Fornebu

  • Thread starter Thread starter RSL
  • Start date Start date

RSL

ScanFlyer Silver
Jeg lurer på noe angående Fornebu.

Jeg vet at det var ganske mange utvidelser av Fornebu før de stengte, og mitt spørsmål er: Hvor mange flybroer var det på Fornebu på det meste? Var det bare utenriksterminalen som hadde dette, eller hadde noen innenriksgater dette også?

Hadde vært moro å sett et oversiktsbilde over hvordan Fornebu var før flyplassen stengte.

Jeg er oppdratt til å være en skikkelig harry-nordmann, og har derfor bare reist fra Gardermoen. :cry:
 
Jeg lurer på noe angående Fornebu.

Jeg vet at det var ganske mange utvidelser av Fornebu før de stengte, og mitt spørsmål er: Hvor mange flybroer var det på Fornebu på det meste? Var det bare utenriksterminalen som hadde dette, eller hadde noen innenriksgater dette også?

Hadde vært moro å sett et oversiktsbilde over hvordan Fornebu var før flyplassen stengte.

Jeg er oppdratt til å være en skikkelig harry-nordmann, og har derfor bare reist fra Gardermoen. :cry:

Her er et oversiktsbilde, kanskje ikke det beste, men du ser ihvertfall hvordan det så ut etter at Pir C ble bygget på 90-tallet en gang.
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Oslo_FBU_Airport.jpg

Jeg fant ikke noe informasjon om antall passasjerbroer, men etter egen husk tror det var ca. 10. Det var ingen broer på innland. På utland, var det både utganger med broer og utganger hvor man måtte ut i friluft først.
 
Da Pir C ble bygd, var det 5 broer, paa park 34-38. Etterhvert kom det ogsaa bro paa park 33, en 'eksperimentbro' som alle hatet og som naa staar paa TOS ...

Det var med andre ord kun paa utenriks. Satelitt C (29-32) samt A (10-18) og B (21-28) var alle aapne.
 
Det virker helt håpløst. Utrolig at dette var Norges hovedflyplass helt frem til 1998!
 
Udiskutabelt verdens mest effektive flyplass per kvadratmeter.

I second that Andy! Wow, vi hadde mange interessante happenings / konstellasjoner etc på slutten der, med en voldsom effektiv utnyttelse av alle stands & oppstillingsplasser!
 
Udiskutabelt verdens mest effektive flyplass per kvadratmeter.

Det er ikke tull, Andreas; det er slett ikke tull. Da jeg landet på KUL forrige dagen, på vei "hjem" til KL, tenkte jeg nettopp på hvor kompakt og relativt godt fungerende FBU var, sammenlignet med GEN, CPH, nye BKK og KUL. Sammenlignet med FBU er de de reneste "Himmelske Freds Plasser", alle sammen. :-)
 
Ble ikke Pir C bygd på siste halvdel av 80-tallet? Syns den var der ihvertfall 1988.

Enig i at FBU var kompakt. Kjempegrei flyplass sånn.

Men "katakombene" ut til finger B virket uendelige for amerikanere: Husker engang en bøling av dem kom nedi der etter ankomst - da jeg runda siste hjørnet hørte jeg ennå klagestønnene der de møysommelig stabbet seg fremover...
 
Ble ikke Pir C bygd på siste halvdel av 80-tallet? Syns den var der ihvertfall 1988.

Enig i at FBU var kompakt. Kjempegrei flyplass sånn.

Men "katakombene" ut til finger B virket uendelige for amerikanere: Husker engang en bøling av dem kom nedi der etter ankomst - da jeg runda siste hjørnet hørte jeg ennå klagestønnene der de møysommelig stabbet seg fremover...

Jo, pir C ble bygget mellom 1986 og 1988, innviet i 1988.

Med før pir C ble åpnet, var det jo virklig lang gangvei under bakken ut til det området der ytterste del av pir C var.
 
Så "fort" man glemmer - det var jo selvsagt i katakombene fra gamle pir C jeg hadde medynk for amerikanerne... Dette var jo "bare" for 30 år siden.
 
Back
Top