• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Første 777 til huggern

Someone

Moderator
Medlem
Første 777 til huggern

For første gang skal en 777 til huggeren. Maskinen det er snakk om er en 777-200A som først ble levert til BA men i det siste har fløyet for Varig (og blitt mishandlet) og vært lagret siden Varig gikk konk. Maskinen er 11 år gammel og er dette første gang i historien at ett masseprodusert fly er hugget opp uten at det har vært noen write-offs av "søster" fly?

Er PP-VRD det er snakk om (Ex G-ZZZE)

http://www.flightglobal.com/Articles/2006/11/15/Navigation/177/210600/Early+Boeing+777-200+to+be+broken+up+for+the+first+time.html
 
Re: Første 777 til huggern

skjønner enda ikke hvorfor en 11 år gammel maskin skal skrotes. Forklar!
 
Re: Første 777 til huggern

Originally posted by MartinL

skjønner enda ikke hvorfor en 11 år gammel maskin skal skrotes. Forklar!
Maskinen var én av fem 777-200(A) med GE90-76B som har blitt produsert, dvs med motorer med den laveste thrust ratingen av alle GE-motorene, og følgelig den laveste MTOW (~247 tonn), og dermed ganske kort rekkevidde i forhold til en 772ER. Maskinen var den nittende 777 levert.
BA brukte denne og de andre 772Aene hovedsakelig på ruter til midtøsten, ruter der en ikke var avhengig av den lange rekkevidden. Men til slutt, den korte rekkevidden er grunnen til at 772Aene aldri solgte i et stort antall, de har et begrenset bruksområde, samtidig som 772ER kan fly samme rute og alle andre ruter opp til ~700nm, med en høyere payload. Mao er en 772ER mer fleksibel og ønskelig, den var bare ikke tilgjengelig på markedet så tidlig.

Den korte rekkevidden og den begrensede payloaden gjør at denne maskinen har vært lite ønsket på bruktmarkedet (flertallet av 772A har PW eller RR-motorer,) også som freighter. I tillegg var maskinen i svært dårlig stand, da Varig hadde hverken rutinene eller pengene til å drive et godt vedlikehold (slik har det vært med de fleste fly som har vært via Varig...)

Før flyet havnet hos Varig ble det brukt av Khalifa Airways en stund.

Mao, flyet er pga lav MTOW og følgelig kort rekkevidde og payload ikke spesielt ettertraktet på bruktmarkedet, samtidig som den er én av få maskiner med denne motorversjonen. Sammen med den tekniske standen som maskinen var i, er det følgelig billigere å selge ut delene til denne maskinen.

Håper det var litt oppklarende :)
 
Re: Første 777 til huggern

Bra oppsumering her brendas , men jeg tror nok at det er en del andre faktorer ute og går også. Jeg vil anta at kjerra er er såpass skadet strukturelt etter manglene vedlikehold at det ville koste uforholdsmessig mye å sette den istand sammen med en oppgradering av f.eks. MTOW. Dette er mulig , men kostnadene med fysisk modifisering og papirarbeid av Boeing og GE er såpass store at det nok ikke har blitt lønsomt å berge kjerra.
Til sammenligning kan jeg opplyse at B737-300 sine CFM56-3B1 og CFM56-3B2 som i utgangspunktet er helt like har en prisforskjell på ca350.000USD i 1988 pr fly.
Hele differansen fra -B1 til B2 går ut på en enkel justering av fuelcontrollenheten og tilhørende papirdokumentasjon.
En heftig kostnad for litt papirarbeid. Vi tok denne øvelsen i Norway Airlines da -33A maskinene i utgangspunktet var med -B1 variant mens vi trengte -B2 ratingen.
Ikke ukjent for Boeing at noen av selskapene i sør-amerika driver slett vedlikehold.
I oktober 1987 skulle et flight crew fra Boeing hente en 747-200 hos Avianca etter endt lease.
Da de kom ned for å hente kjerra i Bogota hang den såvidt sammen. Boeing pilotene snudde og forlangte at Avianca fløy kjerra opp til Everett selv. Med den erfaringen Boeing's sine piloter har så må kjerra ha vært i elendig stand. Jeg var på Everett når den kom og det er noe av det værste jeg har sett. Likevel ble section 41 modifisering foretatt og full overhaling foretatt. Maskinen var HK-2900 s/n19733.
Bildene mine(slides) viser mye platearbeid på maskinen utendørs på Everett.
Residual value for denne kjerra var likevel slik at det lønte seg og fikse den opp for videre drift selv om det var en 1970 modell opprinnelig levert til CO.
 
