Forskjell på kabinvinduer på B707 og DC8.

fokkeren

ScanFlyer Blue
Forskjell på kabinvinduer på B707 og DC8.

Hvorfor hadde DC8 serien så mye større vinduer enn B707 serien?
For meg virker det billigere å produsere større vinduer en mange små,eller tar jeg feil?
 
Re: Forskjell på kabinvinduer på B707 og DC8.

Det finnes en gammel diskusjon om dette på Airliners.net der man ikke kommer til noen klar konklusjon. Det spekuleres i at Douglas valgte store vinduer med 40' avstand siden dette passet med vanlig setekonfigurasjon på den tiden. Jeg kjøper nok ikke den påstanden. Et annet sted på nettet står det at Douglas hadde titanrammer rundt vinduene i DC8. Jeg spekulerer i at slike ekstra stekre rammer kan ha gjort det teknisk mulig å lage store vinduer.
 
Re: Forskjell på kabinvinduer på B707 og DC8.

Det finnes en gammel diskusjon om dette på Airliners.net der man ikke kommer til noen klar konklusjon. Det spekuleres i at Douglas valgte store vinduer med 40' avstand siden dette passet med vanlig setekonfigurasjon på den tiden. Jeg kjøper nok ikke den påstanden. Et annet sted på nettet står det at Douglas hadde titanrammer rundt vinduene i DC8. Jeg spekulerer i at slike ekstra stekre rammer kan ha gjort det teknisk mulig å lage store vinduer.

Vel for oss som er litt opp i årene (men ikke like gammel som LN-MOW og LN-KOG :p) er "påstanden" om 40" avstand noe jeg kjøper og har opplevd på mange av mine turer rundt jorden med DC-8-30, 50 og 60 series:
 

Attachments

  • tumblr_m1sjcuCfcZ1qes27do1_500.jpg
    tumblr_m1sjcuCfcZ1qes27do1_500.jpg
    39.2 KB · Views: 566
Re: Forskjell på kabinvinduer på B707 og DC8.

Takker så mye for svarende så langt.
Hvorfor gikk ikke samme vei med vinduende?
 
Re: Forskjell på kabinvinduer på B707 og DC8.

Ett flyskrog blir utsatt for vridning, bøyning og vibrasjoner noe som gjør at området rundt
vinduene blir utsatt for store belastninger. Større vinduer betyr at man forsterke området
rundt dem enda mer. Dette betyr ekstra vekt. Kompositt-skroget til B787 gjør at man ikke
lenger trenger dette i samme grad som før og store vinduer blir igjen mulig uten for store ulemper.
 
Re: Forskjell på kabinvinduer på B707 og DC8.

Var det ikke noe med formen på vinduene som hadde skyld i ett par ulykker med Comet på 50 tallet?
 
Re: Forskjell på kabinvinduer på B707 og DC8.

Ja det var vel da man sluttet med fire-kantede vinduer.
Blir sprekker i hjørnene..

W
 
Re: Forskjell på kabinvinduer på B707 og DC8.

Vel for oss som er litt opp i årene (men ikke like gammel som LN-MOW og LN-KOG :p) er "påstanden" om 40" avstand noe jeg kjøper og har opplevd på mange av mine turer rundt jorden med DC-8-30, 50 og 60 series:

Mener bestemt å huske at jeg er yngst i denne trioen og halvannen måned yngre enn han som slenger med leppa her :old:old

Men når det er sagt, så var det vanlig på 50- og 60-tallet med den type konfigurasjon. Jeg kan ikke huske noe annet på noen av de langrutene jeg fløy på den tida. SAS hadde det på sine DC-8-32/33, BOAC på sine VC-10 (det hadde EAAC og BUA også), Central African Airways (og datterselskapene) hadde det på deres Viscounter osv.

For øvrig har jeg et utsøkt bilde av meg og min bror tatt i Cairo for nesten nøyaktig 43 år siden der vi var nyklipte og stivpyntet med hatt og slips fordi vi skulle fly. Det var helt normalt og de fylla på flyet var mer dannet enn i dag. ;)
 
Re: Forskjell på kabinvinduer på B707 og DC8.

Siden både DC-8 og Boeing av nyere modell som prises for å satt "verdensrekord" i vundusstrrelse - her er en størrelsessammenligning for disse

DC-8_vs_B787_window.jpg
 
Re: Forskjell på kabinvinduer på B707 og DC8.

Siden både DC-8 og Boeing av nyere modell som prises for å satt "verdensrekord" i vundusstrrelse - her er en størrelsessammenligning for disse

DC-8_vs_B787_window.jpg

Hadde det vært mulig å presentere dagens vindustørelse i feks en 737 i den grafikken?
 
Back
Top