FOT-rutene 2013 (Nord-Troms/Finnmark) - satelittnav. og anbudprosess

Re: FOT-rutene 2013 (Nord-Troms/Finnmark)

Nei, ikke om WF har noe monopol, for det har de jo uansett ikke. Men det er jo helt klart relevant om det stilles krav som kun en tilbyder kan tilfredstille.

Ja, interessant, men det er diskutert X antall ganger tidligere i andre tråder :)
 
Re: FOT-rutene 2013 (Nord-Troms/Finnmark)

Ja, interessant, men det er diskutert X antall ganger tidligere i andre tråder :)

Jo, men i tillegg til det prinsipielle i f.t. likebehandling av anbydere:
- På Finnmark/Nord Troms skulle behovet for SCAT være enda mindre relevant enn i andre ruteområder.
- Utviklingen for NPA går stadig fremover...
 
Re: FOT-rutene 2013 (Nord-Troms/Finnmark)

<MOD>
Da hr det vært rådsmøte på bakrommet og en liten opprydding her så vi får snørr og barter i forskjellige tråder (mulig noe havnet feil):

Generelt om SCAT-1/EGNOS/pres. app til kortbanene:
Satelittbasert presisjonsinnflyvning på kortbanenettet

Denne tråden: om status og evt. informasjon om FOT-anbudet 2013 og prosessen rundt det

</MOD>
 
Om sattelittnavigasjon og EØS-anbud ifht. FOT-rutene 2013

- Luftfarten er spesielt viktig i områder med avstandsutfordringer som Nord-Norge. Vi viderefører derfor dagens rutestruktur for å opprettholde et godt flytilbud i Finnmark og Nord-Troms, sier samferdselsminister Marit Arnstad.

Samferdselsdepartementet har i dag lyst ut anbud på regionale ruteflyginger i Finnmark og Nord-Troms for perioden 1. april 2013 – 31. mars 2017. Anbudet er lyst ut i hele EU/EØS- området og flyselskap i alle EØS-land er invitert til å levere anbud.

I Finnmark har ingen lufthavn krav om mindre enn minst tre daglige avganger. For Sørkjosen i Nord-Troms er kravet minst to daglige avganger. Ved Sørkjosen og Hasvik er setekapasitetskravet økt grunnet høyere trafikk.

Samferdselsdepartementet har for å ivareta flysikkerheten i Finnmark og Nord-Troms, stilt krav om at operatører skal kunne benytte seg av satellittbaserte instrumentinnflygingsprosedyrer.

Anbudet gjelder ruteflyginger på disse strekningene:

Ruteområde 1
- Ruter mellom Kirkenes, Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Honningsvåg, Hammerfest og Alta

Ruteområde 2
- Hasvik – Tromsø, Hasvik – Hammerfest, Sørkjosen – Tromsø

Frist for innlevering av anbud er 11. desember 2012 kl. 12:00.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd...bud-pa-regionale-flyruter-i-fi.html?id=704400

Så får man se hvem som kommer på banen nå
 
Re: Nytt flyanbud på regionale flyruter i Finnmark og Nord-Troms

Blir spennende å se, DAT har jo fortsatt Dash'en så kanskje de vil prøve seg på nytt...
 
Re: Nytt flyanbud på regionale flyruter i Finnmark og Nord-Troms

Interessant å se at Scat er byttet ut med satelittbasert innflygingssystem.
 
Re: Nytt flyanbud på regionale flyruter i Finnmark og Nord-Troms

Interessant å se at Scat er byttet ut med satelittbasert innflygingssystem.

Nei ellers ville det ikke vært spennende å se hvem som hadde vunnet anbudet. Vis Scat hadde vært krav hadde bare WF kunne fløyet...
 
Re: Nytt flyanbud på regionale flyruter i Finnmark og Nord-Troms

Blir spennende å se, DAT har jo fortsatt Dash'en så kanskje de vil prøve seg på nytt...

Kanskje, men Lufttransport kommer nok til å prøve seg med et anbud basert på DO-228NG
 
Re: Nytt flyanbud på regionale flyruter i Finnmark og Nord-Troms

SCAT är väl det enda GPS-navigeringssystemet som är godkänt för dessa flygplatser? (Eller vilka andra system finns?) Känns som WFs monopol kommer stå starkt så länge andra system ej är godkända. Det blir i praktiken omöjligt för andra att komma in på dessa upphandlade linjer :headbang
 
Re: Nytt flyanbud på regionale flyruter i Finnmark og Nord-Troms

Fra et konkurranseståsted er det jo tragisk at anbudet kommer så sent. Det er enda senere enn i fjor. Innleveringsfristen er 11.desember. Oppstart skal være 1.april. Hvem har da tid til å trene crew (hvis LT vil legge inn med Dornier), få på plass en organisasjon rundt operasjonen osv?
 
