Formålet med Star alliance ?

B767

ScanFlyer Gold
Formålet med Star alliance ?

Hva er formålet med Star Alliance egentlig????

Eg trodde at det er slik at de selskapene som er medlem i star alliance har sammarbeid med å lage en reiserute for passasjer ved å bruke mer enn ett flyselskap for å komme til destinasjonen..

eksempel: SAS og Lufthansa er i allianse. prøvde å finne en rute og pris hos SAS til en reise til Buenos Aires, men i bookingen til SAS får man ikke opp bynavnet Buenos Aires. hvorfor ???? Eg trodde at man skulle få en reiserute med sas til buenos aires via frankfurt med SAS og lufthansa....

det er bare rart !! eller har eg misforstått det hele med star alliance greia ?
 
Re: Formålet med Star alliance ?????

Trykk på Widerøe ikonet øverst på siden. På sas.no finner du ikke alle SAS flygninger engang :-)
 
Re: Formålet med Star alliance ?????

spurte ikke etter en annet søkermotor.. men på svar om hvorfor man har star alliance....
 
Re: Formålet med Star alliance ?

eksempel: SAS og Lufthansa er i allianse. prøvde å finne en rute og pris hos SAS til en reise til Buenos Aires, men i bookingen til SAS får man ikke opp bynavnet Buenos Aires. hvorfor ?Eg trodde at man skulle få en reiserute med sas til buenos aires via frankfurt med SAS og lufthansa....


Det er fullt mulig å få gjennomgående billett med SK + LH, men sas.no er kjent for å ikke være en veldig god søkemotor. (Ser ut som de har glemt Argentina...)

Alliansene går mye lenger enn å tilby gjennomgående billetter, det handler om tett samarbeid i markedsføring, rutetuvikling, bonusprogrammer etc.
 
Re: Formålet med Star alliance ?

Alliansene går mye lenger enn å tilby gjennomgående billetter, det handler om tett samarbeid i markedsføring, rutetuvikling, bonusprogrammer etc.

Men ikke så tett at konkurransemyndighetene setter ned foten eller så tett at ikke hvert selskap tenker mest på seg selv.
 
Re: Formålet med Star alliance ?

Hva er formålet med Star Alliance egentlig????

Eg trodde at det er slik at de selskapene som er medlem i star alliance har sammarbeid med å lage en reiserute for passasjer ved å bruke mer enn ett flyselskap for å komme til destinasjonen..

eksempel: SAS og Lufthansa er i allianse. prøvde å finne en rute og pris hos SAS til en reise til Buenos Aires, men i bookingen til SAS får man ikke opp bynavnet Buenos Aires. hvorfor ???? Eg trodde at man skulle få en reiserute med sas til buenos aires via frankfurt med SAS og lufthansa....

det er bare rart !! eller har eg misforstått det hele med star alliance greia ?

Syns det er et betimelig spørsmål B767 kommer med her. Ruta FRA-EZE har faktisk et SK rutenummer, SK3337/SK3338, og jeg vil nesten vri spørsmålet til "hva er formålet med code share?". Det virker jo meningsløst hvis sas.no ikke har EZE som destinasjon og ikke selger plasser på dette flyet.

Kan nevne at jeg har flydd denne ruta, og på hjemturen sa faktisk kapteinen pliktoppfyllende nok "welcome to, bla, bla, bla, in cooperation with Scandinavian Airlines" i sin velkomsttale. Syns nesten synd på han, men han er vel lykkelig uvitendene om at SAS tilsynelatende ikke legger noe i dette samarbeidet.
 
Re: Formålet med Star alliance ?

Syns det er et betimelig spørsmål B767 kommer med her. Ruta FRA-EZE har faktisk et SK rutenummer, SK3337/SK3338, og jeg vil nesten vri spørsmålet til "hva er formålet med code share?". Det virker jo meningsløst hvis sas.no ikke har EZE som destinasjon og ikke selger plasser på dette flyet.

Nå har jo SAS salgssystem vært så idiotisk at de ikke en gang har solgt SK-billetter på LH-flightene til FRA og MUC (og andre mer sentrale steder enn EZE). Akkurat det med LH-codeshare til/fra Tyskland er fikset i den siste versjonen.
 
Re: Formålet med Star alliance ?

