Førerkort i Florida

JohnRR

ScanFlyer Blue
Førerkort i Florida

Blir en god del reising til Florida framover, og det hadde vært greit med lokalt førerkort/ID.
Noen som har vært gjennom prosessen med å anskaffe dette i det siste?
Reiser over på M-1 visum, og blir boende på mer eller mindre fast adresse der nede.
Er det i det hele tatt mulig for en uten fast opphold og uten social security # ?

Re: Førerkort i Florida

Ok, på www.gathergoget.com fant jeg et greit verktøy for å finne ut hva jeg trenger.

"If you do not have a social security number, you must bring a letter from the Social Security Administration indicating that you were never issued one. In addition, you will need to present at least one proof of ID from the following list:

■Government issued out-of-country passport, driver license, or identification card"

Vil dette si norsk pass eller førerkort?

I tillegg ser det ut som jeg trenger å ta med I-94 + I-20 noe som jeg har, samt leiekontrakt for bolig + bekreftelse fra skole.

Du må ha social security nummer.

Krever Florida dette? I de fleste stater kan du vel få førerkort og ID-kort uten SSN, men du må legge frem visum og visa-supporting documents, og får gyldighet på førerkortet sammensvarende med visa-utløp. (I NC står endog i fet skrift bak "US GOV LEGAL PRESENCE EXP: xx/xx/xxxx" ).

Du trenger ikke SSN!
Du trenger visumpapir og Pass, det er det eneste.

Du får to forsøk på teorieksamen, denne har 20 spm og du kan ha max 5 feil.
Ta med egen bil, leiebil etc.

Lappen burde være i dine hender innen ca en time ;)

Hilsen en som har Florida Drivers Licence ;)

Så kan du fortelle de andre besøkende og ansatte på DMV at det koster omtrent 5000 dollar å ta førerkort hjemme i Norge. And then you can watch them faint...

Så kan du fortelle de andre besøkende og ansatte på DMV at det koster omtrent 5000 dollar å ta førerkort hjemme i Norge. And then you can watch them faint...

Jupp, og for å ikke glemme at du faktisk må ta oppkjøringen på veien, i trafikken og ikke på en "vei" bestående av kjegler på en stor åpen plass. :D

Litt OT: Generelt er det mye en kan få fikset uten social securitynummer selv om alle tror en trenger det (inkludert de du skal søke hos). Et generelt tips er å prøve å få ordnet ting i universitetsbyer, f.eks bankkort.

Litt OT: Generelt er det mye en kan få fikset uten social securitynummer selv om alle tror en trenger det (inkludert de du skal søke hos). Et generelt tips er å prøve å få ordnet ting i universitetsbyer, f.eks bankkort.
Eller spør en av de mange mexicanerne! ;-)

Som student el. kan du per definisjon også søke om et SSN hvis det er nødvendig. Vet DMV i Colorado back in the days krevde SSN for førerkort, og at en bekjent av meg, uten arbeid, dermed søkte -- og fikk -- SSN.

Men dog, selvom du ikke trenger SSN, skal du ha et visum som viser at du oppholder deg i staten over lengre tid -- og du vil aldri få noe førerkort basert på eks. Visa Waiver som turist.

Alle banker kan utstede et skjema, W-8B for deg som utenlandsk, slik at du kan opprette bankkonto. (Har nettopp styrt med "forsvunne" W-8B's som følge av en bank merger, så det kan jeg bekrefte at fortsatt holder).

Men som Crisscross sier, de er nok mer eksponert til slike problemstillinger i universitetsbyer, så det er ingen dum idé.

Jupp, og for å ikke glemme at du faktisk må ta oppkjøringen på veien, i trafikken og ikke på en "vei" bestående av kjegler på en stor åpen plass.
Pøh, jeg kjørte da opptil flere gater og rundt på parkeringsplassen på Walmart. Hvis jeg kunne kjøre på parkeringsplassen på Walmart i rushet kunne jeg kjøre hvor som helst, sa de. :)

I noen stater, som North Dakota, er det kun lov aa ha ett forerkort. Det vil si at du maa levere inn ditt norske forerkort til DMV saa lenge du har et amerikansk. Om dette gjelder i Florida vet jeg ikke.

