Forsinkelse på FR8904 SXF-RYG 25.6.

Toffen

ScanFlyer Blue
Forsinkelse på FR8904 SXF-RYG 25.6.

Jeg tok FR8904 fra SXF til RYG 25.6. Flyet skulle gå fra RYG kl. 14.05, men ble forsinket til kl. 23.50, dvs. en forsinkelse på 9.45. Jeg har krevd erstatning på EUR 250 per pax som jeg har krav på etter EU-reglene (forsinkelse over 3 timer på en strekning under 1500 km). Ryanair nekter å betale og påstår at forsinkelsen skyldes forhold utenfor deres kontroll. Årsaken til forsinkelsen var visstnok noen tekniske problemer. Er det noen som vet noe mer konkret om årsaken og om det forsinkede flyet sto på RYG eller ikke var kommet dit før det fikk problemer?
 
Last edited:
Re: Forsinkelse på FR8904 SXF-RYG 25.6.

Jeg har nå omsider fått en forklaring fra Ryanair på de tekniske problemene. De skyldtes at en "baggage loader" kolliderte med flyet under lossing av bagasje, slik at det ble en skade på flykroppen. Ryanair hevder at dette var en hendelse helt utenfor deres kontroll og nekter derfor fortsatt å betale erstatning etter EU261/2004. Er det noen som kjenner detaljene rundt denne kollisjonen?

Vedlagt er "Technical Log Book".
 

Attachments

Re: Forsinkelse på FR8904 SXF-RYG 25.6.

Dette kan FR umogleg ha forutsett, og dermed er dei utan skuld i dette.
 
Re: Forsinkelse på FR8904 SXF-RYG 25.6.

Nei, men FR kan ikkje forutsjå at bakkemannskapa er uheldige og køyrer inn i eit fly, og dermed gjer at det må sjekkast av teknikarar.

For å snu det på hovudet korleis meiner du at FR kunne ha unngått denne kollisjonen?
 
Re: Forsinkelse på FR8904 SXF-RYG 25.6.

Nei, men FR kan ikkje forutsjå at bakkemannskapa er uheldige og køyrer inn i eit fly, og dermed gjer at det må sjekkast av teknikarar.

For å snu det på hovudet korleis meiner du at FR kunne ha unngått denne kollisjonen?
Kanskje de kunne ha unngått det ved ikke å skvise handlingselskapet så hardt. De valgte sikkert det billigste anbudet. For å kunne drive lønnsomt må Norport ansette billig arbeidskraft, som neppe er den best kvalifiserte. Jeg mener også at Ryanair er ansvarlig for bagasjehåndteringen, selv om de velger å sette den bort til et handlingselskap. De kunne ha valgt å handle flyene sine selv.

Mener du at bakkemannskapene er uheldige når de kjører inn i et fly, eller er de uforsiktige/uaktsomme?
 
Re: Forsinkelse på FR8904 SXF-RYG 25.6.

Men kjære deg: Om det er SGS, Norport ,Menziez ,Widerøe eller Ryanair sjøl vsom har handlingansvaret, så kan vel ikkje nokon ta høgde for at slikt kan skje?

Skal dei ha eit fly ståande i reserve på kvar flyplass?
 
Re: Forsinkelse på FR8904 SXF-RYG 25.6.

Dette kan FR umogleg ha forutsett, og dermed er dei utan skuld i dette.

Tja, det er da deres jobb å sørge for at flyene blir korrekt lastet. Og det således er deres ansvar at ikke flyene blir forsinket når ting går galt her

Men kjære deg: Om det er SGS, Norport ,Menziez ,Widerøe eller Ryanair sjøl vsom har handlingansvaret, så kan vel ikkje nokon ta høgde for at slikt kan skje?

Skal dei ha eit fly ståande i reserve på kvar flyplass?

Nei, men når de først gjør en feil så er det da deres ansvar å rette opp i feilen. Som vel etter EU sine regler innebærer en kompensasjon nå forsinkelsene blir såpass store.

Bakkeskader på fly er uansett såpass vanlig at det neppe kan defineres som en uforutsett hendelse....:rolleyes:
 
Re: Forsinkelse på FR8904 SXF-RYG 25.6.

Men Someone: Dersom du står og ventar på grønt lys, og vert påkjørt - så er det din feil at du vert forsinka?
 
Re: Forsinkelse på FR8904 SXF-RYG 25.6.

Men Someone: Dersom du står og ventar på grønt lys, og vert påkjørt - så er det din feil at du vert forsinka?

