Samtidig så har en rekke land (herunder UK som du viser til) ordninger som tillater bruk av bemanningsbyråer som gjør bildet betydelig mindre klart enn det som fremstilles her i forhold til arbeidstaker-/arbeidsgiverforhold.
I UK har du "self employed" som benyttes hvis en har mer enn en jobb. Du kan f.eks. være ansatt et sted men ha konsulentvirksomhet etc. på siden og det dekkes da som "self employed". En må ha mer enn en oppdragsgiver som "self employed", evt. at en har fast jobb og så en jobb på siden. Skattemyndighetene er harde i oppfølgingen av den og der er så vidt jeg vet ikke krav om revisor for denne ordningen. En betaler inntektsskatt men har fratrekk for utgifter som påløper for oppdragene.
Alternativet er at en setter opp et "Ltd. company" hvor en selv er eneeier/aksjonær etc. Her kan en ha så få/mange oppdragsgivere en vil da det effektivt sett er et hvilketsomhelst selskap. Her er det krav om revisor og årlig regnskap må leveres inn. Selskapet betaler "corporate tax" (som er lavere enn inntektsskatt), "national insurance" o.s.v. samt en betaler skatt på utbytte. Det vanlige er å ta ut en relativt lav lønn for å redusere inntektsskatten og heller ta utbytte da denne skatten er noe lavere totalt sett. En har jo også fratrekk for utgifter som påløper for oppdragene en utfører for ens eget selskap.
Jeg aner ikke hvordan dette er i Norge, men antar at det er tilsvarende. Vil anta det er tilsvarende i Irland da ting er veldig mye det samme på andre siden av Irskesjøen.
For Ryanair sin del benytter de "Ltd. company" for flygerne, evt. at flygerne er ansatt i bemanningsbyrået (der er et par forskjellige varianter ute og går) så de kan ha en oppdragsgiver uten at det bryter noen lover. Bakdelen med å være sitt eget "Ltd. company" er ekstraarbeidet m.h.p. årlig revisjon og regnskap mens der kan være fordeler hva skatten angår. Dette er ikke så vanskelig hvis en bare gidder å sette seg inn i det.
Igjen, siden det virker som enkelte nekter å innse det, alle betaler skatt men enkelte krever å få skatten tilbakebetalt gjennom skatteavtaler på grunnlag av at bosted og inntektsland ikke er samme land. Dette er enkelte individer som bevisst velger å bryte loven og langt fra 72% av flygerkorpset som plutselig omgjøres til kjeltringer. Men, dette viser jo hva mange synes om deres "kollegaer" bare fordi de har en jobb i "feil selskap" som de prøver å utføre etter beste evne. En ting er selskapets "moral" eller mangel på sådan, noe annet er de som jobber der og er glade for å ha en jobb med brukbar lønn så de kan betale sine regninger. I disse dager er det nok bedre å ha noe inntekt enn ingen inntekt, ihvertfall om en bor utenfor Norge/Skandinavia. Det hatet jeg har sett/hørt/opplevd mot Ryanair og ikke minst de som jobber der er ganske utrolig og farger nok mye av mine meninger...
Last edited: