er her arbeidskonfliktene vil ligge, de nærmeste årene. Det er grenser for hvor lenge man vil finne seg i å arbeide på kontrakstbetingelser, med ingen rett til sosial sikring ved sykdom, ingen LOL, ingen pensjon, ingen fagforening, ingen rettigheter...Og når de "etablerte" selskapene er minimalisert, er fluktmulighetene stoppet opp for disse kontraktspilotene. Det vil bli en hard pille å svelge for mange.

Tally-Ho

Som TOS også ymter frampå, ble det sagt tidligere at 72% av flygerne i Ryanair ikke betaler skatt noe sted, og det er noe ganske annet enn at 72% er ansatt på midlertidig kontrakt!

Hva skatt angår kan en vel si at de aller fleste land i Europa har en eller annen form for beskatning. Og, siden skatt i ytterste konsekvens er en privatsak mellom en person og skattemyndighetene i de(t) land vedkommende har en tilknytning, er det opp til vedkommende selv å sørge for at skattereglene i de landene vedkommende har tilknytning etterfølges. Om flygere som gruppe er for naive og/eller dovne til å gjøre dette vil jeg ikke ha noen formening om.

Det har blitt sagt i andre av lignende (utallige) tråder om dette at bl.a. skattemyndighetene i Tyskland nå har kommet etter de som har unnlatt (ja, bevisst unnlatt) å betale skatten de er påkrevd å betale der og de har fått en kjempe-restskatt, kanskje også med bøter. Kanskje vedkommende kollega i ditt selskap burde se etter sitt eget regnskap eller sitte stille å håpe på det beste...

Jeg kjenner en del som jobber i Ryanair, både som "Ltd. company" og ansatte i kontraktsselskapet. De som har "Ltd. company" har årlig revisor som holder orden på skatt o.l. som betales til UK (siden de har base her) mens andre skatter til Spania o.l. siden de har base/bor der. Så det som antydes med at "alle" i Ryanair er skattesnytere (kjeltringer) fordi de jobber i Ryanair er intet mindre enn feil. Dette er enkeltindivider som har funnet smutthull og benyttet disse, noe som en kan finne i alle sammfunnslag (ingen vil vel betale mer skatt en de kan slippe unna med...).

Tror nok det kanskje må skilles på hvordan ting er i noe mer "koselige" Skandinavia i forhold til den store stygge verden utenfor. Det er pengene som styrer og det er kun en jobb. En er i et selskap og holder på det som en har som best en kan. At der er en utrolig stigma "tradisjonell" vs. "lavpris" er der ingen tvil om men den delingen er skapt av de involverte og de som har mest makt (mest å miste) og ingen andre. Når en har arbeidet med folk som simulerer spytting hver gang de hører "Ryanair" på radioen, andre som sier ting som bør få de fleste til å stille spørmål ved deres profesjonalitet (det gjelder ikke bare mot Ryanair, så det er sagt) stiller alt seg i et annet lys. Alle i samme båt og kollegialt samhold...jo takk som byr! Så i den andre enden av skalaen har man de som har flyttet fra "tradisjonelt" til "lavpris" (enten frivillig eller gjennom oppkjøp) og trodde de gikk til djevelen men fant ut at de har det mye bedre nå og aldri ser seg tilbake.

Jeg har personlig aldri møtt noen som har flyttet fra tradisjonelt til lavpris og aldri sett tilbake, så det høres jo interessant ut! Nå gikk vel nesten samtlige ex SAS tilbake til SAS fra DY. Er vel også svært få fra WF, TCAS, LT etc som søker seg til DY. Har vært noen fra LT, men flere trakk seg pga PARC kontrakten. Selv slutter jeg heller å fly enn å jobbe for DY eller FR på de vilkårene de fremlegger.

Det er et samfunnsmessig problem at man har mulighet til å unndra skatt så lett som FR pilotene kan. Det er ikke sikkert alle gjør det, men muligheten er der og burde innskrenkes. Det at til og med 72% av pilotene har muligheten til dette gjør det ikke bedre heller. Som det ble sagt, ingen vil betale mer skatt enn man må, så disse hullene som blir stadig funnet av lavpris burde tettes en etter en.

Det er et samfunnsmessig problem at man har mulighet til å unndra skatt så lett som FR pilotene kan. Det er ikke sikkert alle gjør det, men muligheten er der og burde innskrenkes. Det at til og med 72% av pilotene har muligheten til dette gjør det ikke bedre heller. Som det ble sagt, ingen vil betale mer skatt enn man må, så disse hullene som blir stadig funnet av lavpris burde tettes en etter en.

Som selvstendig næringsdrivende i enhver bransje så har man mulighet til å innrapportere feil inntekt i forbindelse med skatteoppgjøret. Oppdragsgivere innrapporterer ikke inntekt til Skatteetaten. Skal man begrense denne muligheten bare i luftfarten, eller skal man begrense dette for alle? (er piloter mer uærlige enn andre?) En likningsattest med 0 i inntekt hjelper ikke spesielt mye hvis man ønsker å vise banken at man faktisk har inntekt, og at man derfor kan få lån.

Back