Selvfølgelig er dette kjempebra, uansett bransje man snakker om - i dagens økonomiske tider.
FR fyller flyene sine nesten fullt opp, og har en utrolig effektiv organisasjon.
MEN - når det er sagt - det er en grunn til at FR fosser fra de fleste andre av de mer tradisjonelle selskapene. Som allerede godt kjent utnytter de alle lovlige (og kanskje ulovlige?) smutthull.
72 % av pilotene i selskapet betaler ikke skatt noe sted, ergo betaler ikke selskapet arbeidsgiveravgift eller sosial sikring til disse. Pilotene er effektive, og produserer opp mot maks tjenestegjøring. De betaler sin egen uniform, og sine egne myndighetspålagte halvårssjekker. De kabinansatte ligger på lønninger på vel 10000 NOK i måneden, og de er det eneste selskapet jeg kjenner til som pålegges airport-standby, fordi FR ikke regner med at CA'ene nødvendigvis møter ellers ved behov.
Det er sendt ut rundskriv til firmaets ansatte om at man ikke får lade egen mobiltelefon på jobben, samt liknende meldinger, og pilotene må skrive rapport på seg selv om de bringer for mye fuel med seg - med det resultat at de flere ganger må snike i køen inn til lufthavnene - nettopp grunnet dette med fuel (som det koster å bringe for mye med seg).
Et sånt selskap er vanskelig å matche for noen som helst, selv om de tar 400 NOK for mer enn 10 kg baggasje, og er ytterst kreative ellers i billettsammenheng.
FR har gjort det billigere å reise med dem enn å parkere bilen på flyplassen, og derfor isolert sett en fantastisk greie. Men man skal bare være klar over at FR ikke skal sammenliknes med et selskap som ivaretar all lovgivning, sosial sikring, og så videre...
Selskapet er solid, har meg bekjent ingen dårlig "record" med hensyn til det tekniske eller faglige miljø...og er en suksess for eierne. Men hvis ikke FR tjener penger i bransjen, på de nevnte betingelser, så er det få eller ingen andre som kan det heller.
Tally-Ho