Ja, det er et spørsmål om codeshare. Og EZE burde absolutt være med. SAS har hatt en ny oppdatering i natt, men ser ikke ut som det er så mange sør-amerikanske destinasjoner å oppdrive nå heller. Star Alliance har fokusert på "sømløse" flyforbindelser, lounge og bonusprogram. De har også en del spesialprogrammer for bedrifter og messer, o.l.
 
Re: Formålet med Star alliance ?

Har sett at sas.no nekter å gi deg long-haul annet enn med SAS, men det er kanskje meningen, selv om det sjelden er veldig logisk routing som kommer opp...
 
Re: Formålet med Star alliance ?

sas.no kunne for eksempel lagt en longhaul til Buenos Aires via Newark, hvis Continental har rute ned dit derfra. så da kunne sas tjent litt penger...


synes bare at SAS er en dum selskap med sneversyn.
 
Re: Formålet med Star alliance ?

sas.no kunne for eksempel lagt en longhaul til Buenos Aires via Newark, hvis Continental har rute ned dit derfra. så da kunne sas tjent litt penger...


synes bare at SAS er en dum selskap med sneversyn.

Kjenner meg selv godt igjen i hva du beskriver her. Bookingsidene på SAS.no suger. Finner alltid flere kombinasjoner med tanke på routing gjennom de mer tradisjonelle bookingsidene som supersaver, kilroy, wideroe etc... Dette ender jo som regel opp med at man får en bedre pris på flyreisene også. Menmen, det er vel en herrens mening med alt...
 
Re: Formålet med Star alliance ?

Hva er formålet med Star Alliance egentlig????

Økonomisk samarbeid (mener jeg), samarbeid gjennom billetter og codeshare og det gjør det mye enklere for kunden.

Samtidig som vi får miles :drink
 
Re: Formålet med Star alliance ?

Økonomisk samarbeid (mener jeg), samarbeid gjennom billetter og codeshare og det gjør det mye enklere for kunden.

Samtidig som vi får miles :drink


kan du se det ?? at SAS virkelig gjør en godt sammarbeid mellom star alliansenes samarbeidspartnere ? Enklere for kunden ? hehehe..

ikke enig... :)
 
Re: Formålet med Star alliance ?

Vil du ikke si det er enklere for kunden å slippe å dele opp reisen hver gang man skal reise og bestille alle legs på en sammenhengende billett, samt slippe å ta ut bagasje hver gang man mellomlander?
 
Re: Formålet med Star alliance ?

Nå er ikke nødvendigvis poenget med allianser at men kan bestille billetter med alle på hvert flyselskap sine hjemmesiden. Samarbeidet går på andre plan enn det

Ellers så eksisterer det trådstarter etterlyser, han må bare bruke noe annet enn sas.no, da selv ikke den beste allianse klarer bidra til å hjelpe SAS med elendige hjemmesider
 
Last edited:
Re: Formålet med Star alliance ?

kan du se det ?? at SAS virkelig gjør en godt sammarbeid mellom star alliansenes samarbeidspartnere ? Enklere for kunden ? hehehe..

ikke enig... :)

SAS sin IT avdeling har alltid slitt maks, alt de tar i, går åt skogen. I noen tilfeller, vil ikke websiden selge ting som er tilgjengelig, men det har jo ingenting med alliansen og samarbeidsavtaler å gjøre :rolleyes:

Alliansen funker som fy på alle nivåer, det å påstå at siden du ikke klarte å bestille en billett på sas sin webside er vitsen med Star borte, blir mildest talt lattis
 
Nå har jo SAS salgssystem vært så idiotisk at de ikke en gang har solgt SK-billetter på LH-flightene til FRA og MUC (og andre mer sentrale steder enn EZE). Akkurat det med LH-codeshare til/fra Tyskland er fikset i den siste versjonen.

Dette ble fikset lenge før denne versjonenen - det var mulig også i forrige versjon. Noe av problemet har vært Lufthansas uvilje mot å selge enveisbilletter.
 
Re: Formålet med Star alliance ?

SAS sin IT avdeling har alltid slitt maks, alt de tar i, går åt skogen. I noen tilfeller, vil ikke websiden selge ting som er tilgjengelig, men det har jo ingenting med alliansen og samarbeidsavtaler å gjøre :rolleyes:

Alliansen funker som fy på alle nivåer, det å påstå at siden du ikke klarte å bestille en billett på sas sin webside er vitsen med Star borte, blir mildest talt lattis

SAS IT Avdeling = Sivil Oekonomer i Markedsavdlingen som "kan" XML:p
 
Re: Formålet med Star alliance ?