I noen stater, som North Dakota, er det kun lov aa ha ett forerkort. Det vil si at du maa levere inn ditt norske forerkort til DMV saa lenge du har et amerikansk. Om dette gjelder i Florida vet jeg ikke.

Det er vel normalt (jeg måtte også levere inn mitt amerikanske når jeg byttet inn til norsk). Men om du tar oppkjøring på vanlig vis, og ikke bytter inn (si ved flytting fra annen stat el.) så er det jo snakk om et førstegangsførerkort, og DMV kunne vel ikke brydd seg mindre. Når det er sagt er det vel mye mulig at det er lovverk som per definisjon forbyr dette (slik at du ikke kan få inndratt det ene, å fortsette å kjøre), men de har ingen oversikt over utenlandske førerkort, så så lenge du ikke vifter med det norske og kjører opp på vanlig førstegangsvis tviler jeg på at det blir et issue.

Du trenger ikke SSN!
Du trenger visumpapir og Pass, det er det eneste.

Du får to forsøk på teorieksamen, denne har 20 spm og du kan ha max 5 feil.
Ta med egen bil, leiebil etc.

Lappen burde være i dine hender innen ca en time ;)

Hilsen en som har Florida Drivers Licence ;)

Har du utløpsdato på license som tilsvarer visumet, eller fikk du lengre?

Har du utløpsdato på license som tilsvarer visumet, eller fikk du lengre?

Jeg fikk tilsvarende visum... Men alle fordelene får du selv om det er utgått. Blir du stoppa av politi må du for all del vise de det norske og vær dum som en turist ;)

Med Florida førerkort får du billigere hotell, parkadgang, gratis inngang på utested osv...
For ikke å nevne at Amerikanerne forstår det langt bedre enn om du viser et norskt førerkort.

Jeg fikk tilsvarende visum... Men alle fordelene får du selv om det er utgått. Blir du stoppa av politi må du for all del vise de det norske og vær dum som en turist ;)

Med Florida førerkort får du billigere hotell, parkadgang, gratis inngang på utested osv...
For ikke å nevne at Amerikanerne forstår det langt bedre enn om du viser et norskt førerkort.

I de fleste stater er det veldig strengt at en ID skal være gyldig, godt mulig "resident-rabatter" i FL er mindre strengt, men ift. utesteder etc er min erfaring at utløpsdato sjekkes. Jeg har pt. ikke noe gyldig amerikansk ID, men kommer som regel langt i "dagliglivet" ved å vise norsk førerkort sammen med (utgått) amerikansk, men tørr ikke satse 100% på det, og om jeg planlegger tur til liquor store eller reiser innenriks bruker jeg norsk pass.

Blir du stoppa av politi må du for all del vise de det norske og vær dum som en turist ;)
Spørs litt hva slags politimyndighet som stopper deg -- jeg har hatt stor suksess med lokalt amerikansk førerkort og blondt hår i grenseområdene når border patrol gjennomfører kontroller!

Og ikke minst så er lokalt førerkort/ID veldig greit å ha når man flyr innenriks og skal vise ID til TSA. Har opplevd noen ganger at de ikke helt forstår mitt norske pass, men er ikke alltid de skarpeste knivene i skuffen som jobber der da. I Hawaii er det nærmest obligatorisk å ha et lokalt ID kort om man har rett på det rett og slett pga fine rabatter. Ser ut som det er noe ala det samme i Florida ut i fra postene her.

Så alt du trengte var bare pass og visum? Ingen krav til bekreftelse fra Social Security om at du ikke er kunde? Heller ingen spørsmål om bekreftelse på bosted? Er dette lenge siden?

Ser det kom strengere regler fra og med 1. Jan 2010

Back