FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Jens W

ScanFlyer Crusty
FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

DAT har i dag fået meddelelse om at Samferdselsdepartementet har givet Widerøe ret i sin klage og derfor omgør tildelingsbeslutningen for ruterne i Lofoten. ”Vi er helt uenige i denne beslutning og vil overveje at påklage dette” lyder det fra Jesper Rungholm, CEO i DAT.

DAT er derfor tvunget til at lukke for booking på ruterne fra Bodø og vil selvfølgelig refundere billetter som allerede er bestilt. ”Vi har over 10.000 bookinger, det vil tage mellem 6 til 8 uger at refundere disse, da denne proces er manuel. Refundering af flybilletter sker automatisk og ingen behøver derfor kontakte ruteafdeling. DAT beder om kunders tålmodighed, da dette vil tage lidt tid, men alle vil blive refunderet fuldt ud” udtaler Jesper Rungholm.

”Vi beklager meget de problemer som denne udvikling betyder” slutter Jesper Rungholm.
http://www.dat.dk/LOFOTEN-37134.htm
 
FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Nå som Samferdseldepartementet har tatt Widerøe sin klage til følge, og DAT slutter å selge billetter på rutene fra Bodø. Hva er prosessen videre da?

Blir anbudet lagt ut på nytt eller blir søknadene behandlet på nytt?

Det er ihvertfall særdeles dårlig håndverk fra offentlig hold, selv om det vel ikke når opp til Alltinn :rolleyes:
 
Re: DATs nye operasjoner i nord

Her blir det bråk, vil anta at DAT har hatt store utgifter i forberedelsene sine..

Går ikke å bestillle billetter på wideroe.no..

Spennende å se hva som skjer 1. april
 
Last edited:
Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Blir anbudet lagt ut på nytt eller blir søknadene behandlet på nytt?
I teorien kan man bare plukke fra innkomne tilbud (les: WF) om tilbyder ønsker å fortsatt ha tilbudet inne. (Vedståelsesfrist gikk ut i det SD tildelte kontrakter)

Jeg tror at det nok blir lyst ut på nytt, og denne gang uten SCAT-1.
 
Re: DATs nye operasjoner i nord

What the fudge??

Kan noen forklare på tre linjer hva det er WF har klaget på og fått gjennomslag for??
Har ikke tid til å lese hele tråden her nå, men en smule nysgjerrig kan man si!

Dette lukter det mye styr av, selvfølgelig litt for WF og mye for DAT.
Det lukter også litt strategi av dette, siden det er fredag og det er noen ministre som har mista jobben sin idag.
 
Re: DATs nye operasjoner i nord

What the fudge??

Kan noen forklare på tre linjer hva det er WF har klaget på og fått gjennomslag for??
Har ikke tid til å lese hele tråden her nå, men en smule nysgjerrig kan man si!

Dette lukter det mye styr av, selvfølgelig litt for WF og mye for DAT.
Det lukter også litt strategi av dette, siden det er fredag og det er noen ministre som har mista jobben sin idag.

WF har vel klaget på tildelingen av rutene til DAT, og jeg vil anta at klagegrunnlaget er at WF mener at DAT ikke oppfyller vilkårene i anbudet. Det er vel sannsynligvis ingen her inne, om de nå ikke er insidere, som har sett selve klagen. Man kan jo gjette på at det går på flere parametre som er av betydning i forhold til produksjonen (innflygningssystem, antall seter, osv.). De søkte vel om midlertidig forføyning i første omgang, men så ble saken behandlet i SD som ser ut til å ha snudd i saken.
 
Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Lyst ut på nytt pga. noen selskaper vant anbudet på feil grunnlag?
Anbudet burde vel da helst gå til det/de selskapene som faktisk klarer å levere et produkt i forhold til det originale anbudet, eller tar jeg helt feil?
 
Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Lyst ut på nytt pga. noen selskaper vant anbudet på feil grunnlag?
Anbudet burde vel da helst gå til det/de selskapene som faktisk klarer å levere et produkt i forhold til det originale anbudet, eller tar jeg helt feil?
Nå er det jo litt tidlig å si noe om hvordan/hvorfor WF har fått SD til å snu, men det er vel rimelig å tro at det er på grunn av manglende SCAT-1.
Om så er tilfelle, så må nok SD utlyse anbudet på nytt, da kravet i praksis er en forhåndstildeling til Widerøe, som strider mot en hel haug med regler.
 
Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Dette er skandale. Hva skjer nå fremover? Jeg har billetter til en hel gjeng med folk som skal hjem til påske. Hva nå med billetter til disse? Her er det tydeligvis bare å starte planleggingen på nytt, ettersom WF og DAT har forskjellig avgangstidspunkt for midt-på-dagen avgangen fra NVK.

Ikke lett å drive butikk oppe i dette her. Nå blir det vel enten flere tusen kroner dyrere billetter hjem, eller 3 timers venting i Bodø på folk. :( Å sende denne regningen til SD hjelper vel ingenting. Det er nok som å snakke til døve ører.
 
Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Ikke lett å drive butikk oppe i dette her. Nå blir det vel enten flere tusen kroner dyrere billetter hjem, eller 3 timers venting i Bodø på folk. :( Å sende denne regningen til SD hjelper vel ingenting. Det er nok som å snakke til døve ører.
Ja, her er det jo publikum som får lide for at SD opererer med så korte frister at klagen behandles omtrent i oppstartuka. På en rekke andre kollektivanbud har operattørene 4-6 måneder fra avgjørelse til oppstart, og dette har vel også konkurransetilsynet tidligere tatt opp.
 
Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Dette er skandale. Hva skjer nå fremover? Jeg har billetter til en hel gjeng med folk som skal hjem til påske. Hva nå med billetter til disse? Her er det tydeligvis bare å starte planleggingen på nytt, ettersom WF og DAT har forskjellig avgangstidspunkt for midt-på-dagen avgangen fra NVK.

Ikke lett å drive butikk oppe i dette her. Nå blir det vel enten flere tusen kroner dyrere billetter hjem, eller 3 timers venting i Bodø på folk. :( Å sende denne regningen til SD hjelper vel ingenting. Det er nok som å snakke til døve ører.

Skulle tro at Widerøe (der det er mulig) tar en sjarmoffensiv og lar DAT-billetter brukes på sine egne flygninger?
 
Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Billetter til/fra Lofoten og Narvik er tildels allerede åpnet for salg og resten kommer fortløpende utover kvelden/natta.
 
Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Følgende står å finne på nettsidene til Samferdselsdepartementet.

Samferdselsdepartementet fikk 14. mars 2012 en rapport fra Luftfartstilsynet som viser at DAT ikke har lagt frem tilfredsstillende dokumentasjon på flere områder. Rapporten viser blant annet at DAT ikke tilfredsstiller kravene i anbudsdokumentasjonen for vinteroperasjoner, kompass, ytelsesberegninger for operasjoner på tørre/våte baner og modifikasjon av fly.

For å sikre et kontinuerlig flytilbud i Lofoten, har Widerøe bekreftet overfor departementet at selskapet vil drive rutetrafikk på en midlertidig kontrakt fra og med 1. april, 2012, på rutene Svolvær-Bodø, Leknes-Bodø, Røst- Bodo og Narvik – Bodø.
 
Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

PM fra SD:
- Etter tildeling av flyanbud til Danish Air Transport AS (DAT) i januar, har det kommet fram ny informasjon som viser at selskapet ikke kan starte rutedrift i Lofoten 1. april i år, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Samferdselsdepartementet fikk 14. mars 2012 en rapport fra Luftfartstilsynet som viser at DAT ikke har lagt frem tilfredsstillende dokumentasjon på flere områder. Rapporten viser blant annet at DAT ikke tilfredsstiller kravene i anbudsdokumentasjonen for vinteroperasjoner, kompass, ytelsesberegninger for operasjoner på tørre/våte baner og modifikasjon av fly.

De nye opplysningene har kommet fram både i forbindelse med ordinær utsjekkingsprosess som flyselskaper har med Luftfartstilsynet før oppstart og som følge av Widerøes klage på tildelingen. Samferdselsdepartementet mottok klage fra Widerøe 6. mars 2012.

For å sikre et kontinuerlig flytilbud i Lofoten, har Widerøe bekreftet overfor departementet at selskapet vil drive rutetrafikk på en midlertidig kontrakt fra og med 1. april, 2012, på rutene Svolvær-Bodø, Leknes-Bodø, Røst- Bodo og Narvik – Bodø.