Dette går mer på SAS salespolicy, vi får i utgangspungtet ikke lov å selge biletter/reiseruter som inneholder minimum 50pst SAS flyvinger. på transatlantisk skal minimum den ene transatlantiske strekningen være med SK. Untaket er hvis man skal ha en Eurobonus poengreise med ledsager på betalende biletter ,da kan vi selge for ex ren LH/UA etc.

en annen ting en skal ta med her er en ting som ligger utenfor SK kontroll.. TG,SQ og LX publiserer priser ,men de skal biliteres på egen bilettstock/plate. Vi kan for ex ikke booke en reise med SK/TG til Bankok som vil ha TG som "hovedopratør". Da skal den biliteres med TG farebasis og disse kan vi som nevnt ikke utstede på SK bilettnummer. Ergo vi kan ikke selge disse om vi så ville.

LH/UA/US/AC/OS/CO med flere har ikke disse restriksjonene ennå. Så her går det mer på hva de høye herrer har bestemt.

En annen ting en kan ta med i bregningen her er at hvis en går på andre Star Alliance selskaper sine websider skal du lete lenge for å finne noen som tilbyr reise på andre en eget selskap. Hvis du kontakter (eksempel) LH og skal mellom forex CPH-NRT eller CPH-NYC så tilbyr de via sine egene kanaler selv om en SAS som Star Alliance partner flyr kjappere,billigere og direkte.

Så ja jeg kan godt forstå at ikke SK sine websider eller kundeservice ikke booker reiser utelukkende med andre selskaper.

Så er det kanskje også en viss logikk at hvis man vil fly med SAS kontakter man Lufthansa, Vil en fly med British Airways kontakter man Iberia, hvis en vil fly med United kontakter man US AIrways.. Hvis du vil handle på Kiwi drar man til en Spar eller Meny butikk (Trumfpartner). For det er jo like lite kundevennlig at Fredagstilbudet på 14.90 for en biff på Kiwi også burde kunne kjøpes på Meny som tross alt er en Trumf partner..
 
Re: Formålet med Star alliance ?

Dette går mer på SAS salespolicy, vi får i utgangspungtet ikke lov å selge biletter/reiseruter som inneholder minimum 50pst SAS flyvinger. på transatlantisk skal minimum den ene transatlantiske strekningen være med SK. Untaket er hvis man skal ha en Eurobonus poengreise med ledsager på betalende biletter ,da kan vi selge for ex ren LH/UA etc.

en annen ting en skal ta med her er en ting som ligger utenfor SK kontroll.. TG,SQ og LX publiserer priser ,men de skal biliteres på egen bilettstock/plate. Vi kan for ex ikke booke en reise med SK/TG til Bankok som vil ha TG som "hovedopratør". Da skal den biliteres med TG farebasis og disse kan vi som nevnt ikke utstede på SK bilettnummer. Ergo vi kan ikke selge disse om vi så ville.

LH/UA/US/AC/OS/CO med flere har ikke disse restriksjonene ennå. Så her går det mer på hva de høye herrer har bestemt.

En annen ting en kan ta med i bregningen her er at hvis en går på andre Star Alliance selskaper sine websider skal du lete lenge for å finne noen som tilbyr reise på andre en eget selskap. Hvis du kontakter (eksempel) LH og skal mellom forex CPH-NRT eller CPH-NYC så tilbyr de via sine egene kanaler selv om en SAS som Star Alliance partner flyr kjappere,billigere og direkte.

Så ja jeg kan godt forstå at ikke SK sine websider eller kundeservice ikke booker reiser utelukkende med andre selskaper.

Så er det kanskje også en viss logikk at hvis man vil fly med SAS kontakter man Lufthansa, Vil en fly med British Airways kontakter man Iberia, hvis en vil fly med United kontakter man US AIrways.. Hvis du vil handle på Kiwi drar man til en Spar eller Meny butikk (Trumfpartner). For det er jo like lite kundevennlig at Fredagstilbudet på 14.90 for en biff på Kiwi også burde kunne kjøpes på Meny som tross alt er en Trumf partner..

Jeg synes dette ble et litt for svak svar, det er tross allt snakk om en destinasjon SAS ikke flyr til men som tilbys via en CodeShare med SK Rutenummer. Sett i lys av hva traadstarter spoer om, saa virker det som om SAS ikke ser noen vits i Star Alliance eller Code Share hvis en ikke kan selge et SK Rutenummer paa SK Dokument.
 
Back
Top