FR med rekordresultat!

Pass på, de EUR 503M i overskudd er for hele regnskapsåret, ikke bare for første kvartal i 2012. Med 75,8 millioner passasjerer så tjente Ryanair bare EUR 6,63 (SEK 61) pr. passasjer.

Med tanke på en enorma finansiella kris halva Europa upplever så är en helårsvinst på 503 miljoner Euro mycket bra.

Dette er selvsagt bra.
Bare å ta en titt på resultatene mot andre selskaper i bransjen her i Europa så sier vel det seg selv egentlig.

Selvfølgelig er dette kjempebra, uansett bransje man snakker om - i dagens økonomiske tider.

FR fyller flyene sine nesten fullt opp, og har en utrolig effektiv organisasjon.

MEN - når det er sagt - det er en grunn til at FR fosser fra de fleste andre av de mer tradisjonelle selskapene. Som allerede godt kjent utnytter de alle lovlige (og kanskje ulovlige?) smutthull.

72 % av pilotene i selskapet betaler ikke skatt noe sted, ergo betaler ikke selskapet arbeidsgiveravgift eller sosial sikring til disse. Pilotene er effektive, og produserer opp mot maks tjenestegjøring. De betaler sin egen uniform, og sine egne myndighetspålagte halvårssjekker. De kabinansatte ligger på lønninger på vel 10000 NOK i måneden, og de er det eneste selskapet jeg kjenner til som pålegges airport-standby, fordi FR ikke regner med at CA'ene nødvendigvis møter ellers ved behov.
Det er sendt ut rundskriv til firmaets ansatte om at man ikke får lade egen mobiltelefon på jobben, samt liknende meldinger, og pilotene må skrive rapport på seg selv om de bringer for mye fuel med seg - med det resultat at de flere ganger må snike i køen inn til lufthavnene - nettopp grunnet dette med fuel (som det koster å bringe for mye med seg).

Et sånt selskap er vanskelig å matche for noen som helst, selv om de tar 400 NOK for mer enn 10 kg baggasje, og er ytterst kreative ellers i billettsammenheng.

FR har gjort det billigere å reise med dem enn å parkere bilen på flyplassen, og derfor isolert sett en fantastisk greie. Men man skal bare være klar over at FR ikke skal sammenliknes med et selskap som ivaretar all lovgivning, sosial sikring, og så videre...

Selskapet er solid, har meg bekjent ingen dårlig "record" med hensyn til det tekniske eller faglige miljø...og er en suksess for eierne. Men hvis ikke FR tjener penger i bransjen, på de nevnte betingelser, så er det få eller ingen andre som kan det heller.

Tally-Ho

Selvfølgelig er dette kjempebra, uansett bransje man snakker om - i dagens økonomiske tider.

FR fyller flyene sine nesten fullt opp, og har en utrolig effektiv organisasjon.

MEN - når det er sagt - det er en grunn til at FR fosser fra de fleste andre av de mer tradisjonelle selskapene. Som allerede godt kjent utnytter de alle lovlige (og kanskje ulovlige?) smutthull.

72 % av pilotene i selskapet betaler ikke skatt noe sted, ergo betaler ikke selskapet arbeidsgiveravgift eller sosial sikring til disse. Pilotene er effektive, og produserer opp mot maks tjenestegjøring. De betaler sin egen uniform, og sine egne myndighetspålagte halvårssjekker. De kabinansatte ligger på lønninger på vel 10000 NOK i måneden, og de er det eneste selskapet jeg kjenner til som pålegges airport-standby, fordi FR ikke regner med at CA'ene nødvendigvis møter ellers ved behov.
Det er sendt ut rundskriv til firmaets ansatte om at man ikke får lade egen mobiltelefon på jobben, samt liknende meldinger, og pilotene må skrive rapport på seg selv om de bringer for mye fuel med seg - med det resultat at de flere ganger må snike i køen inn til lufthavnene - nettopp grunnet dette med fuel (som det koster å bringe for mye med seg).

Et sånt selskap er vanskelig å matche for noen som helst, selv om de tar 400 NOK for mer enn 10 kg baggasje, og er ytterst kreative ellers i billettsammenheng.

FR har gjort det billigere å reise med dem enn å parkere bilen på flyplassen, og derfor isolert sett en fantastisk greie. Men man skal bare være klar over at FR ikke skal sammenliknes med et selskap som ivaretar all lovgivning, sosial sikring, og så videre...

Selskapet er solid, har meg bekjent ingen dårlig "record" med hensyn til det tekniske eller faglige miljø...og er en suksess for eierne. Men hvis ikke FR tjener penger i bransjen, på de nevnte betingelser, så er det få eller ingen andre som kan det heller.

