Selvfølgelig er dette kjempebra, uansett bransje man snakker om - i dagens økonomiske tider.
FR fyller flyene sine nesten fullt opp, og har en utrolig effektiv organisasjon.
MEN - når det er sagt - det er en grunn til at FR fosser fra de fleste andre av de mer tradisjonelle selskapene. Som allerede godt kjent utnytter de alle lovlige (og kanskje ulovlige?) smutthull.
72 % av pilotene i selskapet betaler ikke skatt noe sted, ergo betaler ikke selskapet arbeidsgiveravgift eller sosial sikring til disse. Pilotene er effektive, og produserer opp mot maks tjenestegjøring. De betaler sin egen uniform, og sine egne myndighetspålagte halvårssjekker. De kabinansatte ligger på lønninger på vel 10000 NOK i måneden, og de er det eneste selskapet jeg kjenner til som pålegges airport-standby, fordi FR ikke regner med at CA'ene nødvendigvis møter ellers ved behov.
Det er sendt ut rundskriv til firmaets ansatte om at man ikke får lade egen mobiltelefon på jobben, samt liknende meldinger, og pilotene må skrive rapport på seg selv om de bringer for mye fuel med seg - med det resultat at de flere ganger må snike i køen inn til lufthavnene - nettopp grunnet dette med fuel (som det koster å bringe for mye med seg).
Et sånt selskap er vanskelig å matche for noen som helst, selv om de tar 400 NOK for mer enn 10 kg baggasje, og er ytterst kreative ellers i billettsammenheng.
FR har gjort det billigere å reise med dem enn å parkere bilen på flyplassen, og derfor isolert sett en fantastisk greie. Men man skal bare være klar over at FR ikke skal sammenliknes med et selskap som ivaretar all lovgivning, sosial sikring, og så videre...
Selskapet er solid, har meg bekjent ingen dårlig "record" med hensyn til det tekniske eller faglige miljø...og er en suksess for eierne. Men hvis ikke FR tjener penger i bransjen, på de nevnte betingelser, så er det få eller ingen andre som kan det heller.
Tally-Ho
FR har gjort det billigere å reise med dem enn å parkere bilen på flyplassen, og derfor isolert sett en fantastisk greie.
72 % av pilotene i selskapet betaler ikke skatt noe sted, ergo betaler ikke selskapet arbeidsgiveravgift eller sosial sikring til disse.
Tally-Ho
De kabinansatte ligger på lønninger på vel 10000 NOK i måneden, og de er det eneste selskapet jeg kjenner til som pålegges airport-standby, fordi FR ikke regner med at CA'ene nødvendigvis møter ellers ved behov.Tally-Ho
---Et veldig godt resultat i disse tider. De satt jo 80 fly på bakken i vinter, har nok hatt sitt å si for å minske tapene i lavsesong med høye oljepriser.
Hvor har du det tallet ifra? Skulle gjerne ha sett bakgrunnstallene for en slik påstand da det ikke bare er interessant, men ganske oppsiktvekkende at man har greid å kartlegge skatteleggingen av så mange personer/enkeltmannsforetak i så mange forskjellige jurisdiskjoner på en slik måte
Forøvrig er personlig inntekstskatt og arbeidsgiveravgift to forskjellige ting og henger ikke nødvendigvis sammen...
---
De 72 % (piloter som er er kontraktsansatte, og dermed ikke betaler skatt noe sted, og som FR ikke betaler arbeidsgiveraavgift for noe sted) er Ryanair's egne tall - og gjengitt i en rekke medier de siste ukene. FR bestrider ikke opplysningene.
---
De 72 % (piloter som er er kontraktsansatte, og dermed ikke betaler skatt noe sted, og som FR ikke betaler arbeidsgiveraavgift for noe sted) er Ryanair's egne tall - og gjengitt i en rekke medier de siste ukene. FR bestrider ikke opplysningene.
Så det du egentlig sier er at 72% av flygerkorpset til FR er på kontrakt. Videre at FR ikke betaler skatt eller arbeidsgiveravgift for disse.
Men kan du dokumentere eller vise til en kilde for at ikke noen av disse, organisert som egne selskap, ikke betaler skatt eller arbeidsgiveravgift noen steder?
Vidar
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.