• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

FORSLAG TIL KJØP AV PC `

ENGM RAMP

ScanFlyer Rusty
FORSLAG TIL KJØP AV PC `

Hey alle!

Trenger kjapt noen GODE forslag på stasjonær pc, stort sett KUN ment til bruk av Flightsim med tilbehør for en flyger i familien som skal trene litt .....og bør da selvf. ha spec deretter...

Maksgrense 10-12.000 tenker jeg, men gode forslag mottas uansett med takk....

:nor

Replying to Topic 'FORSLAG TIL KJØP AV PC `'

FS er utrolig avhengig av CPU dersom man skal putte på litt add-on scenery og realistisk AI-trafikk og realtime vær. Fly som PMDG eller PIC737 suger også CPU-kraft.
Jeg ville putta penger i en rask AMD, 1GB ram, gjerne SATA RAID0 hard-disker, og et ok skjermkort.
Bygg din egen pc på f.eks komplett gjør at man kan trikse litt og legge pengene der man har mest bruk for de.
En 19" LCD begynner jo også å ha fine priser nå.

Hva mener du om denne dag Dag ?

http://www.komplett.no/k/ci.asp?sku=10193

:nor

Den ser meget bra ut den.. Men legger du på 2000kr til får du AMD 64 3700 prosessor, en 19" skjerm og 2x250GB SATA hard-disk du kan kjøre i raid0. En smakssak, begge valg gir mye for pengene! Jeg ville gått for 12 000kr versjonen, spesielt oppgraderingen til 19" skjerm. AMD 64 3700 har også dobbelt så stor cache, noe som burde gi litt ekstra trøkk.

Lite forskjell på ytelse mellom 3500 og 3700! Ser også at prisen er nesten den samme, uansett ville jeg ha sett mer på minne og skjermkort, og et hovedkort som takler to skjermkort … dermed kan man kjøpe et ekstra skjermkort med tiden… (av samme type)… jeg regner med at flysimulatoren er et av de spillene som vil utnytte denne muligheten best!
1GB ram er litt puslete… sats på 1,5GB eller 2 GB! Minne koster ikke så mye, men den gjør maskinen mye sterkere!
Dette er en god start: http://www.komplett.no/k/ci.asp?sku=10083 . Problemet her er at man må ha mer minne og større harddisk! Når man har valgt det ender man opp med en pris på litt over 13 tusen! Her har du også muligheten til å oppgradere prosessoren til noen betydelig kraftigere saker med tiden…
Hadde nok ringt/mailet www.komplett.no og www.Netshop.no og hørt hva de kan tilby! Bruker å lønne seg å snakke med dem før man handler! :)
Skjermer vet jeg ikke så mye om. Har de gode gamle skjermene fremdeles… liker dem fremdeles best.. men det er en smakssak!
:smokin :smokin

Veldig lurt å ikke sette alle pengene i CPU, men også kjøpe ett godt skjermkort! Har planer om ny PC i år, tror nok ikke jeg finner noe for under 15,000. :sarc

Originally posted by LN-AFG

Veldig lurt å ikke sette alle pengene i CPU, men også kjøpe ett godt skjermkort!

Dette er sant for de fleste spill, men ikke FS med en del ekstra ting installert.
Skjermkortet som var i pakken det ble linket til er forresten ganske kapabelt.

Back