Tally-Ho

Er enig i alt du skriver.
Er ikke spesielt glad i FR eller måten de gjør ting på jeg heller.
Men dersom vi legger dette til side og ser på Topic, så kan det ikke være tvil.
Dette er et veldig bra resultat, så kan vi diskutere lenge hvorfor de fikk dette resultatet :)

FR har gjort det billigere å reise med dem enn å parkere bilen på flyplassen, og derfor isolert sett en fantastisk greie.

Som flyselskapene gjør for å tjene penger antar jeg at også eierne av parkeringsplassene på flyplassen gjør. Prissetter sine tjenester slik at de tjener penger.

Når FR tjener penger på å prissette seg under prisen for parkeringsplassen, om de gjør det, så kan man ikke si at det er noen sammenheng mellom disse prissettingene. Bare se på SK som har prissatt seg nærmere prisen for parkeringsplassen, og tildels over. Det har ikke ført til at SK tjener penger.

Vidar

Et veldig godt resultat i disse tider. De satt jo 80 fly på bakken i vinter, har nok hatt sitt å si for å minske tapene i lavsesong med høye oljepriser.

72 % av pilotene i selskapet betaler ikke skatt noe sted, ergo betaler ikke selskapet arbeidsgiveravgift eller sosial sikring til disse.
Tally-Ho

Hvor har du det tallet ifra? Skulle gjerne ha sett bakgrunnstallene for en slik påstand da det ikke bare er interessant, men ganske oppsiktvekkende at man har greid å kartlegge skatteleggingen av så mange personer/enkeltmannsforetak i så mange forskjellige jurisdiskjoner på en slik måte ;)

Forøvrig er personlig inntekstskatt og arbeidsgiveravgift to forskjellige ting og henger ikke nødvendigvis sammen...

De kabinansatte ligger på lønninger på vel 10000 NOK i måneden, og de er det eneste selskapet jeg kjenner til som pålegges airport-standby, fordi FR ikke regner med at CA'ene nødvendigvis møter ellers ved behov.Tally-Ho

Inget med rubriken att göra men SAS tillämpar airport standby.

3,8 milliarder kroner i overskudd siste regnskapsår...klart det skaper presedens for andre selskaper. Det er som å bake boller, oppskriften er enkel, man kopierer og vips har man kveldskosen. Vil man mao lykkes i flybransjen look to FR.
Liker ikke utviklingen selv men i en verden da penga og størrelsen på overskuddet rår, er det vanskelig å se at driftsmodellen , - om ikke annet en tilnærming - vil bli en modell for bransjen fremover...

http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article2401229.ece

Last edited:
Et veldig godt resultat i disse tider. De satt jo 80 fly på bakken i vinter, har nok hatt sitt å si for å minske tapene i lavsesong med høye oljepriser.

Hvor har du det tallet ifra? Skulle gjerne ha sett bakgrunnstallene for en slik påstand da det ikke bare er interessant, men ganske oppsiktvekkende at man har greid å kartlegge skatteleggingen av så mange personer/enkeltmannsforetak i så mange forskjellige jurisdiskjoner på en slik måte ;)

Forøvrig er personlig inntekstskatt og arbeidsgiveravgift to forskjellige ting og henger ikke nødvendigvis sammen...
---
De 72 % (piloter som er er kontraktsansatte, og dermed ikke betaler skatt noe sted, og som FR ikke betaler arbeidsgiveraavgift for noe sted) er Ryanair's egne tall - og gjengitt i en rekke medier de siste ukene. FR bestrider ikke opplysningene.

---
De 72 % (piloter som er er kontraktsansatte, og dermed ikke betaler skatt noe sted, og som FR ikke betaler arbeidsgiveraavgift for noe sted) er Ryanair's egne tall - og gjengitt i en rekke medier de siste ukene. FR bestrider ikke opplysningene.

Så det du egentlig sier er at 72% av flygerkorpset til FR er på kontrakt. Videre at FR ikke betaler skatt eller arbeidsgiveravgift for disse.

Men kan du dokumentere eller vise til en kilde for at ikke noen av disse, organisert som egne selskap, ikke betaler skatt eller arbeidsgiveravgift noen steder?

Vidar

FR sine tall burde vel være til ettertanke til en del av forumistene her...når andre selskaper sender ut blodrøde tall fortløpende...men alle som flyr FR er jo utvaskede i deres teorier....

---

Hvilket grunnlag har du får å påstå at samtlige kontraktsansatte ikke betaler skatt? Det absolutt ingen automatisk sammenheng mellom det å være kontraktsansatt og nullskatteyter, og det å bastant trekke den konklusjonen at alle som er ansatt på kontrakt ikke betaler skatt noe sted blir rett og slett for enkelt.

