• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Foto flight med C-130 og F-16

Ser at F-16'en har både slats og flaps ute. Det er vel kanskje slik at Herculesen må fly så fort den kan og F-16'en så sakte den kan, for å få til disse bildene?

Utrolige bilder.
 
Siden jeg er helt fersk er det sjelden jeg kommenterer bilder, jeg synes de fleste er flotte jeg :) Men dette, det er en helt egen klasse! Helt makaløst! Takk for at du delte disse bildene!

Frank
 
Ser at F-16'en har både slats og flaps ute. Det er vel kanskje slik at Herculesen må fly så fort den kan og F-16'en så sakte den kan, for å få til disse bildene?

Utrolige bilder.
Slats og flaps?
Det som kan kalles flaps i vanlig forstand er Flaperon, som er en kombinert ailron og flap. Så lenge flyet ikke er i Take Off/Landing (T/O LDG) konfig (hjula ute) så virker de kun som ailron.

Leading Edge Flap (LEF) styres hovedsaklig av Angle of Attack (AOA), men med input for Weight on Wheel (WOW) som vil gjøre at den er 2 grader opp hele tiden dersom flyet er på bakken. Hastighet i forhold til mach er også en input, men i disse hastigheter er det AOA som regulerer LEF.

Hercen kan lett komme seg opp i 300 knop, så om de fløy i nærheten av det er ikke hastighet for å manøvrere noe problem for F-16, spesielt med tanke på at den er helt uten noe utvendig last. Tipper landingshastighet ligger på ca 130 knop.
 
Jan, i h*&%&¤te, det her var bare så rått det får blitt! Skjønner ikke hva vi andre skal til Bodø for nå.. ;-)
 
Bildene spres også med lynets hastighet på FB. Altså ikke bare "ekstremistflynerder" som oss her inne som setter stor pris på denne gullserien.
 
Back
Top