Flyselskap: SAS
Strekning: Brussel Zaventem-Stockholm Arlanda
Klasse: Business
Flytid: 1:45.
P.g.a noen familieomstendigheter ble julehjemreisen noen fremskyndet. SAS skal ha 70EUR for å endre billetten og så skal prisdifferensansen betales, denne var ca. 30 EUR. Jeg så at samtidig at det kun kostet 20 EUR mer å oppgradere til business, så jeg gjorde det eneste fornuftige og gikk for en reise foran gardinen. Fordeler som fastrack og pritags på bagasjen gjorde at det var det vel verdt.
Reisen begynte på mitt kontor og Brussel Metro tok meg to holdeplasser til Brussel sentralstasjon. Jeg hadde vurdert taxi, men ettermiddagsrushet i Brussel er rimelig håpløst, så jeg valgte å slepe bagasjen til toget i stedet. Det går ofte tog til Zaventem-flyplass på dagtid, ca. 4-5 ganger i timen, og det tar kun 17 minutter, i teorien, men i praksis 25 i rushtiden.
Rulletrappen på togstasjonen streiket da jeg ankom, så litt sleping og mumling i skjegget ble det da jeg bukserte opp trappen. Uansett, jeg kom meg frem til en nesten køløs SAS-skranke, og dumpet to kofferter på vekten. Alt var i orden og den beste fordelen med business var fast-track. Brussel-Zaventem virker konstant å ha full rulle og det tar normalt minst 20-30 minutter å sikkerhetsklareres. Fasttrack klarte det på 5-10. Det ble tid til litt juleshopping av belgiske godsaker og litt tid i Brussels Airlines’ The Loft lounge hvortil SAS’ businesspassasjerer har adgang. Innkommende fly var bittelitt forsinket, og ombordstigning startet hakket for sent. Den gikk uansett radig og alle kvinner, menn, andre kjønnsidentiteter og barn var om bord i tide til å rekke avgangstid.
Belegget bak gardinen var godt etter strømmen av folk å bedømme. Foran gardiden var det 5 stykk fordelt over 5 rader, så der var det god plass og egen rad som gjaldt. Mine ruvende 174 cm hadde det bra.


SAS serverer ingen drikke før avgang, det synes jeg de kunne innføre. Det var heller ingen Wi-Fi om bord. Jeg reiste nylig med Air Baltic, som hadde meget god starlink-forbindelse om bord. Det var som å sitte på kontoret eller hjemme. Skal man kunne jobbe om bord, bør man ha slikt på flyene.
Etter en liten stund i luften og pling pling og slukket setebelte skilt, kom serveringen i gang. Flyverten serverte dette på et brett. Ha kom også rundt med brød.


Det var kanskje en litt liten hovedrett, og det var middagstid, så en varmrett kunne være servert. Det smakte uansett godt. Vann og vin ble servert, samt kaffe senere. Det ble stadig spurt om man ønsket mer i glasset, og servicen var god. Det er uansett en klar oppgradering fra Plus og hyggelig å ikke få maten i boks.
Jeg så litt forhåndsnedlastet på mobilen og tiden opp til Stockholm gikk radig. Hjulene traff bakken i gråvær, og vi kom til gaten 15 minutter før tidtabell.
Etter ca. 10 minutters venting kom koffertene som et skudd på båndet, jeg tror mine var nummer 3 og 4 som ble slengt på båndet av stuerne.
SAS leverte bra her, og selskapet virker å ha funnet seg til rette i Skyteam og med sin nye businessklasse i Europa.
Takk for at du leste!
Strekning: Brussel Zaventem-Stockholm Arlanda
Klasse: Business
Flytid: 1:45.
P.g.a noen familieomstendigheter ble julehjemreisen noen fremskyndet. SAS skal ha 70EUR for å endre billetten og så skal prisdifferensansen betales, denne var ca. 30 EUR. Jeg så at samtidig at det kun kostet 20 EUR mer å oppgradere til business, så jeg gjorde det eneste fornuftige og gikk for en reise foran gardinen. Fordeler som fastrack og pritags på bagasjen gjorde at det var det vel verdt.
Reisen begynte på mitt kontor og Brussel Metro tok meg to holdeplasser til Brussel sentralstasjon. Jeg hadde vurdert taxi, men ettermiddagsrushet i Brussel er rimelig håpløst, så jeg valgte å slepe bagasjen til toget i stedet. Det går ofte tog til Zaventem-flyplass på dagtid, ca. 4-5 ganger i timen, og det tar kun 17 minutter, i teorien, men i praksis 25 i rushtiden.
Rulletrappen på togstasjonen streiket da jeg ankom, så litt sleping og mumling i skjegget ble det da jeg bukserte opp trappen. Uansett, jeg kom meg frem til en nesten køløs SAS-skranke, og dumpet to kofferter på vekten. Alt var i orden og den beste fordelen med business var fast-track. Brussel-Zaventem virker konstant å ha full rulle og det tar normalt minst 20-30 minutter å sikkerhetsklareres. Fasttrack klarte det på 5-10. Det ble tid til litt juleshopping av belgiske godsaker og litt tid i Brussels Airlines’ The Loft lounge hvortil SAS’ businesspassasjerer har adgang. Innkommende fly var bittelitt forsinket, og ombordstigning startet hakket for sent. Den gikk uansett radig og alle kvinner, menn, andre kjønnsidentiteter og barn var om bord i tide til å rekke avgangstid.
Belegget bak gardinen var godt etter strømmen av folk å bedømme. Foran gardiden var det 5 stykk fordelt over 5 rader, så der var det god plass og egen rad som gjaldt. Mine ruvende 174 cm hadde det bra.


SAS serverer ingen drikke før avgang, det synes jeg de kunne innføre. Det var heller ingen Wi-Fi om bord. Jeg reiste nylig med Air Baltic, som hadde meget god starlink-forbindelse om bord. Det var som å sitte på kontoret eller hjemme. Skal man kunne jobbe om bord, bør man ha slikt på flyene.
Etter en liten stund i luften og pling pling og slukket setebelte skilt, kom serveringen i gang. Flyverten serverte dette på et brett. Ha kom også rundt med brød.


Det var kanskje en litt liten hovedrett, og det var middagstid, så en varmrett kunne være servert. Det smakte uansett godt. Vann og vin ble servert, samt kaffe senere. Det ble stadig spurt om man ønsket mer i glasset, og servicen var god. Det er uansett en klar oppgradering fra Plus og hyggelig å ikke få maten i boks.
Jeg så litt forhåndsnedlastet på mobilen og tiden opp til Stockholm gikk radig. Hjulene traff bakken i gråvær, og vi kom til gaten 15 minutter før tidtabell.
Etter ca. 10 minutters venting kom koffertene som et skudd på båndet, jeg tror mine var nummer 3 og 4 som ble slengt på båndet av stuerne.
SAS leverte bra her, og selskapet virker å ha funnet seg til rette i Skyteam og med sin nye businessklasse i Europa.
Takk for at du leste!