Er man ansatt og lønnet av et bemanningsforetak i Irland er skattereglene akkurat de samme som om man er ansatt hos Ryanair direkte - hvis man f.eks. da bor i Norge blir det kildeskatt i Irland, og full skattlegging av alle inntekter i Norge men med kreditt for allerede betalt skatt. Sluttsummen blir da at man betaler akkurat like mye i skatt som hvilken som helst annen arbeidstager som er bosatt i Norge og ansatt for et norsk firma.

Jeg skal gi deg det at ved bruk av bemanningsforetak i tredjeland eller at man selger sine tjenester gjennom et personlig firma istedenfor å være ansatt så blir det lettere å skjule inntekter hvis man ønsker å bedrive skatteunndragelse, men inntekt skal uansett oppgis i landet man er fast bosatt i og gjør man ikke det begår man en kriminell handling. Det er uansett den enkeltes ansvar å rapportere riktig inntekt og Ryanair eller annen arbeids/oppdragsgiver kan ikke direkte klandres om enkeltpersoner velger å bryte loven. Dette er forøvrig et komplisert fagfelt og de forskjellige skatteavtaler mellom forskjellige land gjør at det ikke er noe fasitsvar her.

For å gi deg et eksempel: jeg gjorde tidligere litt arbeid for et internasjonalt firma frilans, og kunne få godtgjørelsen utbetalt til hvilket som helt kontonummer i hele verden. Jeg kunne selvfølgelig ha opprettet en konto i Cayman Islands og ikke fortalt noen om pengene - men det hadde vært skatteunndragelse og straffbart under norsk lov. Det hadde isåfall vært på min kappe og ikke firmaet som utbetalte pengene kunne ikke klandres for det. Inntekten ble forøvrig rapportert via enkeltmannsforetak, men poenget mitt er at det hele er utenfor oppdraggivers kontroll.

Hva arbeidsgiveravgift angår er det per definisjon en personlig inntektskatt, men som betales direkte av arbeidsgiver. Dette varierer veldig fra land til land, og jeg tror faktisk ikke at Irland har arbeidsgiveravgift uansett.

Dette ble veldig OT, får bare beklage det. Men å påstå at 72 % av Ryanairs ansatte ikke betaler en krone i skatt bare fordi de er kontraktsansatte blir så riv ruskende galt at det må besvares...

Ryanair tjener penger sålenge de får tak i piloter.. så enkelt er det.

Slik jeg ser det er det kun pilotmangel eller skjerpede regler for beskatning som kan stoppe FR... Tror neppe det er mange selskaper i dagens marked som kaster penger i søpla, så FR henter jo overskuddet sitt et sted andre ikke kan det, og da snakker vi etter høy sansynlighet skatter og avgifter.

Hvis FR er fremtiden, og man har ingen bedre selskaper å jobbe seg videre mot, forsvinner nok stor del av søkerne til flyskolen. Hvem gidder gå 5 år jus hvis du vet med sikkerhet at du aldri kommer ut av postrommet...? For det er ingen som må misforstå dette: Til syvende å sist tar man en utdannelse for inntekt, og fritid å disponere inntekten på. Wow-faktoren av å fly et fly 900 timer i året går fort over...

På en måte syns jeg faktisk det er bra at FR leverer så store overskudd når ikke noen andre klarer det. Og spesielt i disse dager når skattemyndighetene retter lys mot blant annet FR. Jeg håper det fins noen smarte politikkere i EU som snart innser at det overskuddet dels egentlig skulle gått til fellesskapet.. Jo større overskudd FR får, jo større alarm burde det gå i EU.

For å sette overskuddet i perspektiv: (+ at jeg har fått mine tall rett)
(327 mill aksjer kurs 5,50)

Et års overskudd hos FR tilsvarer mere enn det dobbelte av SAS ABs børsverdi.

I stedet for å betale utbytte, kunne Ryanair og MO'L kjøpt hele SAS AB - hvis de ville. ;)

Så det du egentlig sier er at 72% av flygerkorpset til FR er på kontrakt. Videre at FR ikke betaler skatt eller arbeidsgiveravgift for disse.

Men kan du dokumentere eller vise til en kilde for at ikke noen av disse, organisert som egne selskap, ikke betaler skatt eller arbeidsgiveravgift noen steder?

Vidar

Selvsagt kan man ikke det. Det synes å være en holdning at alle kontraktsansatte er skattesnytere... Det er I så fall nokså unikt for luftfarten.

Back