- Jeg er opptatt av å opprettholde et godt flytilbud i Lofoten. Passasjerer som har kjøpt flybillett hos DAT vil ha krav på refusjon. Billetter vil i løpet av dagen kunne bestilles hos Widerøe, sier samferdselsministeren.

DAT og Widerøe var de to tilbydere i konkurransen om å fly de fire ruteområder i Lofoten. Samferdselsdepartementet vil ikke ta stilling til fremtidig og varig løsning og eventuell klagebehandling, før klagefrist for vedtak om avvising er utløpt. DAT har en frist på tre uker til å klage over Samferdselsdepartementets vedtak om å avvise selskapets tilbud om å fly i Lofoten.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd...r-medhold-i-klage--dats-tilbud.html?id=676285
 
Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Ut fra hva SD skirver så virker det jo ikke som DAT ville greid å starte opp pr. 1. april uansett:
Rapporten viser blant annet at DAT ikke tilfredsstiller kravene i anbudsdokumentasjonen for vinteroperasjoner, kompass, ytelsesberegninger for operasjoner på tørre/våte baner og modifikasjon av fly.

Noen som kjenner til hva evt. problemer med "kompass" gjør her? Det burde være ganske et basic instrument som de hadde orden på.
 
Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Nå kan det bli morro. Ser for meg et par scenario:

1. WF får andbudet siden de er den eneste som oppfyller kravene. (scat-1 holdt utenfor)
2. WF får andbudet siden de er den eneste som oppfyller kravene(Scat-1 holdt utenfor). Men hvor DAT klager/mener at de skulle fått disp, da det var umuig å bli klar til oppstart grunnet sent varsel om resultat på andbud.
3. SD legger ut nytt andbud uten SCAT-1. Noe som fører til at både WF og DAT legger seg lavere i pris enn dette anbudet. SD sparer penger.
4. DAT får disp på LF sine påpekninger, men WF får medhold på SCAT-1 kravet. Da blir det vel rettsak/nytt anbud.
5. Alle andre mulige kombinasjoner av overstående elementer.

Dette blir spennende vår/sommer. DAT har vel hatt så store utgifter, pluss at de har tapt på vestlandet. Så her blir det nok fight til det bitter end.
 
Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Nå har leg lest vedlegget som ble lagt ut til pressemeldingen, og SCAT-1 er bare en liten del her, og i prinsippet ikke vektlagt. LT er ikke veldig rosende i sin omtale av DATs prosedyrer m.v.

Luftfartstilsynet anser det som utenkelig at DAT får på plass nødvendige supplementer for noen av modellene sine innen oppstart 1. april. Det er videre stor usikkerhet knyttet til muligheten for DAT å få supplementene implementert innen oppstart av vintersesongen høsten 2012 (september/oktober).
...
Når det gjelder punkt 4 om ytelsesberegninger for operasjoner på tørre/våre baner, fremgår det av Appendix 1 til EU-OPS 1.1045 pkt. 8.1.2 at GMC (Gross Mass Charts) skal fremlegges Luftfartstilsynet før operasjoner på flyplasser av kategori C kan godkjennes.
Luftfartstilsynet finner at påkrevde godkjenninger mangler, og at frem til disse foreligger må selskapet forholde seg til standardprosedyrer som fører til store vektbegrensninger for avgang selv på tørr bane og ellers ideelle forhold.
...
På denne bakgrunn vurderer Luftfartstilsynet det dit hen at det er usannsynlig at DAT kan drive rutene i tråd med konkurransegrunnlaget fra oppstartsdatoen1. april2012.
Vedr. kompassene så det ut som ta av tre fly ikke hadde godkjent kompassystem ihht EU-OPS.

Slik det ser ut i brevet fra SD, men LTs kommentarer, hadde DAT fått problemer med å operere fra 1. april, f.eks. på våt bane (som jeg vil anta det hender at det er i Lofoten)
 
Last edited:
Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Der er grundlag for mange retsmøder. Men jo også en ganske kaotisk proces, der var også noget omkring Røros.

Personligt tror jeg DAT overvejer at trække sig helt fra at byde i det område igen, men naturligvis tage en retssag om erstatning. De indlejede fly kan så evt. bruges på en rute fra Rygge til København eller andre interessante ruter? Vel dyrt fra DAT at have fly stående i vente på at de evt. vinder udbuddet efter det her, måske de vil forsøge at komme videre i stedet.
 
Back
Top