Re: Nytt flyanbud på regionale flyruter i Finnmark og Nord-Troms

Fra et konkurranseståsted er det jo tragisk at anbudet kommer så sent. Det er enda senere enn i fjor. Innleveringsfristen er 11.desember. Oppstart skal være 1.april. Hvem har da tid til å trene crew (hvis LT vil legge inn med Dornier), få på plass en organisasjon rundt operasjonen osv?

Alt du sier er sant, men det er ikke krav på flyvertine/vert når flyet har 19 eller mindre seter, som LT sin DO228 har.
 
Re: Nytt flyanbud på regionale flyruter i Finnmark og Nord-Troms

Fra et konkurranseståsted er det jo tragisk at anbudet kommer så sent. Det er enda senere enn i fjor. Innleveringsfristen er 11.desember. Oppstart skal være 1.april. Hvem har da tid til å trene crew (hvis LT vil legge inn med Dornier), få på plass en organisasjon rundt operasjonen osv?

Om man ikke har materiell for hånden med trent personell, så er dette i praksis umulig.
 
Re: Nytt flyanbud på regionale flyruter i Finnmark og Nord-Troms

Anbydarane skal frå 1. april 2013 kunne nytte mannskap og luftfartøy som er utstyrt og
sertifisert for å fly satellittbaserte instrumentinnflygingsprosedyrar med vertikal
informasjon ved lufthamnar kor slike prosedyrar er etablert og publisert (ref. AIP Norge
og BSL G 4-1 §7).

Noen som drister seg på en fortolkning? ;)
 
Re: Nytt flyanbud på regionale flyruter i Finnmark og Nord-Troms

Alt du sier er sant, men det er ikke krav på flyvertine/vert når flyet har 19 eller mindre seter, som LT sin DO228 har.

Cabin crew kan trenes raskt. Jeg tenkte mer på pilotene som vil være noe mer omfattende og tidkrevende.
 
Re: Nytt flyanbud på regionale flyruter i Finnmark og Nord-Troms

Cabin crew kan trenes raskt. Jeg tenkte mer på pilotene som vil være noe mer omfattende og tidkrevende.

Ja det er sant, de trenger vel en del nytt crew vis det skulle bli aktuelet. Flere nye fly ville sikert også være nødvendig?
 
Re: Nytt flyanbud på regionale flyruter i Finnmark og Nord-Troms

Vad har LT för GPS-navsystem? Jag är tveksam på om DAT lägger något bud då det antagligen ej uppfyller kraven för GPS-nav. Någon som har en annan åsikt?
 
Re: Nytt flyanbud på regionale flyruter i Finnmark og Nord-Troms

Fra et konkurranseståsted er det jo tragisk at anbudet kommer så sent. Det er enda senere enn i fjor. Innleveringsfristen er 11.desember. Oppstart skal være 1.april. Hvem har da tid til å trene crew (hvis LT vil legge inn med Dornier), få på plass en organisasjon rundt operasjonen osv?

Det har du rett i. I tillegg skal innkommede anbud gjennomgåes, noe som erfaringsmessig tar minst nye 2 måneder. Da nærmer 1. april seg med stormskritt.

Ser en bort i fra noen mindre justeringer i setekapasitet i ruteområde 2, samt de kosmetiske endringer som er gjort i SCAT-1 kravet, så er det blåkopi av 2010 anbudet. Med tanke på alle høringsrunder som har vært gjort angående FOT rutene i Finnmark er dette noe overraskende.

Konklusjonen får være at dette kunne vært ute før ferien om SD hadde ønsket det. Men korte frister favoriserer dagens aktør, så da kan man vel konkludere med at det er det SD ønsker.
 
Har LT noen fordeler/mindre ulemper ved at de allerede trafikkerer flyplassene der oppe, riktignok med King Airs?
 
Re: Nytt flyanbud på regionale flyruter i Finnmark og Nord-Troms

Har LT noen fordeler/mindre ulemper ved at de allerede trafikkerer flyplassene der oppe, riktignok med King Airs?

At de opererer er en fordel da det meste her er kategori 3 flyplasser som krever spesielle treningsopplegg for crew for den enkelte flyplass. De har godkjente programmer for dette som med mindre justeringer vil være overførbar til annen flytype.
 
Back
Top