Re: Første 777 til huggern

OJB, helt herlig denne info. Den 747-100 fra CO, med CO-reg N26861 fløy jeg på en av dens absolutt første flighter 9. juli 1970 HNL-LAX. Hadde PA 747 N-755PA ut til HNL 6. juli. Korttur......

Husker så rommelig den var med kun 9 i bredden på økonomi. Har flere souvenirer fra CO jeg fikk på turen. :lightbulb
 
Re: Første 777 til huggern

Gammel tråd, men Emirates har holdt lenge på sine -200A maskiner, men nå begynner det bli slutt her også og deres eldste 777-200 skal omsider i containeren for metallavfall

Boeing 777 -21H 27247 30 A6-EMD Emirates ferried 04-05nov14 DXB-BOS-TUP for part-out & scrap
 
Re: Første 777 til huggern

19 år er jo ingen alder for et fly som dette..... :-(

Espen
 
Re: Første 777 til huggern

Flott video av EK. Trist, samtidig et flott øyeblikk i og med at flyet har klart seg utmerket i 19år og ikke vært innblandet i en ulykke (som to andre 777 i fjor).
 
Re: Første 777 til huggern

Noen som vet Total Time ?

Ifølge en som har greie på det, mellom 50 og 70.000 timer. A6-EMF (l/n 42) skal iflg et internt skriv ha fløyet over 60 millioner km .. det skulle vel bli ca 70.000 timer hvis man regner 850km/t som snitt.
 
Re: Første 777 til huggern

Nå har også Thai begynt skrote sine eldste 777-200

Boeing 777 -2D7 27730 89 HS-TJE Thai International ferried 22-23dec16 DMK-AUH-EGBP for part-out & scrap
 
Re: Første 777 til huggern

Denne 21 år gamle 777 maskinen skal ikke til huggern, men derimot sprenges av det amerikanske forsvaret som et eksperiment

http://www.thedrive.com/the-war-zon...blow-up-this-ex-saudi-airlines-boeing-777-jet

The U.S. Army has hired a private contractor to fly an old Boeing 777 airliner from Saudi Arabia to the United States just so it can blow it apart. It may sound like a piece of the conspiracy at the center of a Hollywood spy thriller, but it’s actually part of an arrangement to help the Department of Homeland Security see how the plane might respond to a terrorist’s bomb or some other explosive incident

Og et bitte lite snev av ironi at de bruker et fly fra Saudi Arabia til dette.......
 
Re: Første 777 til huggern

Nå er disse langt fra de første og heller ikke de eneste den siste tiden, men de japanske selskapene er nå travelt opptatt med å skrape sin eldste 777 maskiner

Boeing 777 -381 27039 440 JA756A ANA All Nippon Airways ferried 26-27jan21 HND-ANC-MHV, for part-out & scrap
Boeing 777 -246 33394 464 JA706J Japan Airlines ferried 27jan21 NRT-VCV for part-out & scrap
Boeing 777 -281 33406 482 JA711A ANA All Nippon Airways ferried 26-27jan21 HND-ANC-MHV, for part-out & scrap
 
Re: Første 777 til huggern

Disse non-ER maskinene er vel ikke så mye verdt på bruktmarkedet nei.
 
Re: Første 777 til huggern

Ellers begynner jo nå de eldste 777-300ER å hugges. Denne 18 år gamle maskinen har tidligere fløyet for EVA Air

https://newsroom.aviator.aero/eirtr...ng-777-300er-in-knock-ireland-west-airport-2/

EirTrade Aviation, the global aviation asset management and trading company headquartered in Dublin, has commenced the disassembly of its first B777-300ER in Knock. The aircraft, MSN 32643, will be disassembled and the harvested material repaired to support EirTrade’s B777 customer base
 
Re: Første 777 til huggern

Nå er det ikke sikkert denne skal hugges, men Japan Airlines har nå startet utfasingen av sine første 777-300ER maskinen. Denne er nå returnert leasingselskap og parkert i ørkenen i ROW.

752610029e5203945d65a74b651d0178.jpg
 
Back
Top