Forsvarets Luftambulanse

Gunnar

ScanFlyer Gold
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10027549
Neste år skal Forsvaret ha på plass et stort og avansert evakueringssystem. På 24 timer skal en Boeing 737 eller et Herkules-fly kunne bli en flygende ambulanse for opptil 44 skadde soldater.

---------
Forsvaret har inngått en avtale med SAS, som skal stille Boeing 737-maskiner til rådighet ved behov.
Noen som vet noe mer om denne avtalen med SAS? Eksempelvis om det dreier seg om en -700 eller -800 av 737-serien?

Det har de jo allerede da... Etter Tsunamien i Phuket ble det jo fløyet en del CNOXXXXA som var en vanlig 737 med Ambulanse config.

Mulig dette gjelder at de skal kunne fly med SAS fra Afghanistan/Tyrkia til Norge.

Edit: Min feil, så aldri videoen før nå.

Dette er helt nytt utstyr.
Avtalen er flere år gammel, og noe vi har holdt på med lenge. Har årlige øvelser osv.
Avtalen sier en 737-700 klar på 24 timer, neste etter 33 timer ( tror jeg det var )
Opp til 5 737 mener jeg SAS kan bidra med. Dette er noen spesifike individer i forhold til rekkevidde, utstyr, og hvordan vegger etc er satt opp.
Skal ligge info om dette offentlig tilgjengelig på forsvaret sine nettsider, men vet ikke helt hvor.
Jeg er i alle fall stolt av å være endel av dette teamet, og av at SAS er en stor del av det.

Braathens hadde vel denne avtalen i sin tid, og mener det ble bemerket at Braathens endte der de startet. En av evakueringsflightene fra Thailand ble vel så godt som sist med BU-flightnr.

Var det ikke -400 som ble benyttet i forbindelse med denne avtalen før -700 kom inn i flåten?

Back