I følge anbudsprotokollen var DAT billigst på pris for det ruteområdet de la inn anbud på (ruteområde 2, ca. 30 millioner under Widerøe) men ble avvist av de grunner som tidligere er nevnt her. Dermed var Widerøe "billigst" ettersom det var bare dem igjen å velge.
Er det sum pr. ruteområde som er avgjerande i utgangspunktet, eller er det totalsum for begge områda? For WF + WF ser ut til å uansett bli billegare enn WF + DAT?
WF har oppgitt forskjellige priser avhengig av om de får ett eller begge ruteområder. Sjekk linken til pressemelding til Samf.dep, så får du opp anbudsdokumenter hvor beløpene står.
7.2 Tildelingskriterium
7.2.1
Kontrakt tildelast som hovudregel det anbodet som for kvart ruteområde eller for kvar
tillatne kombinasjon av ruteområde har det lågaste kompensasjonskrave
t for heile
kontraktperioden frå 1. april 2013 til 31. mars 2017.
7.2.2
Dersom tildeling ikkje kan skje etter hovudregelen fordi det ligg føre anbod med
identiske kompensasjonskrav, skal kontrakt tildelast det anbodet som tilbyr høgast setetal
for heile kontraktperioden.
Siste kapittel i denne saken er tydeligvis ikke skrevet.
https://e24.no/lov-og-rett/wideroee/esa-mener-wideroee-har-misbrukt-markedsmakten/24324912
https://e24.no/lov-og-rett/wideroee...-ikke-konkurrentene-bli-skvist-igjen/24325005
Hvorfor er det leit at man sørger for at det er konkurranse på like vilkår?Synes det er leit at man bruker så mye tid og energi på dette, det koster penger å fly til bygda i norge med lite passasjergrunnlag. Se bare til FlyViking.
Hvorfor er det leit at man sørger for at det er konkurranse på like vilkår?
Hvorfor er det leit at man sørger for at det er konkurranse på like vilkår?
Saken handler vel om at ESA mener WF burde stilt utstyret til disposisjon, noe ESA mener de ikke gjorde. At det ble stilt krav om SCAT-1 som et sikkerhetskrav har ESA konkludert med at SD var i sin fulle rett til å gjøre.Nå var ikke Scat 1 et konkurranse parameter, men et sikkerhetskrav.
SD kunne selvsagt ha utelatt kravet til Scat 1 og derved sørget for at kravet til konkurranse ble satt foran sikkerheten.
I så fall ville det ha vært en oppsiktsvekkende handling fra SD sin side.
ESA, et byråkratiorgan av dimensjoner, har nok vanskeligheter med å få med seg alle elementer i dette aspektet.
Fordi et godt rutetilbud krever en stabil og sterk leverandør, med god driftsstabilitet og godt overskudd. En liten operatør i grenseland av hva som lønner seg vil aldri kunne gi det rutetilbudet Widerøe tilbyr nord-norge. Det hva staten evt sparer på å velge en «billig» operatør, vil etter min mening tapes i samfunnets tap av rutetilbud.
Lufttransport valgte i sin tid ikke å ta SCAT-1 I bruk. De bruker derfor de mer konvensjonelle prosedyrer som er publisert og har sikkert egne tilpasninger uten at jeg kjenner detaljer rundt dette.Ett spørsmål litt i samme gate som siste post: dersom WF sitter på alle SCAT-1 mottakere for fly, hva gjør luftambulansen på de flyplassene der dette er en del av instrumentinnflygingsprosedyrene? Opererer Lufttransport med høyere minima enn WF?
Lufttransport valgte i sin tid ikke å ta SCAT-1 I bruk. De bruker derfor de mer konvensjonelle prosedyrer som er publisert og har sikkert egne tilpasninger uten at jeg kjenner detaljer rundt dette.
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Det er vel ikke mange steder at RNAV LPV minima er lavere enn GLS? Har du noe eksempler, jeg kan nemlig aldri huske å ha sett det noen steder?LTR sine fly har så vidt jeg vet muligheten til å fly RNAV til LPV minima der dette er publisert, noe som gir lavere minima enn SCAT-1 (GLS) noen steder, og litt høyere andre steder, avhengig av topografi mm.
Det er vel ikke mange steder at RNAV LPV minima er lavere enn GLS? Har du noe eksempler, jeg kan nemlig aldri huske å ha sett det noen steder?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.