Nå omfattes ikke min punktlighet av EU sine regler for luftfarten som sier man har krav på kompensasjon etter en viss tid hvis det skjer en hendelse som er innenfor flyselskapenes kontroll......og lasting av flyet må sies å tilhøre under dette
 
Re: Forsinkelse på FR8904 SXF-RYG 25.6.

Nei, men når de først gjør en feil så er det da deres ansvar å rette opp i feilen. Som vel etter EU sine regler innebærer en kompensasjon nå forsinkelsene blir såpass store

Men det er jo ikkje FR som har gjort feilen, det er handlingselskapet!
 
Re: Forsinkelse på FR8904 SXF-RYG 25.6.

Men det er jo ikkje FR som har gjort feilen, det er handlingselskapet!

Vel, da får FR ta det opp med handlingselskapet etterpå. For passasjerene er det liekgyldig hvem som handler flyselskapet
 
Re: Forsinkelse på FR8904 SXF-RYG 25.6.

Nå omfattes ikke min punktlighet av EU sine regler for luftfarten som sier man har krav på kompensasjon etter en viss tid hvis det skjer en hendelse som er innenfor flyselskapenes kontroll......og lasting av flyet [mi utheving]må sies å tilhøre under dette

En PÅKJØRSEL av flyet (som er det som har skjedd her) er vel ikkje noko som ligg innanfor flyselskapet sin kontroll??
 
Re: Forsinkelse på FR8904 SXF-RYG 25.6.

Ganske absurd at eg skal sitte og forsvare FR, må vere første gangen...:) Men: ER det ikkje utanfor selskapet sin kontroll at flyet vert påkjørt?
 
Re: Forsinkelse på FR8904 SXF-RYG 25.6.

Dette er helt klart noe Ryanair er ansvarlige for.
At de skylder på handlingagenten er bare tull, og det vet de.
De gambler på at du skal gå lei, og glemme hele saken.
Det er Ryanair som hyrer inn et firma for å utføre en tjeneste for dem på deres fly.
At flyet blir påkjørt av en av handlingagentens biler spiller ingen rolle. De er der på oppdrag av Ryanair.

Her er link til rettigheter
http://www.caa.co.uk/docs/125/DBC_Advice.pdf

Her er link til ulike dommer og rettspraksis
http://www.caa.co.uk/docs/125/DBC_Advice.pdf

Finnes utallige eksempler på nettet hvor rettspraksis sier at Ryanair ikke har rett i denne saken. Om du går til sak vil du etter all sannsynlighet vinne.

PS, at et fly kan bli påkjørt av en bagasjebil på en flyplass, kvalifiserer ikke til "extrordonary circumstances"
 
Last edited:
Re: Forsinkelse på FR8904 SXF-RYG 25.6.

Uansett så kommer aldri FR til å utbetale noe kompensasjon , de har jo standard svar på saker som de definerer som utenfor EU 261/2004.

FR mener at de ikke er skyld i forsinkelsen så dermed er det bare sånn.
 
Re: Forsinkelse på FR8904 SXF-RYG 25.6.

Uansett så kommer aldri FR til å utbetale noe kompensasjon , de har jo standard svar på saker som de definerer som utenfor EU 261/2004.

FR mener at de ikke er skyld i forsinkelsen så dermed er det bare sånn.

Ja, det er trist at de slipper unna dette gang på gang.
Vanlige lover og regler gjelder åpenbart ikke for alle.
 
Re: Forsinkelse på FR8904 SXF-RYG 25.6.

Ja, det er trist at de slipper unna dette gang på gang.
Vanlige lover og regler gjelder åpenbart ikke for alle.

De har desverre sin egen tolkning av alle lover. Helt enig , noen burde tatt tak i FR slik at de måtte følge reglene. De gir jo blanke f**n i om kunden får medhold i klagenemder eller forbrukerkontor.
 
Re: Forsinkelse på FR8904 SXF-RYG 25.6.

Kanskje de kunne ha unngått det ved ikke å skvise handlingselskapet så hardt. De valgte sikkert det billigste anbudet. For å kunne drive lønnsomt må Norport ansette billig arbeidskraft, som neppe er den best kvalifiserte. Jeg mener også at Ryanair er ansvarlig for bagasjehåndteringen, selv om de velger å sette den bort til et handlingselskap. De kunne ha valgt å handle flyene sine selv.

Mener du at bakkemannskapene er uheldige når de kjører inn i et fly, eller er de uforsiktige/uaktsomme?

FYI så er ansatte i Norport lønnet etter samme tariff som feks. SGS så den påstanden får du svelge. Disse påstandene dine blir bare latterlige. Hva vet du om hvem som er kvalifisert? Trur du ikke feks. SGS har skadet fly opp igjennom årene? Bakkeskader skjer desverre selv den beste. :old
 
Back
Top